Załącznik nr 5b
do Uchwały senatu UMB nr 61/2016 z dnia 30.05.2016
KARTA PRZEDMIOTU / SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu | |||||||||||
Kierunek | FIZJOTERAPIA | ||||||||||
Profil kształcenia | X ogólnoakademicki □ praktyczny □ inny jaki………………………………………. | ||||||||||
Nazwa jednostki realizującej moduł/przedmiot: | Zakład Anatomii Prawidłowej Człowieka UMB | ||||||||||
Kontakt (tel./email): | (85) 748-56-61 anatomia@umb.edu.pl | ||||||||||
Osoba odpowiedzialna za przedmiot: | prof. dr hab. Janusz Dzięcioł, lek. Stefania Oniszczuk, lek. Danuta Sulima | ||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | prof. dr hab. Janusz Dzięcioł, lek. Stefania Oniszczuk, lek. Danuta Sulima, lek. Katarzyna Kitlas, dr n. med. Andrzej Namiot, dr n. med. Beata Klim, mgr Szymon Kopko | ||||||||||
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi |
| ||||||||||
Poziom studiów: | jednolite studia magisterskie
| ||||||||||
Rodzaj studiów: | stacjonarne, niestacjonarne | ||||||||||
Rok studiów | I X II □ III □ | Semestr studiów: | 1 X 2 X 3 □ 4 □ 5 □ 6 □ | ||||||||
Nazwa modułu/przedmiotu: | Anatomia Prawidłowa Człowieka | ECTS -7,5 | Kod modułu | M1A | |||||||
Typ modułu/ przedmiotu: | Obowiązkowy X fakultatywny □ | ||||||||||
Rodzaj modułu/ przedmiotu: | Kształcenia ogólnego X podstawowy □ kierunkowy/profilowy □ inny…………………………………□ | ||||||||||
Język wykładowy: | polski x obcy □ | ||||||||||
Miejsce realizacji :
| ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH | Zakład Anatomii Prawidłowej Człowieka | |||||||||
FORMA KSZTAŁCENIA
| Liczba godzin | ||||||||||
Wykład | 30 | ||||||||||
Seminarium |
| ||||||||||
Ćwiczenia | 90 | ||||||||||
Samokształcenie | 52 | ||||||||||
Laboratorium |
| ||||||||||
E-learning |
| ||||||||||
Zajęcia praktyczne |
| ||||||||||
Praktyki zawodowe |
| ||||||||||
Inne …………………… |
| ||||||||||
RAZEM | 172 | ||||||||||
Opis przedmiotu:
| Założenia i cel przedmiotu:
| Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z budową narządów i układów organizmu ludzkiego ze szczególnym uwzględnieniem budowy i biomechaniki narządu ruchu oraz zrozumienie funkcji i roli tego narządu w prawidłowym funkcjonowaniu człowieka. Zastosowanie poznanej wiedzy z zakresu budowy i czynności organizmu człowieka w praktycznej działalności fizjoterapeuty.
| |||||||||
Metody dydaktyczne
| - słowna – wykład ,opis, dyskusja - podająca – wykład, praca z książką, atlasem - oglądowa – z wykorzystaniem preparatów pochodzących ze zwłok ludzkich
| ||||||||||
Narzędzia dydaktyczne | pracownia umiejętności praktycznych – preparaty pochodzące ze zwłok ludzkich, program komputerowy A.D.A.M. rzutnik multimedialny, plansze, fantomy, rodzaje obrazowania przyżyciowego (CT, RTG , MRI) | ||||||||||
MACIERZ EFEKTÓW KSZTAŁCENIA DLA MODUŁU /PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA, METOD WERYFIKACJI ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA ORAZ FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ.
