Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Sylabus.
  • Treść niedostępna...

    powrót
    Ostatnia zmiana 20.09.2023 przez Zakład Anatomii Prawidłowej Człowieka

    Sylabus

                                                                                                                 Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.

     

    KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu UMB

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad.  2022/2023

    Kierunek studiów

    Ratownictwo Medyczne

    Profil studiów

    □  ogólnoakademicki    x  praktyczny  

    Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć

    Zakład Anatomii Prawidłowej Człowieka

    Osoba(y) prowadząca(e)

    prof. dr hab. Janusz Dzięcioł, dr n. med. Agnieszka Lebelt, dr n. med. Karol Ostrowski, lek. Leszek Garbowski

    Poziom studiów

    I stopnia  (licencjackie)  x   II stopnia (magisterskie) □  jednolite magisterskie □

    Forma studiów

    stacjonarne  □   niestacjonarne □

    Rok studiów

    I  x    II   □   III  □   I V  □   V  □         

    Semestr studiów:

    1   □   2  x    3   □   4  □  5  □   6  □ 7   □   8  □    9   □  10  □ 

    Nazwa modułu zajęć

    Anatomia

    Język wykładowy

    polski   x     angielski   □

    Miejsce realizacji:

    zajęć praktycznych

    nie dotyczy

    praktyk zawodowych

    nie dotyczy

    Opis zajęć:

    Założenia i cel zajęć:

    Celem zajęć jest przekazanie studentom podstaw wiedzy z anatomii prawidłowej człowieka oraz umiejętność rozpoznania poszczególnych struktur anatomicznych.

    Metody kształcenia:

    Wykłady multimedialne, ćwiczenia praktyczne, techniki interaktywne, fantomy, diagnostyka obrazowa

    Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się

    Efekt uczenia się

    A.W1., A.W2., A.W3., A.U1., A.U2., K.5.

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się:

    Formujące*

    Podsumowujące**

    WIEDZA

    W1

    Zna i rozumie mianownictwo anatomiczne.

    A.W1.

    Obserwacja pracy studenta w trakcie ćwiczeń, zaliczenia cząstkowe, kolokwia, bieżąca informacja zwrotna, samoocena          

    Egzamin pisemny

    W2

    Zna i rozumie budowę ciała ludzkiego w ujęciu topograficznym oraz czynnościowym.

    A.W2.

    W3

    Zna i rozumie anatomiczne podstawy badania przedmiotowego.

    A.W3.

    UMIEJĘTNOŚCI

    U1

    Potrafi lokalizować poszczególne okolice ciała i znajdujące się w nich narządy oraz ustalać położenie narządów względem siebie.

    A.U1.

    Obserwacja pracy studenta w trakcie ćwiczeń, zaliczenia cząstkowe, kolokwia, bieżąca informacja zwrotna, samoocena           

    Egzamin praktyczny

    U2

    Potrafi wykazywać różnice w budowie ciała osoby dorosłej i dziecka.

    A.U2.

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE

    K1

    Jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.

    K.5.

    Ocena aktywności w czasie zajęć, obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

    * przykłady metod FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

    ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

    Forma aktywności studenta

    Obciążenie studenta (godz.)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

    90

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    40

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

    15

    Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów)

    35

    Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów)

     

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

    35

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

    5

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

    20

    Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych

     

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. …………………………….

     

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych

     

    Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym

    15

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta                                                                                                     Godziny ogółem:

    125

    Liczba punktów ECTS

    5

    Forma zajęć

    Treści programowe poszczególnych zajęć

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    Liczba godzin

    WYKŁADY

    Wprowadzenie podstawowych pojęć z zakresu anatomii. Budowa ciała ludzkiego oraz jego układy. Okolice i linie ciała ludzkiego. Płaszczyzny i osie ciała.

