Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Sylabus.
  • Treść niedostępna...

    powrót
    Ostatnia zmiana 20.09.2023 przez Zakład Anatomii Prawidłowej Człowieka

    Sylabus

                                                                                                                                Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.

     

    KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu UMB

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad.  2022/2023

    Kierunek studiów

    Dietetyka

    Profil studiów

      ogólnoakademicki    □  praktyczny  

    Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć

    Zakład Anatomii Prawidłowej Człowieka

    Osoba(y) prowadząca(e)

    prof. dr hab. Janusz Dzięcioł, mgr Ewa Ostrowska, lek. Paulina Woźniewska, mgr Szymon Kopko, dr Ewelina Chylińska-Kopko

    Poziom studiów

    I stopnia  (licencjackie)     II stopnia (magisterskie) □  jednolite magisterskie □

    Forma studiów

    stacjonarne     niestacjonarne □

    Rok studiów

    I      II   □   III  □   I V  □   V  □         

    Semestr studiów:

    1      2  □    3   □   4  □  5  □   6  □ 7   □   8  □    9   □  10  □ 

    Nazwa modułu zajęć

    Anatomia człowieka

    Język wykładowy

    polski        angielski   □

    Miejsce realizacji:

    zajęć praktycznych

    nie dotyczy

    praktyk zawodowych

    nie dotyczy

    Opis zajęć:

    Założenia i cel zajęć:

    Zapoznanie studentów z budową podstawowych narządów i układów, ich topografią, funkcją oraz wzajemnymi powiązaniami.

    Celem zajęć jest nauka podstaw anatomii prawidłowej człowieka. Umiejętność rozpoznania poszczególnych struktur anatomicznych w oparciu o materiał tkankowy, modele anatomiczne oraz komputerowe projekcje 3D.

    Metody kształcenia:

    Wykłady - wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny

    Ćwiczenia-  prelekcja, pogadanka, pokaz

    Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się

    Efekt uczenia się

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się:

    Formujące*

    Podsumowujące**

    WIEDZA

    W1

    Wykazuje znajomość anatomii człowieka ze szczególnym uwzględnieniem układu pokarmowego oraz procesów trawienia i wchłaniania.

    K_W01

    Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, obserwacja pracy na ćwiczeniach, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie ćwiczeń, wejściówki na ćwiczeniach, sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Egzamin ustny lub pisemny

    W2

    Rozumie i potrafi wyjaśnić wzajemne zależności pomiędzy układem pokarmowym a układem nerwowym, krążenia i oddychania,  moczowym i  dokrewnym.

    K_W02

    Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, obserwacja pracy na ćwiczeniach, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie ćwiczeń, wejściówki na ćwiczeniach, sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Egzamin ustny lub pisemny

    UMIEJĘTNOŚCI

    U1

    Potrafi wyrazić swoją wiedzę pisemnie i ustnie (m.in. poprzez przeprowadzenie prezentacji) na poziomie akademickim.

    K_U25

    Obserwacja pracy studenta, ocena przygotowania do zajęć, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, dyskusja w czasie ćwiczeń, sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń, wejściówki na ćwiczeniach

    Zaliczenia cząstkowe

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE

    K1

    Posiada umiejętność stałego dokształcania się.

    K_K03

    Obserwacja pracy studenta, ocena przygotowania do zajęć,  sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń, wejściówki na ćwiczeniach

    Przedłużona obserwacja przez nauczyciela akademickiego

    K2

    Potrafi brać odpowiedzialność za działania własne i właściwie organizować pracę własną.

    K_K07

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Przedłużona obserwacja przez nauczyciela akademickiego

    K3

    Przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii.

    K_K08

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach, dyskusja w czasie ćwiczeń

    Przedłużona obserwacja przez nauczyciela akademickiego

    K4

    Efektywnie prezentuje własne pomysły, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi.

    K_K09

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach, dyskusja w czasie ćwiczeń, ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Przedłużona obserwacja przez nauczyciela akademickiego

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

    * przykłady metod FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

    ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

    Forma aktywności studenta

    Obciążenie studenta (godz.)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

    45

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    30

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

     

    Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów)

    15

    Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów)

     

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

    43

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

     

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

    28

    Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych

     

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. …………………………….

     

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych

     

    Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym

    15

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta                                                                                                     Godziny ogółem:

    88

    Liczba punktów ECTS

    3,5

    Forma zajęć

    Treści programowe poszczególnych zajęć

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    Liczba godzin

    WYKŁADY

    Układ szkieletowy część 1: kości i ich połączenia.

    W1

    3

    Układ szkieletowy część 2: budowa i rodzaje połączeń kości.

    W1

    2,5

    Układ mięśniowy.

    W1

    3

    Ośrodkowy układ nerwowy.

