• Ostatnia zmiana 12.05.2016 przez Medyk Białostocki

    Odkrywanie świata słowem, czyli storytelling

    Dla większości osób zwiedzanie muzeum kojarzy się z w miarę pasywnym przemieszczaniem się po przestrzeni ekspozycyjnej i oglądaniem eksponatów, najczęściej oddzielonych od publiczności szklaną lub inną zaporą. Jakakolwiek próba dotknięcia dzieła kończy się szybko mrożącą krew w żyłach interwencją pracownika ochrony...

    Wiedza o kolekcji dostarczana jest w postaci umieszczonych na małych tabliczkach skąpych informacji lub dla bardziej zainteresowanych poszerzona przez zasypującego nazwiskami, faktami i datami przewodnika. Tego typu forma odkrywania muzeum utrwaliła pewien stereotyp muzeum jako nudnego, statycznego i pachnącego stęchlizną miejsca gdzie pojawiamy się jedynie pod przymusem wycieczki szkolnej lub odwiedzin z przybyłą z daleka rodziną... W efekcie muzea zaczęły świecić pustkami, a jak już to odwiedzały je z własnej woli jedynie przywykłe do tej formy poznania osoby starsze. Aby przeciwstawić się temu myśleniu i pustkom w muzeach, od pewnego czasu w światowym muzealnictwie następuje wiele ważnych zmian w sposobie udostępniania kolekcji.

    Nowa percepcja, prastara forma przekazu

    W strukturze muzeum coraz ważniejsze stają się działy edukacyjne, które pracują nad opracowaniem interaktywnych form doświadczania wystaw i eksponatów. Rezultatem ich działań jest często szeroka oferta warsztatów dla dzieci i dorosłych. Specjaliści muzealni pracują nad tym aby zwiedzający doświadczył czegoś miłego, co pozostanie na długo w jego pamięci i zachęci go do powrotu do miejsca, w którym przechowywane i przekazywane są korzenie naszej cywilizacji. W muzeum z tych korzeni, możemy czerpać pokarm dla wzrostu i rozwinięcia skrzydeł... do szczęśliwego lotu i spełnionego życia.

    Jednym ze sposobów na stworzenie poszerzonego odbioru kolekcji jest storylelling czyli wykorzystanie żywego opowiadania na wystawie muzealnej. Ta pierwotna, istniejąca od zarania dziejów forma przekazu stopniowo uległa zanikowi. W ostatnim czasie zaczyna przeżywać renesans również w przestrzeni muzealnej. Od największych British Museum, Muzeum Cywilizacji w Paryżu, Rijks Museum w Amsterdamie czy Smithsonian Institution w Waszyngtonie po malutkie muzea regionalne zaczęto organizować różne formy spotkań z opowiadaczami. Publiczność zwiedzając kolekcję sztuki japońskiej może posłuchać bajek z Kraju Kwitnącej Wiśni lub zadrżeć ze strachu odwiedzając stary zamek w Szkocji. Storytelling jest wstanie ukazać nową percepcję rzeczywistości i obiektu muzealnego. Jednocześnie też jest nośnikiem prastarych mądrości i wartości. Ciekawie opowiedziana historia sprawia, że nagle zaczynamy inaczej widzieć przedmioty na wystawie, nabieramy ciekawości co do ich pochodzenia i funkcji, a zwiedzanie staje się przygodą odkrywania.

    Muzeum Bajek, Baśni i Opowieści

    W Polsce tendencje wykorzystania opowieści są jeszcze w stadium rozwoju i udoskonalania, choć otwiera się na nie coraz więcej muzeów. Jednym z nich jest Muzeum Bajek, Baśni i Opowieści (MuBaBaO), które od początku swojego istnienia stara się budować doznania muzealne w oparciu o dotykanie przedmiotu i słuchanie bajkowych narracji. Muzeum jest instytucją prywatną, powstałą jako efekt pasji i zaangażowania w Konstancinie-Jeziornej. Placówka stale gromadzi kolekcje i prowadzi badania nad tradycją ustną różnych części świata. W Muzeum organizowane są wystawy i pokazy oraz prowadzona jest działalność naukowo – badawcza. Celem Muzeum jest nie tylko pielęgnowanie i prezentowanie tradycji ustnej, ale również działania edukacyjne – wspomagające rozwój wyobraźni, kreatywności, przełamujące bariery psychiczne i psychologiczne, kształcące umiejętność posługiwania się słowem, występów publicznych i sztuki oracji. Muzeum wciąż wzbogaca ofertę edukacyjną o nowe rodzaje warsztatów dla szkół i przedszkoli.  Ponadto wielką popularnością cieszy się jego bajkowy plac zabaw Podwórko Wyobraźni z którym  pracownicy muzeum podróżują do wielu miejsc w całej Polsce. Muzeum organizuje przedstawienia tematyczne zarówno w niewielkim, wręcz indywidualnym, gronie jak i w trakcie wielkich wydarzeń plenerowych na placach, deptakach i w centrach miast. Często zapraszani są wybitni opowiadacze z całego świata, sprawiając, że MuBaBaO to niezwykłe forum wymiany wiedzy i doświadczeń.

    Kreatywne odkrywanie muzeum

    Okazją do kreatywnego odkrywania kolekcji medycznych i „tajemnic bajkowego człowieka” był odbywający w lutym br. „Karnawał Bajek”. W dniu 13 lutego w Muzeum Historii Medycyny i Farmacji UMB gościł pan Michał Malinowski – dyrektor Muzeum Bajek, Baśni i Opowieści. Z jego inicjatywy i przy współpracy z Muzeum UMB dzieci wraz z rodzicami miały okazję do odkrywania świata człowieka poprzez bajki. Muzealne wystawy zwiedzane razem z „bajecznym przewodnikiem” – panem Michałem, stały się inspiracją do stworzenia własnych medycznych opowieści. Ich efektem były m.in. szpitale - wspaniale zaprojektowane i wykonane indywidualnie przez dzieci z klocków MuBaBaO.  Swoje własne opowieści o człowieku dzieci przedstawiały również za pomocą papierowych teatrzyków i innych technik opowiadania obrazkowego. Pradawna sztuka opowiadania bajek sprawiła, że narzędzia medyczne, budzące nieraz strach, zyskały nowe oblicze: poruszyły wyobraźnię dzieci i stały się jednocześnie doskonałym „budulcem” do stworzenia indywidualnych opowiadań.

                      

    Michał Malinowski

    dyrektor Muzeum Bajek, Baśni i Opowieści

     

    Magdalena Grassmann

    kierownik Muzeum Historii Medycyny i Farmacji UMB

  • Baner miejsc na twoją reklamę.      Logotyp 60 lat UMB.      Logotyp Młody Medyk.