| |||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu kształcenia | Student, który zaliczy moduł (przedmiot) wie/umie/potrafi: | Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia: | Forma zajęć dydaktycznych* wpisz symbol | |||||||
|
|
| Formujące *** | Podsumowujące** |
| ||||||
WIEDZA
| |||||||||||
K_W01 | Posiada pogłębioną wiedzę niezbędną do opisu: - budowy anatomicznej człowieka i funkcjonowania poszczególnych jego układów, ze szczególnym uwzględnieniem układu mięśniowo-szkieletowego - genetycznych podstaw zaburzeń rozwoju i funkcjonowania narządów i układów - procesów zachodzących w okresie od dzieciństwa poprzez dojrzałość do starości - podstawowych właściwości fizycznych komórek i tkanek oraz mechanizmów działania czynników fizycznych na organizm człowieka | P7SM_WG01
| Zaliczenie praktyczne i teoretyczne ćwiczeń. | Kolokwium, egzamin | W, Ćw. | ||||||
K_W03 | Prezentuje rozszerzoną wiedzę w zakresie budowy i funkcji organizmu człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem układu mięśniowo-szkieletowego oraz znajomości mechanizmów jego sterowania podczas aktywności fizycznej | P7SM_WG01 | Zaliczenie praktyczne i teoretyczne ćwiczeń | Kolokwium, egzamin | W, Ćw. | ||||||
UMIEJĘTNOŚCI
| |||||||||||
K_U01 | Potrafi przeprowadzić proces nauczania ruchów, używając fachowego nazewnictwa, z uwzględnieniem aspektów rozwojowych i metodyki nauczania ruchu u pacjentów w różnym wieku z różnymi rodzajami dysfunkcji. | P7SM_UW07 | Obserwacja pracy na ćwiczeniach. Zaliczenie praktyczne i teoretyczne ćwiczeń. | Kolokwium, egzamin | W, Ćw. | ||||||
K_U20 | Stosuje wiedzę teoretyczną w praktyce fizjoterapeutycznej w bezpośredniej pracy z pacjentem; jest praktycznie przygotowany do pełnienia roli zawodowej. | P7SM_UW03 | Obserwacja pracy na ćwiczeniach. Zaliczenie praktyczne i teoretyczne ćwiczeń. | Kolokwium, egzamin | W, Ćw. | ||||||
K_U23 | Posiada umiejętności przygotowania wystąpień ustnych oraz prac pisemnych z zakresu fizjoterapii i dziedzin pokrewnych. | P7SM_UK02 P7SM_UW04
| Obserwacja pracy na ćwiczeniach. Zaliczenie praktyczne i teoretyczne ćwiczeń. | Kolokwium, egzamin | W, Ćw. | ||||||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE / POSTAWY
| |||||||||||
K_K01 | Jest świadomy konieczności posiadania wiedzy z wielu dyscyplin naukowych, pluralizmu teoretyczno-metodologicznego w nauce, wartości krytycznej oceny doniesień naukowych. | P7SM_KK01
| Obecność na wykładach i ćwiczeniach. Zaliczenie każdego ćwiczenia. | Egzaminy z innych przedmiotów. |
| ||||||
K_K02 | Potrafi dokonać samooceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności zawodowych, zdaje sobie sprawę z konieczności uzupełniania ich przez cale życie i inspirowania procesu uczenia się innych osób; nie podejmuje działań, które przekraczają jego możliwości i kompetencje, w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu zasięga opinii ekspertów. | P7SM_KK01
| Obecność na wykładach i ćwiczeniach. Zaliczenie każdego ćwiczenia. | Egzaminy z innych przedmiotów. |
| ||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)
| ||||||||||
Forma nakładu pracy studenta (udział w zajęciach, aktywność, przygotowanie sprawdzenie, itp.) | Obciążenie studenta (h) | |||||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) |
| |||||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) | 30 | |||||||||
Udział w ćwiczeniach(wg planu studiów) | 90 | |||||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) |
| |||||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| |||||||||
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich (zajęcia praktyczne) (wg planu studiów) |
| |||||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) |
| |||||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń | 52 | |||||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów |
| |||||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, samokształcenia itd………………………………. |
