Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.
KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu UMB dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2022/2023 | |||||||||||||||||||
Kierunek studiów | Ratownictwo Medyczne | ||||||||||||||||||
Profil studiów | □ ogólnoakademicki x praktyczny | ||||||||||||||||||
Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć | Zakład Anatomii Prawidłowej Człowieka | ||||||||||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | prof. dr hab. Janusz Dzięcioł, dr n. med. Agnieszka Lebelt, dr n. med. Karol Ostrowski, lek. Leszek Garbowski | ||||||||||||||||||
Poziom studiów | I stopnia (licencjackie) x II stopnia (magisterskie) □ jednolite magisterskie □ | ||||||||||||||||||
Forma studiów | stacjonarne □ niestacjonarne □ | ||||||||||||||||||
Rok studiów | I x II □ III □ I V □ V □ | Semestr studiów: | 1 □ 2 x 3 □ 4 □ 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □ | ||||||||||||||||
Nazwa modułu zajęć | Anatomia | ||||||||||||||||||
Język wykładowy | polski x angielski □ | ||||||||||||||||||
Miejsce realizacji: | zajęć praktycznych | nie dotyczy | |||||||||||||||||
praktyk zawodowych | nie dotyczy | ||||||||||||||||||
Opis zajęć: | Założenia i cel zajęć: | Celem zajęć jest przekazanie studentom podstaw wiedzy z anatomii prawidłowej człowieka oraz umiejętność rozpoznania poszczególnych struktur anatomicznych. | |||||||||||||||||
Metody kształcenia: | Wykłady multimedialne, ćwiczenia praktyczne, techniki interaktywne, fantomy, diagnostyka obrazowa | ||||||||||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się | Efekt uczenia się A.W1., A.W2., A.W3., A.U1., A.U2., K.5. | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się: | ||||||||||||||||
Formujące* | Podsumowujące** | ||||||||||||||||||
WIEDZA | |||||||||||||||||||
W1 | Zna i rozumie mianownictwo anatomiczne. | A.W1. | Obserwacja pracy studenta w trakcie ćwiczeń, zaliczenia cząstkowe, kolokwia, bieżąca informacja zwrotna, samoocena | Egzamin pisemny | |||||||||||||||
W2 | Zna i rozumie budowę ciała ludzkiego w ujęciu topograficznym oraz czynnościowym. | A.W2. | |||||||||||||||||
W3 | Zna i rozumie anatomiczne podstawy badania przedmiotowego. | A.W3. | |||||||||||||||||
UMIEJĘTNOŚCI | |||||||||||||||||||
U1 | Potrafi lokalizować poszczególne okolice ciała i znajdujące się w nich narządy oraz ustalać położenie narządów względem siebie. | A.U1. | Obserwacja pracy studenta w trakcie ćwiczeń, zaliczenia cząstkowe, kolokwia, bieżąca informacja zwrotna, samoocena | Egzamin praktyczny | |||||||||||||||
U2 | Potrafi wykazywać różnice w budowie ciała osoby dorosłej i dziecka. | A.U2. | |||||||||||||||||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE | |||||||||||||||||||
K1 | Jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych. | K.5. | Ocena aktywności w czasie zajęć, obserwacja pracy na ćwiczeniach | Przedłużona obserwacja przez opiekuna | |||||||||||||||
METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ * przykłady metod FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena | |||||||||||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS) | |||||||||||||||||||
Forma aktywności studenta | Obciążenie studenta (godz.) | ||||||||||||||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) | 90 | ||||||||||||||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) | 40 | ||||||||||||||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) | 15 | ||||||||||||||||||
Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów) | 35 | ||||||||||||||||||
Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| ||||||||||||||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) | 35 | ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów | 5 | ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń | 20 | ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych |
| ||||||||||||||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. ……………………………. |
| ||||||||||||||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych |
| ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym | 15 | ||||||||||||||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem: | 125 | ||||||||||||||||||
Liczba punktów ECTS | 5 | ||||||||||||||||||
Forma zajęć | Treści programowe poszczególnych zajęć | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się | Liczba godzin | ||||||||||||||||
WYKŁADY | Wprowadzenie podstawowych pojęć z zakresu anatomii. Budowa ciała ludzkiego oraz jego układy. Okolice i linie ciała ludzkiego. Płaszczyzny i osie ciała. Układ kostno-stawowo-mięśniowy. Ogólna budowa kości i ich rola biologiczna. Rozwój i wzrost kości. Kształt kości. Podział kośćca. Szkielet osiowy - główne elementy budowy kręgosłupa, czaszki, klatki piersiowej, kości kończyny górnej i dolnej. Rodzaje połączeń kości – połączenia ścisłe i ruchome. Budowa stawu – stałe i niestałe elementy stawu. Typy stawów. Mechanika stawów. Połączenia w obrębie kości czaszki, kręgosłupa, klatki piersiowej, kończyny górnej i dolnej. Ogólne wiadomości o rodzajach, budowie i czynnościach mięśni. Charakterystyka mięśni poprzecznie prążkowanych i gładkich. Mięśnie głowy i szyi, grzbietu, klatki piersiowej, brzucha, kończyny górnej i dolnej - grupy topograficzne, czynność. Układ nerwowy. Podział układu nerwowego. Ośrodkowy układ nerwowy - podział, budowa, czynność. Opony, układ komorowy, unaczynienie, drogi ruchowe, czuciowe. Obwodowy układ nerwowy - nerwy czaszkowe, rdzeniowe. Zakres unerwienia, objawy uszkodzenia nerwów. Unerwienie segmentowe Narządy zmysłów. Budowa narządu wzroku i słuchu. Układ krążeniowo-oddechowy. Okolice i linie klatki piersiowej. Budowa ogólna i znaczenie układu krążenia. Serce-położenie, budowa, unaczynienie, unerwienie. Osierdzie. Budowa naczyń tętniczych i żylnych. Krążenie duże i małe. Krążenie płodowe. Podział, budowa i znaczenie układu oddechowego. Oddychanie płucne i tkankowe. Mechanizm oddychania. Położenie gruczołu sutkowego, odpływ chłonki. Ogólne wiadomości o układzie chłonnym - węzły, naczynia chłonne, rola. Układ pokarmowy. Ściany jamy brzusznej. Miejsca zmniejszonej oporności ścian. Budowa i funkcja układu pokarmowego. Otrzewna. Gruczoły przewodu pokarmowego. Budowa wątroby i trzustki. Krążenie wrotne. Pęcherzyk żółciowy i drogi żółciowe. Śledziona. Układ moczowo-płciowy. Budowa, topografia i czynność nerek, moczowodów, pęcherza moczowego, cewki moczowej. Budowa, topografia, czynność narządów płciowych żeńskich Układ endokrynny. Rodzaje gruczołów i ich rola | W1-W3 | 40 | ||||||||||||||||
ĆWICZENIA | Osteologia. Kręgosłup – ogólna budowa kręgów i różnice pomiędzy poszczególnymi odcinkami kręgosłupa. Kości składające się na ogólną budowę klatki piersiowej – mostek Połączenia. Połączenia kręgosłupa oraz połączenia stawowe żeber i mostka. Krzywizny kręgosłupa (pojęcie lordozy, kyfozy i skoliozy). Połączenia między kośćmi czaszki (szwy – wieńcowy, strzałkowy i węgłowy) i ciemiączka. Staw skroniowo-żuchwowy. Stawy kończyny górnej i jej obręczy (staw ramienny, łokciowy, promieniowo-nadgarstkowy) –budowa i mechanika. Połączenia kończyny dolnej. Budowa Układ mięśniowy. Mięśnie grzbietu powierzchowne oraz głębokie – położenie i czynność. Mięśnie powierzchowne Ośrodkowy układ nerwowy. Kresomózgowie – płaty Obwodowy układ nerwowy. Nerwy czaszkowe Układ krążenia. Położenie i budowa serca (przedsionki, komory i przegroda serca). Zastawki serca (żylne i tętnicze) – budowa i czynność. Budowa ścian serca. Budowa osierdzia. Unaczynienie i unerwienie serca. Układ naczyniowy. Krążenie duże i małe. Aorta-przebieg, gałęzie. Naczynia tętnicze kończyny górnej i dolnej, głowy, szyi, klatki piersiowej i jamy brzusznej. Miejsca badania tętna. Żyły powierzchowne