    Układ kostno-stawowo-mięśniowy. Ogólna budowa kości i ich rola biologiczna. Rozwój i wzrost kości. Kształt kości. Podział kośćca. Szkielet osiowy - główne elementy budowy kręgosłupa, czaszki, klatki piersiowej, kości kończyny górnej i dolnej. Rodzaje połączeń kości – połączenia ścisłe i ruchome. Budowa stawu – stałe i niestałe elementy stawu. Typy stawów. Mechanika stawów. Połączenia w obrębie kości czaszki, kręgosłupa, klatki piersiowej, kończyny górnej i dolnej. Ogólne wiadomości o rodzajach, budowie i czynnościach mięśni. Charakterystyka mięśni poprzecznie prążkowanych i gładkich. Mięśnie głowy i szyi, grzbietu, klatki piersiowej, brzucha, kończyny górnej i dolnej - grupy topograficzne, czynność.

    Układ nerwowy. Podział układu nerwowego. Ośrodkowy układ nerwowy - podział, budowa, czynność. Opony, układ komorowy,  unaczynienie, drogi ruchowe, czuciowe. Obwodowy układ nerwowy - nerwy czaszkowe, rdzeniowe. Zakres unerwienia, objawy uszkodzenia nerwów. Unerwienie segmentowe
    i obwodowe.

    Narządy zmysłów. Budowa narządu wzroku i słuchu.

    Układ krążeniowo-oddechowy. Okolice i linie klatki piersiowej. Budowa ogólna i znaczenie układu krążenia. Serce-położenie, budowa, unaczynienie, unerwienie. Osierdzie.

    Budowa naczyń tętniczych i żylnych. Krążenie duże i małe. Krążenie płodowe. Podział, budowa i znaczenie układu oddechowego. Oddychanie płucne i tkankowe. Mechanizm oddychania. Położenie gruczołu sutkowego, odpływ chłonki. Ogólne wiadomości o układzie chłonnym - węzły, naczynia chłonne, rola.

    Układ pokarmowy. Ściany jamy brzusznej. Miejsca zmniejszonej oporności ścian. Budowa i funkcja układu pokarmowego. Otrzewna. Gruczoły przewodu pokarmowego. Budowa wątroby i trzustki. Krążenie wrotne. Pęcherzyk żółciowy i  drogi żółciowe. Śledziona.

    Układ moczowo-płciowy. Budowa, topografia i czynność nerek, moczowodów, pęcherza moczowego, cewki moczowej. Budowa, topografia, czynność narządów płciowych żeńskich
    i męskich. Topografia narządów miednicy mniejszej.

    Układ endokrynny. Rodzaje gruczołów i ich rola
    w organizmie. Budowa i położenie i czynność gruczołów wewnątrzwydzielniczych.

    W1-W3

    40

    ĆWICZENIA

    Osteologia. Kręgosłup – ogólna budowa kręgów i różnice pomiędzy poszczególnymi odcinkami kręgosłupa. Kości składające się na ogólną budowę klatki piersiowej – mostek
    i żebra. Kości kończyny górnej i dolnej – główne elementy budowy dotyczące powierzchni stawowych. Kości mózgoczaszki i twarzoczaszki i ich zasadnicze części. Punkty kostne wyczuwalne badaniem dotykowym. Rentgenogramy.

    Połączenia. Połączenia kręgosłupa oraz połączenia stawowe żeber i mostka. Krzywizny kręgosłupa (pojęcie lordozy, kyfozy i skoliozy). Połączenia między kośćmi czaszki (szwy – wieńcowy, strzałkowy i węgłowy) i ciemiączka. Staw skroniowo-żuchwowy. Stawy kończyny górnej i jej obręczy (staw ramienny, łokciowy, promieniowo-nadgarstkowy) –budowa i mechanika.  Połączenia kończyny dolnej. Budowa
    i połączenia miednicy. Staw  biodrowy, kolanowy, skokowo-goleniowy- budowa i mechanika.