    W1, W2

    2

    Obwodowy układ nerwowy. Układ autonomiczny.

    W1, W2

    2

    Układ krążenia: serce i naczynia krwionośne. Układ limfatyczny: grasica, śledziona.

    W1, W2

    2

    Układ oddechowy.

    W1, W2

    2

    Przewód pokarmowy część 1: jama ustna, gardło, przełyk, żołądek, jelito cienkie, jelito grube.

    W1, W2

    3

    Przewód pokarmowy część 2: narządy jamy brzusznej: wątroba, trzustka, otrzewna.

    W1, W2

    2,5

    Układ endokrynny.

    W1, W2

    2

    Narządy zmysłów.

    W1, W2

    2

    Układ moczowy.

    W1, W2

    2

    Układ płciowy.

    W1, W2

    2

    ĆWICZENIA

    Układ szkieletowy część 1: kości i ich połączenia.

    W1, U1, K1-K4

    1

    Układ szkieletowy część 2: budowa i rodzaje połączeń kości.

    W1, U1, K1-K4

    1

    Układ mięśniowy.

    W1, U1, K1-K4

    1

    Ośrodkowy układ nerwowy.

    W1, W2, U1, K1-K4

    1

    Obwodowy układ nerwowy. Układ autonomiczny.

    W1, W2, U1, K1-K4

    1

    Układ krążenia: serce i naczynia krwionośne. Układ limfatyczny: grasica, śledziona.

    W1, W2, U1, K1-K4

    1

    Układ oddechowy.

    W1, W2, U1, K1-K4

    1

    Przewód pokarmowy część 1: jama ustna, gardło, przełyk, żołądek, jelito cienkie, jelito grube.

    W1, W2, U1, K1-K4

    2

    Przewód pokarmowy część 2: narządy jamy brzusznej: wątroba, trzustka, otrzewna.

    W1, W2, U1, K1-K4

    2

    Układ endokrynny.

    W1, W2, U1, K1-K4

    1

    Narządy zmysłów.

    W1, W2, U1, K1-K4

    1

    Układ moczowy.

    W1, W2, U1, K1-K4

    1

    Układ płciowy.

    W1, W2, U1, K1-K4

    1

    LITERATURA PODSTAWOWA

    (3-5 pozycji)

    1. Ignasiak Z.: Anatomia narządów wewnętrznych i układu nerwowego człowieka. Edra Urban & Partner, Wrocław 2020.
    2.  Ignasiak Z.: Anatomia układu ruchu. Edra Urban & Partner, Wrocław 2021.
    3. Drake R.L., Vogl A.W., Mitchell A.W.M.: Anatomia Gray. Podręcznik dla studentów. Tom 1-3. Edra Urban & Partner, Wrocław 2016-2021.
    4. Netter F. H.: Netter Atlas anatomii człowieka. Edra Urban & Partner, Wrocław 2022.

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

    (3-5 pozycji)

    1. Hudák R., Kachlík D.,Volný O.: Memorix Anatomia. Edra Urban & Partner, Wrocław 2022.
    2. Moryś J., Narkiewicz O.: Anatomia człowieka. Tom 1-4. PZWL, Warszawa 2022.
    3. Sobotta J.: Atlas anatomii człowieka Sobotta. Tom 1.: Ogólne pojęcia anatomiczne. Narządy ruchu. Edra Urban & Partner, Wrocław 2019.
    4. Sobotta J.: Atlas anatomii człowieka Sobotta. Tom 2.: Narządy wewnętrzne. Edra Urban & Partner, Wrocław 2019.
    5. Sobotta J.: Atlas anatomii człowieka Sobotta. Tom 3.: Głowa, szyja i układ nerwowy. Edra Urban & Partner, Wrocław 2019.

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI)

    Sposób zaliczenia zajęć

    Zaliczenie zajęć odbywa się formie trzech kolokwiów, w czasie których można uzyskać maksymalnie 20 punktów. Łączna ilość punktów możliwych do uzyskania z wszystkich kolokwiów to 60.

    Uzyskanie poniżej 25 punktów nie dopuszcza do sesji egzaminacyjnej.
    Zaliczenie przedmiotu odbywa się w sesji zimowej w formie egzaminu testowego.

    Termin i forma egzaminu zostanie określona w zależności od stanu epidemicznego z uwzględnieniem zaleceń organów władzy i uczelni.

    Zasady zaliczania nieobecności

    Student jest zobowiązany uczestniczyć we wszystkich zajęciach (wykłady oraz ćwiczenia).

    Nieobecność należy usprawiedliwić bezpośrednio po ustąpieniu przyczyny nieobecności, najpóźniej na pierwszym ćwiczeniu, w którym uczestniczy student po okresie nieobecności.

