Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Treść niedostępna...

    powrót
    Ostatnia zmiana 26.10.2023 przez Studium Języków Obcych KRK

    Sylabus

     

    SYLABUS

    na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2022/2023

     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Język angielski specjalistyczny

    Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany

    Studium Języków Obcych

    e-mail jednostki

    sjosekr@umb.edu.pl

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    Higiena stomatologiczna

    Poziom kształcenia

    I stopnia

    Forma studiów

    stacjonarne £ niestacjonarne £

    Język przedmiotu

    polski £ angielski £

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy £ fakultatywny £

    Rok studiów/semestr

     

    I £ II £ III £

     

    1 £ 2 £ 3 £ 4 £ 5 £ 6 £

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

    Znajomość jęz. angielskiego na poziomie co najmniej B1(wyniki z matury); zaliczenie przedmiotów zgodnie z postępowaniem rekrutacyjnym; na roku II realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów

     

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    100 godz. ćwiczeń + 100 godzin samokształcenia

    Założenia i cele przedmiotu

    Celem lektoratu jest nauka języka specjalistycznego, czyli kształcenie sprawności językowych pozwalających na: 1) rozumienie tekstów o tematyce zawodowej, 2) tłumaczenie krótkich tekstów specjalistycznych z zakresu higieny stomatologicznej z języka angielskiego na język polski i z języka polskiego na język angielski przy pomocy słownika, 3) rozumienie ze słuchu nagrań audio, video, wykładów i prezentacji, 4) komunikacja w środowisku zawodowym i z pacjentem, 5) przedstawianie tematów zawodowych w formie prezentacji multimedialnej.

    Metody dydaktyczne

     

    - konsultacje – raz w tygodniu

    - praca z tekstem

    - dyskusja

    - prezentacja

    - opis przypadku

    - komunikacja z pacjentem i zespołem dentystycznym

     

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    Mgr Ewa Szczepaniak

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    Dr n. hum. Agnieszka Dudzik

     

    efekty uczenia się przedmiotowe (symbol

    i numer)

    efekty uczenia się przedmiotowe

    (opis)

    Odniesienie do efektów kierunkowych (symbol i numer)

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się

    wiedza

    W126

    Student zna podstawową terminologię anatomiczną oraz słownictwo związane z wykonywanym zawodem w języku angielskim na poziomie B2 Student zna język nowożytny na poziomie B2

    WK34

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące:

    - egzamin pisemny

    Metody formujące:

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - ocena przygotowania do zajęć

    - zaliczenia cząstkowe

    umiejętności

    U18

     

     

    Przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem lub jego rodziną w jęz. angielskim

     

    UK8

     

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące

    - projekt, prezentacja

     

    Metody formujące,

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - zaliczenie poszczególnych czynności

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    - zaliczenia cząstkowe

    - ocena komunikacji z pacjentem i zespołem dentystycznym; opis przypadku

    U19

     

    Potrafi uzyskać od pacjenta najważniejsze informacje dotyczące zgłaszanych dolegliwości w jęz. angielskim

    UK8

    ćwiczenia

    U34

     

    Umie przekazać lekarzowi i innym członkom zespołu stomatologicznego w formie pisemnej lub ustnej informacje dotyczące realizacji swoich obowiązków w jęz. angielskim

     

    UK10

     

    ćwiczenia

    U54

    Umie przeprowadzić instruktaż higieniczno-żywieniowy w jęz. angielskim

     

    UK16

     

    ćwiczenia

    U85

    Posługuje się w mowie i piśmie językiem angielskim ze szczególnym uwzględnieniem terminologii stomatologicznej (poziom B2)

    UK24

     

    ćwiczenia

    U107

    Potrafi wyjaśnić pacjentowi istotę wpływu sposobu żywienia na stan uzębienia w jęz. angielskim

    UK17

    UK31

    ćwiczenia

    kompetencje społeczne

    K1

    Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

    KK1

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące:

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

    Metody formujące.