| |||||||||
Przygotowanie do kolokwiów |
| |||||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) |
| |||||||||
Przygotowanie do egzaminu/ zaliczenia i udział w egzaminie |
| |||||||||
|
| |||||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem: | 172
| |||||||||
Punkty ECTS za moduł/przedmiotu | 7,5 | |||||||||
TREŚĆ PROGRAMOWE POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ:
| ||||||||||
| Liczba godzin
| |||||||||
WYKŁADY | Wprowadzenie podstawowych pojęć z zakresu anatomii: komórka, tkanka, układ, narząd. Budowa ciała ludzkiego oraz jego układy. Okolice i linie ciała ludzkiego. Określenie orientacyjne w przestrzeni – płaszczyzny i osie ciała. |
30
| ||||||||
Układ kostno-stawowo-mięśniowy. Ogólne wiadomości o budowie aparatu ruchu i jego podział. Ogólna budowa kości i ich rola biologiczna. Rozwój i wzrost kości. Kształt kości. Podział kośćca. Rodzaje połączeń kości - połączenia stałe i wolne. Budowa stawu – stałe i niestałe elementy stawu. Kryteria podziału stawów. Mechanika stawów. Ogólne wiadomości o rodzajach i budowie mięśni. Narządy dodatkowe mięśni. Ogólne wiadomości o czynnościach mięśni (czynniki warunkujące skurcze mięśni, kierunek działania mięśni - synergistyczne i antagonistyczne działanie mięśni). Charakterystyka mięśni poprzecznie prążkowanych i gładkich: (wpływ na bierny aparat ruchu, na czynności oddechowe i na procesy wydalnicze). Położenie, przyczepy i czynność mięśni szkieletowych. | ||||||||||
Układ nerwowy - wprowadzenie do neuroanatomii. | ||||||||||
Układ krążeniowo-oddechowy - Budowa ogólna i znaczenie układu krążenia. Anatomia klatki piersiowej - budowa, okolice i linie klatki piersiowej. Położenie gruczołu sutkowego i odpływ chłonki. Ogólne wiadomości o układzie chłonnym - budowa i znaczenie. Budowa naczyń tętniczych i żylnych. Krążenie duże. Krążenie małe - budowa i związek z układem oddechowym. Krew (elementy upostaciowane krwi, osocze). Krążenie płodowe. Podział i znaczenie układu oddechowego. Oddychanie płucne i tkankowe. Mechanizm oddychania. | ||||||||||
Układ pokarmowy - ściany jamy brzusznej. Miejsca zmniejszonej oporności ścian. Ogólna budowa i funkcja układu pokarmowego. Otrzewna. Stosunek narządów do otrzewnej. Jama otrzewnej. Gruczoły przewodu pokarmowego - czynność. Część nadokrężnicza i podokrężnicza jamy brzusznej
| ||||||||||
Układ moczowo-płciowy - Budowa miednicy mniejszej. Czynność układu moczowedo. Budowa nefronu. Czynności układu płciowego. Topografia narządów miednicy mniejszej.
| ||||||||||
Układ endokrynny - Rodzaje gruczołów i ich rola w organizmie. Budowa i położenie i czynność gruczołów wewnątrzwydzielniczych. Rodzaje hormonów i ich sposób działania. | ||||||||||
ĆWICZENIA | Materiał podzielony jest na cztery cykle tematyczne, każdy z nich kończy się kolokwium z zaliczeniem praktycznym i teoretycznym: - kończyna górna - głowa, szyja i tułów - kończyna dolna - narządy wewnętrzne Ćw. 1 Układ kostny jako całość. Budowa ogólna i podział kości. Wzrastanie kości na grubość i długość. Kości kręgosłupa i klatki piersiowej. Budowa szczegółowa kręgów szyjnych, piersiowych, lędźwiowych, kości krzyżowej, guzicznej, żeber, mostka. Połączenia kości: ścisłe i ruchome. Podział stawów na typy, określanie osi i ruchów we wszystkich typach stawów. Elementy stałe i niestałe stawów. Połączenia w obrębie kręgosłupa i klatki piersiowej. Krzywizny kręgosłupa i czas ich powstania. Ruchy w stawach kręgosłupa i klatki. Ćw. 2 Obręcz barkowa i kości części wolnej kończyny górnej. Budowa szczegółowa kości: obojczyk, łopatka, kość ramienna, kość łokciowa, kość promieniowa i kości ręki. Omówienie kości z uwzględnieniem powierzchni stawowych oraz miejsc przyczepów mięśni. Połączenia kości kończyny górnej, omówienie stawów z uwzględnieniem ruchów i elementów niestałych. Ćw. 3 Ogólna budowa, podział i czynność mięśni. Mięśnie