Przedstawiciele Działu Współpracy Międzynarodowej Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku – Sylwia Klepacka i Mateusz Szyc – wzięli udział w prestiżowych targach edukacyjnych połączonych z międzynarodową konferencją NAFSA (Association of International Educators), która w tym roku odbyła się w San Diego w USA (27-30 maja 2025 r.)
Pracownicy UMB reprezentowali naszą uczelnię na wspólnym, narodowym stoisku zorganizowanym przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej (NAWA) w ramach kampanii „Ready, Study, Go! Poland” oraz „Research in Poland”. W bieżącej edycji z Polski udział wzięło aż 18 uczelni – UMB była jedyną z województwa podlaskiego.
Tegoroczna konferencja NAFSA odbyła się pod hasłem „Purpose, Place, and Partnership”, koncentrując się na budowaniu międzynarodowych relacji oraz wspólnym dążeniu do rozwoju edukacji wyższej. Wydarzenie zgromadziło tysiące specjalistów z całego świata: przedstawicieli uczelni, doradców akademickich, rekruterów, naukowców oraz reprezentantów instytucji rządowych i pozarządowych.
Uniwersytet Medyczny w Białymstoku po raz pierwszy brał udział w tym wydarzeniu, a naszym głównym celem była promocja uczelni na arenie międzynarodowej i networking. Z ofertą naszej uczelni udało nam się dotrzeć do osób z Ameryki Północnej, Południowej, Azji, Afryki i Europy, łącznie przywieźliśmy kilkadziesiąt wizytówek z kontaktami, które będziemy chcieli wykorzystać. Oprócz rozmów przy naszym polskim stoisku, także i my aktywnie korzystaliśmy z targów odwiedzając punkty organizacji, z którymi współpracujemy. Po raz pierwszy na żywo spotkaliśmy się ze współpracownikami kilku uczelni z sieci EUNICE czy odwiedziliśmy stoisko Keystone, globalnej wyszukiwarki uczelni, której z powodzeniem używamy w działaniach rekrutacyjnych – relacjonuje Sylwia Klepacka z Działu Współpracy Międzynarodowej.
Oprócz aktywnego udziału w części wystawienniczej, pracownicy UMB uczestniczyli także w sesjach panelowych, m.in. zorganizowanych przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE).
Udział Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku w targach możliwy był dzięki projektowi „Wszędzie dobrze, ale w UMB najlepiej. Promocja Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku na arenie międzynarodowej”, który jest finansowany z programu NAWA Welcome to Poland (2023).
Obecność UMB na NAFSA to nie tylko możliwość promocji oferty edukacyjnej i naukowej na globalnej scenie, ale również szansa na bezpośrednie nawiązanie współpracy z nowymi partnerami i rekruterami - podkreśla kierownik Działu Współpracy Międzynarodowej dr Tomasz Maliszewski i dodaje, że ma to szczególne znacznie w kontekście rynku amerykańskiego. Według raportu NAWA z 2021 r. pt. „Współpraca akademicka pomiędzy Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki”, największym zainteresowaniem studentów z USA cieszą się polskie uczelnie oferujące akredytowane programy medyczne w języku angielskim – ze względu na ich wysoką jakość i bardzo konkurencyjne koszty – nie tylko studiowania, ale też życia.
W tym kontekście obecność naszego zespołu na największych targach międzynarodowych związanych z edukacją była naszym priorytetem - dodaje dr Maliszewski.
Każdy zainteresowany mógł usłyszeć o ofercie UMB: rekruterzy poznali bliżej możliwość studiowania na anglojęzycznym kierunku lekarskim English Division, przedstawiciele akademiccy poznali potencjalne obszary współpracy naukowej, a przedstawiciele administracji zapoznali się z międzynarodowym potencjałem projektowym.
Udziały w tego rodzaju aktywnościach są w pełni zgodne z celami Strategii Umiędzynarodowienia UMB na lata 2021-2030 tj. mają na celu wzmocnienie renomy UMB na arenie międzynarodowej.
Projekt finansowany przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej w ramach Programu Welcome to Poland (2023).
Fot. NAWA i Dział Współpracy Międzynarodowej UMB