    - obserwacja pracy studenta

     

    K4

    Student potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role

    KK4

    ćwiczenia

    K11

    1. opanował język obcy w stopniu umożliwiającym korzystanie z piśmiennictwa zawodowego i podstawową komunikację (poziom B2)

    KK11

    ćwiczenia

     

    Punkty ECTS

    4+4

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

    0

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

    100

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

    0

    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

    0

    1. Udział w konsultacjach

    2

     

    godziny razem: 102

    Samodzielna praca studenta:

    1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.:

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

    50

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

    30

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

    20

     

    godziny razem: 100

       

     

    Treści programowe przedmiotu: proszę wpisać hasłowo tematykę poszczególnych zajęć, pamiętając, aby przekładała się ona na zamierzone efekty uczenia się

    efekty uczenia się przedmiotowe

    (symbol i numer)

    tematyka

     

    W126 Student zna podstawową terminologię anatomiczną oraz słownictwo związane z wykonywanym zawodem w języku angielskim na poziomie B2

     

     

    U18 Przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem lub jego rodziną w jęz. angielskim

     

    U19 Potrafi uzyskać od pacjenta najważniejsze informacje dotyczące zgłaszanych dolegliwości w jęz. angielskim

     

    U54 Umie przeprowadzić instruktaż higieniczno-żywieniowy w jęz. angielskim

     

    U85 Posługuje się w mowie i piśmie językiem angielskim ze szczególnym uwzględnieniem terminologii stomatologicznej (poziom B2)

     

    U107 Potrafi wyjaśnić pacjentowi istotę wpływu sposobu żywienia na stan uzębienia w jęz. angielskim

     

    1. Student opanował język obcy w stopniu umożliwiającym korzystanie z piśmiennictwa zawodowego i podstawową komunikację (poziom B2)

     

    Rok I.

    Uniwersytet Medyczny w Białymstoku – historia, teraźniejszość i przyszłość. Struktura, nazwy kierunków studiów. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem i mówienia. Ćwiczenia translacyjne z użyciem języka akademickiego. (2 godz.)

    Droga do zawodu higienisty stomatologicznego. Studia w Polsce i za granicą. Analiza porównawcza – podobieństwa i różnice. Ćwiczenie sprawności mówienia. (2 godz.)

    Historia stomatologii: najciekawsze wydarzenia, odkrycia, naukowcy. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem i mówienia. (2 godz.)

    Budowa ciała ludzkiego (1): ogólny opis anatomiczny, części i jamy ciała, narządy. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji. Ćwiczenia translacyjne. (4 godz.)

    Budowa ciała ludzkiego (2): układy i ich funkcje. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji. Ćwiczenia translacyjne. (4 godz.)

    Jama ustna i zęby. Procesy fizjologiczne dotyczące aparatu żucia. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji. Ćwiczenia translacyjne. (4 godz.)

    Budowa zęba. Rodzaje uzębienia. Podział zębów ze względu na ich funkcje. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji. Ćwiczenia translacyjne. (4 godz.)

    Zespół dentystyczny i jego zadania; rola higienisty stomatologicznego; cechy osobowości. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem i mówienia (dyskusja). (2 godz.)

    Gabinet dentystyczny i jego wyposażenie: pomieszczenia, urządzenia, narzędzia. Komunikacja słowna z dentystą - Wyszukiwanie informacji. Ćwiczenia leksykalne i translacyjne. (4 godz.)

    Zasady bezpieczeństwa w gabinecie stomatologicznym – praca z tekstem (4 godz.)

    Dziedziny stomatologii: terminologia, krótka charakterystyka, specjaliści. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji. (2 godz.)

    Epidemiologia i profilaktyka: próchnica i jej zapobieganie, higiena jamy ustnej. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem i mówienia. Komunikacja z pacjentem – język instrukcji (6 godz.)

    Dieta a stan uzębienia. Komunikacja z pacjentem. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem i mówienia.( 4 godz.)

    Zabieg usuwania kamienia nazębnego. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji. Udzielanie rad pacjentom. (4 godz.)

    Ćwiczenia kulturowe – ćwiczenie sprawności słuchania ze zrozumieniem i mówienia (film, wykład) (2 godz.)

     

    Rok II

    Pacjent stomatologiczny: umawianie się na wizytę. Wywiad, badanie stomatologiczne, diagnostyka jamy ustnej, planowanie zabiegów higienicznych. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem i mówienia. Instruowanie pacjenta (język poleceń). (6 godz.)