powierzchowne klatki piersiowej. Przyczepy, położenie i czynność poszczególnych mięśni. Mięśnie powierzchowne grzbietu: kolcowo-ramienne, kolcowo-żebrowe. Przyczepy, położenie i czynność poszczególnych mięśni. Ćw. 4 Mięśnie kończyny górnej: obręczy barkowej, ramienia. Przyczepy i czynność poszczególnych mięśni. Ograniczenia i zawartość jamy pachowej. Ćw. 5 Mięśnie przedramienia i mięśnie ręki. Troczki mięśni przedramienia i pochewki ścięgien. Przyczepy, położenie i czynność poszczególnych mięśni. Ograniczenia i zawartość dołu łokciowego i kanału nadgarstka. Ćw. 6 Nerwy rdzeniowe. Splot ramienny: topografia, pnie, pęczki, nerwy krótkie i długie splotu. Przebieg i zakres unerwienia poszczególnych nerwów. Ćw. 7 Tętnice kończyny górnej; łuk aorty , naczynia odchodzące od łuku. Żyły powierzchowne i głębokie kończyny górnej; żyła główna górna; kąty żylne. Naczynia chłonne kończyny, pnie, przewody limfatyczne, węzły chłonne. Ćw. 8 Topografia i biomechanika kończyny górnej. Ćw. 9 Czaszka. Kości mózgoczaszki: kość czołowa, potyliczna, klinowa, skroniowa, ciemieniowa i sitowa. Kości tworzące sklepienie, podstawę czaszki, dół przedni, środkowy i tylny. Otwory i szczeliny przez które przechodzą nerwy czaszkowe. Kości twarzoczaszki: szczęka, żuchwa, kość jarzmowa, nosowa, podniebienna, łzowa, małżowina nosowa dolna, lemiesz. Jamy i doły twarzoczaszki: oczodół, jama nosowa z zatokami przynosowymi, jama ustna, dół skroniowy, dół podskroniowy, dół zażuchwowy. Połączenia w obrębie czaszki, szwy, ciemiączka i staw skroniowo-żuchwowy – budowa i mechanika Ćw. 10 Mięśnie głowy: mimiczne i mięśnie żucia. Przyczepy, położenie, czynność i unerwienie poszczególnych mięśni. Naczynia tętnicze i żylne głowy i szyi. Naczynia chłonne, węzły chłonne, pnie i przewody chłonne głowy i szyi. Kości kręgosłupa i klatki piersiowej; połączenia. Połączenia kręgosłupa z czaszką: staw górny i dolny głowy. Ćw. 11 Mięśnie szyi. Przyczepy, położenie i czynność poszczególnych mięśni. Trójkąty szyi: ograniczenia i ich zawartość. Szczeliny mięśni pochyłych i ich zawartość. Splot szyjny: położenie, zakres unerwienia. Nerwy międzyżebrowe. Mięśnie głębokie klatki piersiowej. Przepona. Ćw. 12 Mięśnie głębokie grzbietu. Mięśnie brzucha i dna miednicy. Przyczepy, położenie, czynność unerwienie poszczególnych mięśni. Naczynia tętnicze, żylne i chłonne ścian klatki piersiowej. Ćw. 13 Biomechanika stawów głowy szyi i tułowia Ćw. 14 Obręcz biodrowa i kości części wolnej kończyny dolnej. Budowa szczegółowa kości: kość miedniczna, kość udowa, rzepka, piszczel, strzałka, kości stopy. Omówienie kości z uwzględnieniem powierzchni stawowych oraz miejsc przyczepów mięśni. Miednica jako całość, połączenia w obrębie miednicy, płaszczyzny miednicy. Stawy kończyny dolnej, typy, ruchy, elementy niestałe. Ćw. 15 Mięśnie obręczy kończyny dolnej / przyczepy, położenie i czynność/. Mięśnie uda /grupa przednie, tylna i przyśrodkowa/. Trójkąt udowy, dół podkolanowy- ograniczenia i zawartość. Ćw. 16 Mięśnie goleni /grupa przednia, tylna i boczna/, mięśnie stopy /grzbietu i podeszwy/. Troczki mięśni goleni i pochewki ścięgien. Przyczepy, położenie i czynność poszczególnych mięśni kanał kostki przyśrodkowej i bocznej- ograniczenia i zawartość. Ćw. 17 Splot lędźwiowy i krzyżowy - z czego powstaje , gdzie leży, nerwy długie splotu, ich przebieg, zakres unerwienia i porażenie. Naczynia tętnicze, żylne i chłonne kończyny dolnej. Ćw. 18 Topografia i biomechanika kończyny dolnej. Ćw. 19 Układ nerwowy – ogólny podział. Kresomózgowie, międzymózgowie , śródmózgowie , tyłomózgowie i rdzeń przedłużony– funkcja, budowa zewnętrzna i wewnętrzna. Ćw. 20 Opony mózgowia i rdzenia kręgowego. Krążenie płynu mózgowo – rdzeniowego. Przysadka mózgowa. Szyszynka. Ćw. 21 Rdzeń kręgowy: budowa zewnętrzna i wewnętrzna. Drogi czuciowe: czucia powierzchownego i głębokiego, drogi ruchowe: piramidowe i poza