    Układ mięśniowy. Mięśnie grzbietu powierzchowne oraz głębokie – położenie i czynność. Mięśnie powierzchowne
    i głębokie klatki piersiowej- położenie i czynność. Przepona –budowa, otwory, czynność. Mięśnie brzucha –wymienić, czynność, ściany brzucha, miejsca zmniejszonej oporności. Przepukliny. Mięśnie kończyny górnej – mięśnie obręczy, ramienia, mięśnie przedramienia i ręki – grupy mięśni
    i czynność. Mięśnie kończyny dolnej – obręczy, uda, podudzia, stopy – grupy i czynność. Mięśnie głowy i szyi.

    Ośrodkowy układ nerwowy. Kresomózgowie – płaty
    i ośrodki w nich się znajdujące. Międzymózgowie – ośrodki podkorowe międzymózgowia, czynność  podwzgórza. Śródmózgowie – podział. Tyłomózgowie wtórne – podział. Podział i czynność móżdżku.  Rdzeniomózgowie – ogólna budowa rdzenia przedłużonego. Pień mózgu – części składowe i czynność. Rdzeń kręgowy- budowa i ośrodki. Układ komorowy i  krążenie płynu mózgowo-rdzeniowego. Opony mózgowia i ich przestrzenie. Unaczynienie mózgowia. Diagnostyka obrazowa OUN-  MRI, KT. Podział,  ośrodki
    i rola układu autonomicznego. Narząd wzroku i słuchu.

    Obwodowy układ nerwowy. Nerwy czaszkowe
    i  rdzeniowe - splot szyjny, ramienny, lędźwiowy i krzyżowy – gałęzie  długie i zakres ich unerwienia oraz objawy porażenia nerwów.

    Układ krążenia. Położenie i budowa serca (przedsionki, komory i przegroda serca). Zastawki serca (żylne i tętnicze) – budowa i czynność. Budowa ścian serca. Budowa osierdzia. Unaczynienie i unerwienie serca.

    Układ naczyniowy. Krążenie duże i małe. Aorta-przebieg, gałęzie. Naczynia tętnicze kończyny górnej i dolnej, głowy, szyi, klatki piersiowej i jamy brzusznej.  Miejsca badania tętna.  Żyły powierzchowne  i głębokie kończyny górnej i dolnej. Żyła główna górna i dolna.

    Układ oddechowy. Jama nosowa – podział, budowa (okolica węchowa i oddechowa). Zatoki przynosowe – lokalizacja, miejsca ujść, rola. Gardło, krtań, tchawica, oskrzela główne – budowa, położenie i czynność. Płuca – podział anatomiczny (płaty, segmenty) korzeń płuca. Podział drzewa oskrzelowego. Opłucna i jej zachyłki, jama opłucnej.

    Układ limfatyczny. Węzły chłonne i naczynia chłonne, położenie i funkcje.

    Układ pokarmowy. Jama ustna i narządy jamy ustnej – budowa. Ślinianki – położenie, czynność i dokąd uchodzą. Gardło – budowa, topografia. Pierścień gardłowy limfatyczny. Przełyk, żołądek, jelito cienkie i grube– budowa, położenie
    i czynność.

    Wątroba, pęcherzyk żółciowy i trzustka - budowa, położenie i czynność. Drogi żółciowe. Krążenie wrotne.

    Układ moczowy. Nerki, moczowód, pęcherz moczowy, cewka moczowa – położenie, budowa i czynność.

    Układ płciowy żeński i męski. Budowa, położenie i rola jajników, jajowodów, macicy i pochwy. Droga komórki     jajowej. Budowa, położenie i rola jąder, najądrzy, nasieniowodu, pęcherzyków nasiennych i gruczołu krokowego. Droga plemnika.

    Gruczoły wydzielania wewnętrznego - budowa, położenie
    i czynność.