    Opis przypadku – ćwiczenia leksykalne i translacyjne. (4 godz.)

    Przygotowanie i prezentacja przygotowanego dialogu z pacjentem z zastosowaniem języka komunikacji wraz z opisem przypadku. Język formalny i nieformalny (6 godz.)

    Podstawowe zabiegi stomatologiczne – praca z tekstem. Ćwiczenia leksykalne. (6 godz.)

    Postępowanie z bólem. Rodzaje bólu. Udzielanie porad i instruowanie pacjenta. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji. (3 godz.)

    Praca z pacjentem pediatrycznym. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem i mówienia, zbieranie wywiadu, planowanie zabiegów higienicznych. (6 godz.)

    Higiena jamy ustnej i zabiegi profilaktyczne u dzieci. Ćwiczenie sprawności słuchania i czytania ze zrozumieniem oraz mówienia. Ćwiczenia translacyjne. Udzielanie porad. (4 godz.)

    Praca higienisty z trudnym i nie współpracującym pacjentem

    - język komunikacji (3 godz.)

    Analiza i ćwiczenia w pisaniu CV i listu motywacyjnego (4 godz.)

    Język prezentacji. Przygotowanie krótkiej prezentacji z dziedziny higieny stomatologicznej. (2 godz.)

    Prezentacje multimedialne przedstawiane przez studentów. (4 godz.)

    Ćwiczenia kulturowe – ćwiczenie sprawności słuchania ze zrozumieniem i mówienia (film, wykład) (2 godz.)

     

     

    Literatura podstawowa: (1-2 pozycje)

    1. Virginia Evans, Jenny Dooley, Apodaca Craig, Career Paths Dental Hygienist, Express Publishing, 2018

    2. E. Fleischer, English for dental professions [Język angielski zawodowy w branży stomatologicznej], EDICON, Poznań .

    Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje)

    1. K. Studzińska-Pasieka, M. Otto, Open Your English Wide!!! English for Dental Professional, Wyd. Bestom, Łódź 2005

    2. E. Donesh-Jeżo, English in Dentistry, WPL, Kraków 2008.

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: Należy określić w szczególności: zasady dopuszczenia do egzaminu, zwalniania z egzaminu, sposób i warunki zaliczenia zajęć, łącznie z określeniem zasad zaliczania nieobecności oraz określeniem liczby godzin nieobecności kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu oraz możliwości i formy wyrównywania zaległości – z Regulaminu Dydaktycznego Jednostki

     

    1. zaliczenia – na podstawie ocen cząstkowych otrzymanych w trakcie trwania semestru (testy, odpowiedzi ustne, projekty) oraz frekwencji na zajęciach. Wszyscy studenci przystępują do egzaminu pisemnego na roku II – semestr 4.

    Zajęcia są obowiązkowe. Student ma prawo opuścić bez usprawiedliwienia 2 zajęcia w ciągu roku z obowiązkiem zaliczenia materiału w formie ustalonej przez prowadzącego zajęcia. W przypadku 3-4 nieusprawiedliwionych nieobecności student ma obowiązek pisemnego zaliczenia nie odbytych zajęć w ciągu tygodnia po zakończonym lektoracie w danym roku akademickim. W przypadku 5-8 nieusprawiedliwionych zajęć student ma obowiązek pisemnego zaliczenia materiału z całego roku akademickiego, w ciągu tygodnia po zakończonym lektoracie w danym roku akademickim.

    Więcej niż 8 nieusprawiedliwionych nieobecności skutkuje brakiem zaliczenia i obowiązkiem powtórzenia przedmiotu. Wszystkie usprawiedliwione zajęcia muszą być zaliczone w formie ustalonej przez prowadzącego zajęcia w ciągu 2 tygodni od zakończenia zwolnienia, w przeciwnym razie usprawiedliwiona nieobecność będzie zaliczana według zasad dla nieobecności nieusprawiedliwionej.

     

     

     

    mgr Ewa Szczepaniak – koordynator przedmiotu

    …………………………………………………………………………...

    (podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu)