Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.
KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu UMB dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2022/2023 | |||||||||||||||||||
Kierunek studiów | Fizjoterapia | ||||||||||||||||||
Profil studiów | x ogólnoakademicki □ praktyczny | ||||||||||||||||||
Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć | ZAKŁAD ANATOMII PRAWIDŁOWEJ CZŁOWIEKA | ||||||||||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | prof. dr hab. Janusz Dzięcioł, dr n. med. Ewelina Chilińska-Kopko, dr n. med. Andrzej Namiot, lek. Stefania Oniszczuk, lek. Danuta Sulima, lek. Katarzyna Kitlas, mgr Szymon Kopko | ||||||||||||||||||
Poziom studiów | I stopnia (licencjackie) □ II stopnia (magisterskie) □ jednolite magisterskie x | ||||||||||||||||||
Forma studiów | stacjonarne x niestacjonarne □ | ||||||||||||||||||
Rok studiów | I x II □ III □ I V □ V □ | Semestr studiów: | 1 x 2 x 3 □ 4 □ 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □ | ||||||||||||||||
Nazwa modułu zajęć | Anatomia prawidłowa | ||||||||||||||||||
Język wykładowy | polski x angielski □ | ||||||||||||||||||
Miejsce realizacji: | zajęć praktycznych | nie dotyczy | |||||||||||||||||
praktyk zawodowych | nie dotyczy | ||||||||||||||||||
Opis zajęć: | Założenia i cel zajęć: | Celem przedmiotu jest poznanie budowy makroskopowej i topograficznej ciała ludzkiego, poprawne posługiwanie się mianownictwem anatomicznym oraz poznanie aspektów klinicznych anatomii. | |||||||||||||||||
Metody kształcenia: | Wykłady informacyjne i konwersatoryjne, ćwiczenia na fantomach, prezentacje wybranych preparatów ciała ludzkiego. | ||||||||||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się | Efekt uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się: | ||||||||||||||||
Formujące* | Podsumowujące** | ||||||||||||||||||
WIEDZA | |||||||||||||||||||
W1 | Wykazuje znajomość anatomii człowieka oraz rozumie podstawowe zależności pomiędzy budową i funkcją poszczególnych układów organizmu ludzkiego w warunkach zdrowia i choroby, a w szczególności układu narządów ruchu. | A.W1. | Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, obserwacja pracy na ćwiczeniach, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie ćwiczeń, wejściówki na ćwiczeniach, sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń. | Egzamin pisemny | |||||||||||||||
W2 | Wykazuje znajomość mianownictwa anatomicznego niezbędnego do opisu stanu zdrowia. | A.W3. | Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, obserwacja pracy na ćwiczeniach, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie ćwiczeń, wejściówki na ćwiczeniach, sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń. | Egzamin pisemny | |||||||||||||||
UMIEJĘTNOŚCI | |||||||||||||||||||
U1 | Potrafi rozpoznać i prawidłowo zlokalizować struktury anatomiczne ludzkiego ciała na fantomach i materiale prosektoryjnym, w tym elementy układu ruchu, takie jak grupy mięśniowe, poszczególne mięśnie oraz elementy układu kostno-stawowego. | A.U1. | Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, obserwacja pracy na ćwiczeniach, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie ćwiczeń, wejściówki na ćwiczeniach, sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń. | Zaliczenia cząstkowe | |||||||||||||||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE | |||||||||||||||||||
K1 | Posiada umiejętność korzystania z obiektywnych źródeł informacji. | K6. | Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, obserwacja pracy na ćwiczeniach, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie ćwiczeń. | Przedłużona obserwacja przez nauczyciela akademickiego | |||||||||||||||
METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ * przykłady metod FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena | |||||||||||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS) | |||||||||||||||||||
Forma aktywności studenta | Obciążenie studenta (godz.) | ||||||||||||||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) | 120 | ||||||||||||||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) | 30 | ||||||||||||||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||||||
Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów) | 90 | ||||||||||||||||||
Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| ||||||||||||||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) | 52 | ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów |
| ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń | 32 | ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych |
| ||||||||||||||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. ……………………………. |
| ||||||||||||||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych | 10 | ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym | 10 | ||||||||||||||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem: | 172 | ||||||||||||||||||
Liczba punktów ECTS | 7,5 | ||||||||||||||||||
Forma zajęć | Treści programowe poszczególnych zajęć | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się | Liczba godzin | ||||||||||||||||
WYKŁADY | Osteologia. |
W1, W2 |
30 | ||||||||||||||||
Połączenia kości. | |||||||||||||||||||
Układ mięśniowy. | |||||||||||||||||||
Ośrodkowy układ nerwowy. | |||||||||||||||||||
Układ nerwowy obwodowy, autonomiczny. | |||||||||||||||||||
Narządy zmysłów. | |||||||||||||||||||
Układ krążenia. | |||||||||||||||||||
Układ oddechowy. | |||||||||||||||||||
Układ pokarmowy. | |||||||||||||||||||
Układ moczowo-płciowy. | |||||||||||||||||||
ĆWICZENIA | Osteologia. |
W1, W2, U1, K1 |
90 | ||||||||||||||||
Połączenia kości. | |||||||||||||||||||
Układ mięśniowy. | |||||||||||||||||||
Ośrodkowy układ nerwowy. | |||||||||||||||||||
Układ nerwowy obwodowy, autonomiczny. | |||||||||||||||||||
Narządy zmysłów. | |||||||||||||||||||
Układ krążenia. | |||||||||||||||||||
Układ oddechowy. | |||||||||||||||||||
Układ pokarmowy. | |||||||||||||||||||
Układ moczowo-płciowy | |||||||||||||||||||
LITERATURA PODSTAWOWA
| 1. Ignasiak Z.: Anatomia układu ruchu. Edra Urban & Partner, Wrocław 2021. 2. Ignasiak Z.: Anatomia narządów wewnętrznych i układu nerwowego człowieka. Edra Urban & Partner, Wrocław 2020. 3. Sobotta J.: Atlas anatomii człowieka Sobotta. Tom 1: Ogólne pojęcia anatomiczne. Narządy ruchu. Edra Urban & Partner, Wrocław 2019. 4. Sobotta J.: Atlas anatomii człowieka Sobotta. Tom 2: Narządy wewnętrzne. Edra Urban & Partner, Wrocław 2019. 5. Sobotta J.: Atlas anatomii człowieka Sobotta. Tom 3:Głowa, szyja i układ nerwowy. Edra Urban & Partner, Wrocław 2019. | ||||||||||||||||||
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (3-5 pozycji) | 1. Woźniak W.: Anatomia Człowieka (podręcznik dla studentów). Urban & Partner, Wrocław 2001. 2. Abrahams P.H., Marks S.C., Hutchings R.: McMinn. Fotograficzny Atlas Anatomii Człowieka. Urban & Partner, Wrocław 2006. 3. Moryś J., Narkiewicz O.: Anatomia człowieka. Tom 1-4. PZWL, Warszawa 2022. | ||||||||||||||||||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI) | |||||||||||||||||||
Sposób zaliczenia zajęć | Zaliczenie zajęć odbywa się w formie czterech pisemnych kolokwiów (teoretyczne i praktyczne). Za każde, z czterech kolokwiów można uzyskać odpowiednio: z części teoretycznej 15 punktów, z części praktycznej 10 punktów, tj. łączna suma punktów do uzyskania z każdego kolokwium wynosi 25. Maksymalnie w ciągu roku można uzyskać łącznie z obu części 100 punktów. Uzyskanie poniżej 40 punktów nie dopuszcza do sesji egzaminacyjnej. Zaliczenie przedmiotu odbywa się w sesji letniej w formie egzaminu testowego pisemnego oraz egzaminu pisemnego praktycznego. Termin i forma egzaminu zostanie określona w zależności od stanu epidemicznego z uwzględnieniem zaleceń organów władzy i uczelni. | ||||||||||||||||||
Zasady zaliczania nieobecności | Student zobowiązany jest uczestniczyć we wszystkich zajęciach (wykłady i ćwiczenia). Nieobecność należy usprawiedliwić bezpośrednio po ustąpieniu przyczyny nieobecności, najpóźniej na pierwszym ćwiczeniu, w którym uczestniczy student po okresie nieobecności. W przypadku nieobecności z przyczyn zdrowotnych obowiązuje zaświadczenie lekarskie, a w przypadkach losowych zaświadczenie odpowiednich władz. Nieobecność usprawiedliwiona na ćwiczeniach jest traktowana jako ćwiczenie zaliczone. Nieobecność nieusprawiedliwiona na wykładzie lub ćwiczeniu uniemożliwia zaliczenie bloku tematycznego-nie ma dodatkowych terminów na uzupełnienie zaległości. | ||||||||||||||||||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości | Nieobecność nieusprawiedliwiona na wykładzie lub ćwiczeniu uniemożliwia zaliczenie bloku tematycznego-nie ma dodatkowych terminów na uzupełnienie zaległości. | ||||||||||||||||||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia | Warunkiem dopuszczenia studenta do egzaminu końcowego jest uzyskanie co najmniej 40 punktów z kolokwiów oraz obecność na wszystkich zajęciach. | ||||||||||||||||||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH EGZAMINEM (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) | |||||||||||||||||||
na ocenę 3 | na ocenę 3,5 | na ocenę 4 | na ocenę 4,5 | na ocenę 5 | |||||||||||||||
51-60% | 61-70% | 71-80% | 81-90% | 91-100% | |||||||||||||||
Data opracowania sylabusa: 22.06.2022 | Sylabus opracował(a): dr n. med. Ewelina Chilińska-Kopko | ||||||||||||||||||