piramidowe. Nerwy czaszkowe. Układ autonomiczny. Unaczynienie mózgowia i rdzenia kręgowego. Ćw. 22 Narządy zmysłów: narząd wzroku i droga wzrokowa, narząd słuchu i droga słuchowa. Ćw. 23 Układ krwionośny. Serce – budowa, topografia, funkcja. Krążenie duże i małe, naczynia tętnicze i żylne. Układ chłonny. Śledziona, grasica. Ćw. 24 Układ chłonny. Śledziona, grasica, węzły chłonne. Ćw. 25 Układ oddechowy. Tarczyca i przytarczyce. Ćw. 26 Układ pokarmowy. Gruczoły układu pokarmowego – ślinianki, wątroba i trzustka. Ćw. 27 Układ moczowy. Ćw. 28 Układ płciowy męski i żeński. Ćw. 29 Gruczoły dokrewne, hormony. Ćw. 30 Topografia narządów klatki piersiowej, jamy brzusznej i miednicy. |
90 | ||||||||
LITERATURA
| PODSTAWOWA | 1. Anatomia tom I i II - Zofia Ignasiak – Urban & Partner, Wrocław 2007 2. Anatomia człowieka – E. Suder, S. Brużewicz – Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2004 3. Anatomia Człowieka – Narkiewicz O., Moryś J. – Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2010 4. Anatomia Człowieka (podręcznik dla studentów) – Woźniak W. – Urban & Partner, Wrocław 2001 5. Anatomia Czynnościowa – Maciejewski R., Torres K. – Wydawnictwo Czelej Sp. z o.o., Lublin 2007 Atlasy1. Atlas Anatomii Człowieka tom I i II – Sobotta – Urban & Partner. Wrocław 2006 2. Atlas Anatomii Człowieka tom I-III – Prometeusz – MedFarm Polska. Wrocław 2009 3. Atlas Anatomii Człowieka tom I i II– Kopf-Maier P., - PZWL, Warszawa 2002 | ||||||||
| UZUPEŁNIAJĄCA
| 1. Anatomia – podręcznik dla studentów – Gray -Urban & Partner, Wrocław 2010-07-29 2. Anatomia Człowieka – Sokołowska-Pituchowa J. – PZWL, Warszawa 2006 3. Anatomia Człowieka – Bochenek A., Reicher M. tom I-V – PZWL, Warszawa 2006 4. Fotograficzny Atlas Anatomii Człowieka – Mc Minn – Urban & Partner, Wrocław 2006 | ||||||||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA
| ||||||||||
EFEKTY KSZTAŁCENIA | NA OCENĘ 3 | NA OCENĘ 3.5 | NA OCENĘ 4 | NA OCENĘ 4.5
| NA OCENĘ 5 | |||||
K_W01 K_W03 K_U01 K_U20 K_U23 | Zdobycie podstawowej wiedzy anatomicznej oraz poznanie i zrozumienie zasad budowy, topografii i funkcjonowania narządów. Posiada szczegółową wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania aparatu ruchu człowieka i układu nerwowego | Student osiągnął dany efekt w stopniu minimalnym, wystarczającym do zaliczenia. 60% | Student osiągnął dany efekt w stopniu minimalnym, wystarczającym do zaliczenia i rokującym na dalszy rozwój 70% | Student osiągnął dany efekt w stopniu świadczącym o pełnym zrozumieniu treści kształcenia 80% | Student osiągnął dany efekt w stopniu świadczącym o pełnym zrozumieniu treści kształcenia i ich internalizacji. 90% | Student osiągnął dany efekt w stopniu zakładanym przez prowadzącego za optymalny dla danego kierunku kształcenia. 100% | ||||
Umiejętność rozpoznawania zasadniczych struktur anatomicznych na materiale prosektoryjnym, w atlasach i na osobnikach żywych. | ||||||||||
Znajomość niektórych mian angielskich, łacińskich, przede wszystkim części ciała i narządów ze względu na przydatność ich w dalszej nauce i pracy zawodowej | ||||||||||
Umiejętność rozpoznawania struktur anatomicznych na obrazach uzyskanych przy pomocy różnych rodzajów obrazowania przyżyciowego (RTG, CT, MRI) . | ||||||||||
Umiejętność powiązania struktur anatomicznych z ich znaczeniem klinicznym w warunkach zdrowia i choroby. | ||||||||||
Zdolność wykorzystania nabytej wiedzy do celów diagnostycznych i terapeutycznych w różnych dyscyplinach fizjoterapii. | ||||||||||
|
|
|
|
|
| |||||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA PRZEDMIOTU:
| ||||||||||
OSIĄGNIĘCIE ZAŁOŻONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA X pozytywny wynik końcowego egzaminu X egzamin teoretyczny pisemny □ egzamin teoretyczny ustny □ zaliczenie | ||||||||||
Data opracowania programu: 21.09.2021r. |
Program opracował: lek. Stefania Oniszczuk | |||||||||