• Ostatnia zmiana 12.04.2018 przez Medyk Białostocki

    Made in Podlaskie. Też z UMB

    Cudze chwalicie swego nie znacie. Sami nie wiecie, co posiadacie - pisał Stanisław Jachowicz. Konkurs „Podlaska Marka” jest właśnie po to, by poznać, co mamy najlepsze w regionie, a potem się tym chwalić na całym świecie. 

    W tym roku już po raz 14 wybierane będą symbole Podlasia w siedmiu kategoriach (produkt spożywczy, produkt użytkowy, inwestycja, odkrycie, wydarzenie, kultura, społeczeństwo). To najważniejszy i najbardziej prestiżowy konkurs w regionie. Za jego organizacją stoi Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego. Uniwersytet Medyczny w Białymstoku trzykrotnie zyskiwał miano „podlaskiej marki”, m.in. za stworzenie Centrum Badań Innowacyjnych, czy też za odkrycie nowych substancji antynowotworowych przez profesorów Annę i Krzysztofa Bielawskich.

    W tegorocznej edycji przez sito eliminacji (ponad 200 zgłoszeń) przedarł się projekt senioralny Wydziału Nauk o Zdrowiu UMB: Uniwersytet Zdrowego Seniora oraz Uniwersytet Profilaktyki Psychogeriatrycznej. Głównym celem obu uniwersytetów jest profilaktyka prozdrowotna osób w wieku 60+. Z jednej strony chodzi o poszerzenie wiedzy starszych studentów, z drugiej o ich aktywizację społeczną, ale też ruchową. W ramach wykładów prowadzonych przez kadrę akademicką UMB słuchacze zdobędą m.in. podstawowe informacje o chorobach neurologicznych wieku starszego, na temat bezpieczeństwa farmakoterapii seniorów, stosowania suplementów diety w wieku podeszłym, poznają kompleksową wiedzę dotyczącą udaru mózgu. Podczas zajęć praktycznych seniorzy uczą się m.in. prawidłowego pomiaru poziomu glikemii we krwi, pomiaru ciśnienia tętniczego, podstawowych zasad udzielania pierwszej pomocy. W ramach zajęć fakultatywnych odbywa się m.in. nauka prawidłowego chodzenia z kijkami oraz nauka podstawowych zasad pielęgnacji osoby niepełnosprawnej, obłożnie chorej, a także wnuczka czy prawnuczka.

    Laureatów wskazują - niezależnie od siebie - kapituła konkursu, składająca się m.in. z reprezentantów rady przedsiębiorczości, przedstawicieli świata sztuki, kultury, mediów, gospodarki, organizacji pozarządowych (wyłaniająca siedmiu nagrodzonych) oraz konsumenci, wybierający jednego zwycięzcę w głosowaniu internetowym.

    Nagrodą dla zwycięzcy w każdej z siedmiu kategorii to czek na kwotę 10 tys. zł. Dużo większą wartość ma jednak promocja laureata oraz autorów przedsięwzięcia. Nie bez znaczenia jest też fakt, że później dołącza się do elitarnego grona zwycięzców. A są tam najlepsi z najlepszych z Podlasia, m.in. Mlekovita, Polmos, Pronar, ale również firmy i instytucje dbające o tradycje dziedzictwa kulturowego regionu.

    bdc

  • Baner miejsc na twoją reklamę.      Logotyp 60 lat UMB.      Logotyp Młody Medyk.