i głębokie kończyny górnej i dolnej. Żyła główna górna i dolna. Układ oddechowy. Jama nosowa – podział, budowa (okolica węchowa i oddechowa). Zatoki przynosowe – lokalizacja, miejsca ujść, rola. Gardło, krtań, tchawica, oskrzela główne – budowa, położenie i czynność. Płuca – podział anatomiczny (płaty, segmenty) korzeń płuca. Podział drzewa oskrzelowego. Opłucna i jej zachyłki, jama opłucnej. Układ limfatyczny. Węzły chłonne i naczynia chłonne, położenie i funkcje. Układ pokarmowy. Jama ustna i narządy jamy ustnej – budowa. Ślinianki – położenie, czynność i dokąd uchodzą. Gardło – budowa, topografia. Pierścień gardłowy limfatyczny. Przełyk, żołądek, jelito cienkie i grube– budowa, położenie Wątroba, pęcherzyk żółciowy i trzustka - budowa, położenie i czynność. Drogi żółciowe. Krążenie wrotne. Układ moczowy. Nerki, moczowód, pęcherz moczowy, cewka moczowa – położenie, budowa i czynność. Układ płciowy żeński i męski. Budowa, położenie i rola jajników, jajowodów, macicy i pochwy. Droga komórki jajowej. Budowa, położenie i rola jąder, najądrzy, nasieniowodu, pęcherzyków nasiennych i gruczołu krokowego. Droga plemnika. Gruczoły wydzielania wewnętrznego - budowa, położenie | W1-W3, U1, U2, K1 | 35 | ||||||||||||||||
SEMINARIA | Wybrane zagadnienia z anatomii klinicznej. | W1-W3, U1, U2, K1 | 15 | ||||||||||||||||
Anatomiczne podstawy wybranych zabiegów medycznych (udrożnienie dróg oddechowych, intubacja, konikotomia, wkłucia, nakłucia opłucnej, cewnikowanie). | |||||||||||||||||||
Anatomiczne podstawy powstawania głównych objawów neurologicznych. | |||||||||||||||||||
Wybrane zagadnienia z anatomii radiologicznej. | |||||||||||||||||||
LITERATURA PODSTAWOWA (3-5 pozycji) |
| ||||||||||||||||||
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (3-5 pozycji) |
| ||||||||||||||||||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI) | |||||||||||||||||||
Sposób zaliczenia zajęć | Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie minimum 50% ćwiczeń. Materiał podzielony jest na cztery cykle tematyczne: I-osteologia, układ mięśniowy, II-ośrodkowy i obwodowy układ nerwowy, III-układ sercowo-naczyniowy, oddechowy, IV-układ pokarmowy, moczowo-płciowy, wydzielania wewnętrznego. Każdy cykl kończy się kolokwium pisemnym, z którego można uzyskać 10 punktów, łącznie 40 punktów. | ||||||||||||||||||
Zasady zaliczania nieobecności | Nieobecność należy usprawiedliwić bezpośrednio po ustąpieniu przyczyny nieobecności, najpóźniej na pierwszym ćwiczeniu, w którym uczestniczy student po okresie nieobecności. W przypadku nieobecności z przyczyn zdrowotnych obowiązuje zaświadczenie lekarskie, a w przypadkach losowych zaświadczenie odpowiednich władz. Nieobecność usprawiedliwiona na ćwiczeniach jest traktowana jako ćwiczenie niezaliczone. Nieobecność nieusprawiedliwiona na wykładzie lub ćwiczeniu uniemożliwia zaliczenie bloku tematycznego – nie ma dodatkowych terminów na uzupełnienie zaległości. | ||||||||||||||||||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości | Nieobecność nieusprawiedliwiona na wykładzie lub ćwiczeniu uniemożliwia zaliczenie bloku tematycznego – nie ma dodatkowych terminów na uzupełnienie zaległości. | ||||||||||||||||||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia | Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie minimum 16 punktów ze wszystkich kolokwiów. Do terminu „0” egzaminu student może przystąpić po uzyskaniu minimum 36 punktów. | ||||||||||||||||||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH EGZAMINEM (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) | |||||||||||||||||||
na ocenę 3 | na ocenę 3,5 | na ocenę 4 | na ocenę 4,5 | na ocenę 5 | |||||||||||||||
51-60% | 61-70% | 71-80% | 81-90% | 91-100% | |||||||||||||||
Data opracowania sylabusa: 14.07.2022 | Sylabus opracował(a): dr n. med. Agnieszka Lebelt | ||||||||||||||||||