    W przypadku nieobecności z przyczyn zdrowotnych obowiązuje zaświadczenie lekarskie, a w przypadkach losowych zaświadczenie odpowiednich władz.

    Nieobecność usprawiedliwiona na ćwiczeniach jest traktowana jako ćwiczenie niezaliczone.

    Nieobecność nieusprawiedliwiona na wykładzie lub ćwiczeniu uniemożliwia zaliczenie bloku tematycznego – nie ma dodatkowych terminów na uzupełnienie zaległości.

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    Nieobecność nieusprawiedliwiona na wykładzie lub ćwiczeniu uniemożliwia zaliczenie bloku tematycznego – nie ma dodatkowych terminów na uzupełnienie zaległości.

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    Warunkiem dopuszczenia studenta do egzaminu końcowego jest uzyskanie co najmniej 25 punktów z kolokwiów oraz obecność na wszystkich zajęciach.

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH EGZAMINEM

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

    na ocenę 3

    na ocenę 3,5

    na ocenę 4

    na ocenę 4,5

    na ocenę 5

    Student zna obowiązujący temat zajęć oraz dysponuje podstawową wiedzą anatomiczną, zna podstawowe pojęcia dotyczące budowy, topografii i funkcjonowania narządów, popełnia jednak liczne błędy w odniesieniu do informacji szczegółowych, niedopuszczalne są błędy z zakresu wiedzy podstawowej.

    Student rozpoznaje większość zasadniczych struktur anatomicznych, na materiale prosektoryjnym, fantomach i w atlasach.

    Student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę rozwiązując większość podstawowych zadań dotyczących powiązania struktur anatomicznych z ich znaczeniem klinicznym w warunkach zdrowia i choroby.

    Student zna obowiązujący temat zajęć oraz dysponuje podstawową wiedzą anatomiczną, zna podstawowe pojęcia dotyczące budowy, topografii i funkcjonowania narządów, popełnia liczne błędy w odniesieniu do informacji szczegółowych, niedopuszczalne są błędy z zakresu wiedzy podstawowej.

    Student rozpoznaje większość zasadniczych struktur anatomicznych na materiale prosektoryjnym, fantomach i w atlasach, nie zna szczegółów ważnych z punkty widzenia kształcenia kierunkowego.

    Student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę rozwiązując wszystkie podstawowe zadania dotyczące powiązania struktur anatomicznych z ich znaczeniem klinicznym w warunkach zdrowia i choroby.

    Student zna obowiązujący temat zajęć oraz dysponuje podstawową i szczegółową wiedzą anatomiczną, zna podstawowe pojęcia dotyczące budowy, topografii i funkcjonowania narządów, popełnia nieliczne błędy dotyczące informacji szczegółowych.

    Student rozpoznaje na materiale prosektoryjnym, fantomach i w atlasach zasadnicze struktury anatomiczne oraz popełnia błędy w odniesieniu do elementów szczegółowych.

    Student rozwiązuje większość zadań dotyczących powiązania struktur anatomicznych z ich znaczeniem klinicznym w warunkach zdrowia i choroby. Potrafi formułować wnioski.

    Student zna obowiązujący temat zajęć oraz dysponuje podstawową i szczegółową wiedzą anatomiczną, zna podstawowe pojęcia dotyczące budowy, topografii i funkcjonowania narządów, posiadaną wiedzę potrafi wykorzystać do formułowania wniosków oraz kojarzenia faktów, popełnia nieliczne błędy dotyczące informacji szczegółowych.

    Student rozpoznaje na materiale prosektoryjnym, fantomach i w atlasach zasadnicze struktury anatomiczne oraz popełnia nieliczne błędy w odniesieniu do elementów szczegółowych.

    Student rozwiązuje wszystkie zadania dotyczące powiązania struktur anatomicznych z ich znaczeniem klinicznym w warunkach zdrowia i choroby. Potrafi formułować wnioski.

    Student dysponuje pełną wiedzą z zakresu anatomii prawidłowej człowieka (na poziomie przewidzianym dla danego kierunku kształcenia), potrafi ją wykorzystać do formułowania wniosków oraz kojarzenia faktów, nie popełnia błędów także w odniesieniu do informacji szczegółowych.

    Student rozpoznaje na materiale prosektoryjnym, fantomach i w atlasach wszystkie zasadnicze struktury anatomiczne oraz szczegóły ważne z punktu widzenia kształcenia kierunkowego.

    Student rozwiązuje wszystkie zadania dotyczące powiązania struktur anatomicznych z ich znaczeniem klinicznym w warunkach zdrowia i choroby. Potrafi stawiać hipotezy oraz formułować trafne wnioski.

    51-60%

    61-70%

    71-80%

    81-90%

    91-100%

    Data opracowania sylabusa: 30.05.2022

    Sylabus opracował(a): mgr Ewa Danuta Ostrowska