Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Sylabus.
  • Treść niedostępna...

    powrót
    Ostatnia zmiana 20.09.2023 przez Zakład Anatomii Prawidłowej Człowieka

    Sylabus

                                                                                 Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.

     

    KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu UMB

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2022/2023

    Kierunek studiów

    Fizjoterapia

    Profil studiów

    x  ogólnoakademicki    □  praktyczny  

    Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć

    ZAKŁAD ANATOMII PRAWIDŁOWEJ CZŁOWIEKA

    Osoba(y) prowadząca(e)

    prof. dr hab. Janusz Dzięcioł, dr n. med. Ewelina Chilińska-Kopko, dr n. med. Andrzej Namiot,  lek. Stefania Oniszczuk, lek. Danuta Sulima, lek. Katarzyna Kitlas, mgr Szymon Kopko

    Poziom studiów

    I stopnia  (licencjackie)  □   II stopnia (magisterskie) □  jednolite magisterskie x

    Forma studiów

    stacjonarne  x   niestacjonarne □

    Rok studiów

    I  x    II   □   III  □   I V  □   V  □         

    Semestr studiów:

    1   x   2  x    3   □   4  □  5  □   6  □ 7   □   8  □    9   □  10  □ 

    Nazwa modułu zajęć

    Anatomia prawidłowa

    Język wykładowy

    polski   x     angielski   □

    Miejsce realizacji:

    zajęć praktycznych

    nie dotyczy

    praktyk zawodowych

    nie dotyczy

    Opis zajęć:

    Założenia i cel zajęć:

    Celem przedmiotu jest poznanie budowy makroskopowej i topograficznej ciała ludzkiego, poprawne posługiwanie się mianownictwem anatomicznym oraz poznanie aspektów klinicznych anatomii.

    Metody kształcenia:

    Wykłady informacyjne i konwersatoryjne, ćwiczenia na fantomach, prezentacje wybranych preparatów ciała ludzkiego.

    Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się

    Efekt uczenia się

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się:

    Formujące*

    Podsumowujące**

    WIEDZA

    W1

    Wykazuje znajomość anatomii człowieka oraz rozumie podstawowe zależności pomiędzy budową i funkcją poszczególnych układów organizmu ludzkiego w warunkach zdrowia i choroby, a w szczególności układu narządów ruchu.

    A.W1.

    Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, obserwacja pracy na ćwiczeniach, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie ćwiczeń, wejściówki na ćwiczeniach, sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń.

    Egzamin pisemny

    W2

    Wykazuje znajomość mianownictwa anatomicznego niezbędnego do opisu stanu zdrowia.

    A.W3.

    Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, obserwacja pracy na ćwiczeniach, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie ćwiczeń, wejściówki na ćwiczeniach, sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń.

    Egzamin pisemny

    UMIEJĘTNOŚCI

    U1

    Potrafi rozpoznać i prawidłowo zlokalizować struktury anatomiczne ludzkiego ciała  na fantomach i materiale prosektoryjnym, w tym elementy układu ruchu, takie jak grupy mięśniowe, poszczególne mięśnie oraz elementy układu kostno-stawowego.

    A.U1.

    Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, obserwacja pracy na ćwiczeniach, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie ćwiczeń, wejściówki na ćwiczeniach, sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń.

    Zaliczenia cząstkowe

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE

    K1

    Posiada umiejętność korzystania z obiektywnych źródeł informacji.

    K6.

    Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, obserwacja pracy na ćwiczeniach, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie ćwiczeń.

    Przedłużona obserwacja przez nauczyciela akademickiego

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

    * przykłady metod FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

    ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

    Forma aktywności studenta

    Obciążenie studenta (godz.)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

    120

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    30

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

     

    Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów)

    90

    Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów)

     

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

    52

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

     

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

    32

    Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych

     

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. …………………………….

     

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych

    10

    Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym

    10

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta                                                                                                     Godziny ogółem:

    172

    Liczba punktów ECTS

    7,5

    Forma zajęć

    Treści programowe poszczególnych zajęć

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    Liczba godzin

    WYKŁADY

    Osteologia.

     

     

     

     

     

    W1, W2

     

     

     

     

     

    30

    Połączenia kości.

    Układ mięśniowy.

    Ośrodkowy układ nerwowy.

    Układ nerwowy obwodowy, autonomiczny.

    Narządy zmysłów.

    Układ krążenia.

    Układ oddechowy.