    W1-W3, U1, U2, K1

    35

    SEMINARIA

    Wybrane zagadnienia z anatomii klinicznej.

    W1-W3, U1, U2, K1

    15

    Anatomiczne podstawy wybranych zabiegów medycznych (udrożnienie dróg oddechowych, intubacja, konikotomia, wkłucia, nakłucia opłucnej, cewnikowanie).

    Anatomiczne podstawy powstawania głównych objawów neurologicznych.

    Wybrane zagadnienia z anatomii radiologicznej.

    LITERATURA PODSTAWOWA

    (3-5 pozycji)

    1. Ignasiak Z.: Anatomia narządów wewnętrznych i układu nerwowego człowieka. Edra Urban & Partner, Wrocław 2020.
    2. Ignasiak Z.: Anatomia układu ruchu. Edra Urban & Partner, Wrocław 2021.
    3. Drake R.L., Vogl A.W., Mitchell A.W.M.: Anatomia Gray. Podręcznik dla studentów. Tom 1-3. Edra Urban & Partner, Wrocław 2016-2021.
    4. Netter F.H.: Netter Atlas anatomii człowieka. Edra Urban & Partner, Wrocław 2022.

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

    (3-5 pozycji)

    1. Sobotta J.: Atlas anatomii człowieka Sobotta. Tom 1. Ogólne pojęcia anatomiczne. Narządy ruchu. Edra Urban & Partner, Wrocław 2019.
    2. Sobotta J.: Atlas anatomii człowieka Sobotta. Tom 2. Narządy wewnętrzne. Edra Urban & Partner, Wrocław 2019.
    3. Sobotta J.: Atlas anatomii człowieka Sobotta. Tom 3. Głowa, szyja i układ nerwowy. Edra Urban & Partner, Wrocław 2019.
    4. Michajlik A., Ramotowski W.: Anatomia i fizjologia człowieka. PZWL, Warszawa 2003.

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI)

    Sposób zaliczenia zajęć

    Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie minimum 50% ćwiczeń. Materiał podzielony jest na cztery cykle tematyczne: I-osteologia, układ mięśniowy, II-ośrodkowy i obwodowy układ nerwowy, III-układ sercowo-naczyniowy, oddechowy, IV-układ pokarmowy, moczowo-płciowy, wydzielania wewnętrznego. Każdy cykl kończy się kolokwium pisemnym, z którego można uzyskać 10 punktów, łącznie 40 punktów.

    Zasady zaliczania nieobecności

    Nieobecność należy usprawiedliwić bezpośrednio po ustąpieniu przyczyny nieobecności, najpóźniej na pierwszym ćwiczeniu, w którym uczestniczy student po okresie nieobecności. W przypadku nieobecności z przyczyn zdrowotnych obowiązuje zaświadczenie lekarskie, a w przypadkach losowych zaświadczenie odpowiednich władz. Nieobecność usprawiedliwiona na ćwiczeniach jest traktowana jako ćwiczenie niezaliczone. Nieobecność nieusprawiedliwiona na wykładzie lub ćwiczeniu uniemożliwia zaliczenie bloku tematycznego – nie ma dodatkowych terminów na uzupełnienie zaległości.

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    Nieobecność nieusprawiedliwiona na wykładzie lub ćwiczeniu uniemożliwia zaliczenie bloku tematycznego – nie ma dodatkowych terminów na uzupełnienie zaległości.

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie minimum 16 punktów ze wszystkich kolokwiów. Do terminu „0” egzaminu student może przystąpić po uzyskaniu minimum 36 punktów.

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH EGZAMINEM

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

    na ocenę 3

    na ocenę 3,5

    na ocenę 4

    na ocenę 4,5

    na ocenę 5

    51-60%

    61-70%

    71-80%

    81-90%

    91-100%

    Data opracowania sylabusa: 14.07.2022

    Sylabus opracował(a): dr n. med. Agnieszka Lebelt