    Układ pokarmowy.

    Układ moczowo-płciowy.

    ĆWICZENIA

    Osteologia.

     

     

     

     

     

    W1, W2, U1, K1

     

     

     

     

     

    90

    Połączenia kości.

    Układ mięśniowy.

    Ośrodkowy układ nerwowy.

    Układ nerwowy obwodowy, autonomiczny.

    Narządy zmysłów.

    Układ krążenia.

    Układ oddechowy.

    Układ pokarmowy.

    Układ moczowo-płciowy

    LITERATURA PODSTAWOWA

      1. pozycji)

    1. Ignasiak Z.: Anatomia układu ruchu. Edra Urban & Partner, Wrocław 2021.

    2. Ignasiak Z.: Anatomia narządów wewnętrznych i układu nerwowego człowieka. Edra Urban & Partner, Wrocław 2020.

    3. Sobotta J.: Atlas anatomii człowieka Sobotta. Tom 1: Ogólne pojęcia anatomiczne. Narządy ruchu. Edra Urban & Partner, Wrocław 2019.

    4. Sobotta J.: Atlas anatomii człowieka Sobotta. Tom 2: Narządy wewnętrzne. Edra Urban & Partner, Wrocław 2019.

    5. Sobotta J.: Atlas anatomii człowieka Sobotta. Tom 3:Głowa, szyja i układ nerwowy. Edra Urban & Partner, Wrocław 2019.

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

    (3-5 pozycji)

    1. Woźniak W.: Anatomia Człowieka (podręcznik dla studentów). Urban & Partner, Wrocław 2001.

    2. Abrahams P.H., Marks S.C., Hutchings R.: McMinn. Fotograficzny Atlas Anatomii Człowieka. Urban & Partner, Wrocław 2006.

    3. Moryś J., Narkiewicz O.: Anatomia człowieka. Tom 1-4. PZWL, Warszawa 2022.

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI)

    Sposób zaliczenia zajęć

    Zaliczenie zajęć odbywa się w formie czterech pisemnych kolokwiów (teoretyczne i praktyczne). Za każde, z czterech kolokwiów można uzyskać odpowiednio: z części teoretycznej 15 punktów, z części praktycznej 10 punktów, tj. łączna suma punktów do uzyskania z każdego kolokwium wynosi 25.  Maksymalnie w ciągu roku można uzyskać łącznie z obu części 100 punktów.

    Uzyskanie poniżej 40 punktów nie dopuszcza do sesji egzaminacyjnej.

    Zaliczenie przedmiotu odbywa się w sesji letniej w formie egzaminu testowego pisemnego oraz egzaminu pisemnego praktycznego.

    Termin i forma egzaminu zostanie określona w zależności od stanu epidemicznego z uwzględnieniem zaleceń organów władzy i uczelni.

    Zasady zaliczania nieobecności

    Student zobowiązany jest uczestniczyć we wszystkich zajęciach (wykłady i ćwiczenia).

    Nieobecność należy usprawiedliwić bezpośrednio po ustąpieniu przyczyny nieobecności, najpóźniej na pierwszym ćwiczeniu, w którym uczestniczy student po okresie nieobecności.

    W przypadku nieobecności z przyczyn zdrowotnych obowiązuje zaświadczenie lekarskie, a w przypadkach losowych zaświadczenie odpowiednich władz.

    Nieobecność usprawiedliwiona na ćwiczeniach jest traktowana jako ćwiczenie zaliczone.

    Nieobecność nieusprawiedliwiona na wykładzie lub ćwiczeniu uniemożliwia zaliczenie bloku tematycznego-nie ma dodatkowych terminów na uzupełnienie zaległości.

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    Nieobecność nieusprawiedliwiona na wykładzie lub ćwiczeniu uniemożliwia zaliczenie bloku tematycznego-nie ma dodatkowych terminów na uzupełnienie zaległości.

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    Warunkiem dopuszczenia studenta do egzaminu końcowego jest uzyskanie co najmniej 40 punktów z kolokwiów oraz obecność na wszystkich zajęciach.

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH EGZAMINEM

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

    na ocenę 3

    na ocenę 3,5

    na ocenę 4

    na ocenę 4,5

    na ocenę 5

    51-60%

    61-70%

    71-80%

    81-90%

    91-100%

    Data opracowania sylabusa: 22.06.2022

    Sylabus opracował(a): dr n. med. Ewelina Chilińska-Kopko