Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Aktualności.
  • Aktualności

    Zasady korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w UMB

    25.07.2025 14:08
    Autor: Biuro Komunikacji i Popularyzacji Nauki
    W związku z powszechnym dostępem do narzędzi sztucznej inteligencji wydane zostało Zarządzenie Rektora UMB (z dnia 24.07.2025 r.) w sprawie wprowadzenia zasad ochrony danych osobowych przy wykorzystaniu narzędzi sztucznej inteligencji (AI) w celach służbowych, w tym dydaktycznych i naukowych w Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku.

     

    Zarządzenie to wskazuje, jak chronić dane osobowe, korzystając w pracy z narzędzi AI, w tym ChatGPT i innych chatbotów, modeli językowych i generatorów tekstu.

     

    Przy wykorzystaniu narzędzi sztucznej inteligencji (AI) w celach służbowych, w tym dydaktycznych i naukowych w Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku obowiązują przepisy o ochronie danych osobowych, w tym rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (zwane „RODO”) oraz zasady ochrony danych osobowych wprowadzone w tym zakresie w Uczelni.

     

    Celem zarządzenia jest zapewnienie zgodności z przepisami o ochronie danych osobowych oraz zapobieganie ryzyku naruszenia ochrony danych osobowych w związku z wykorzystywaniem narzędzi sztucznej inteligencji (AI).

     

    Wprowadzane treści do narzędzi sztucznej inteligencji powinny zostać skutecznie zanonimizowane tj. należy usunąć dane osobowe w całości, w sposób trwały i nieodwracalny, uniemożliwiający ich odtworzenie i uniemożliwiający zidentyfikowanie konkretnej osoby fizycznej, także przy użyciu dodatkowych informacji. Niedopuszczalne jest wprowadzanie do narzędzi AI jakichkolwiek danych osobowych studentów, pracowników lub innych osób fizycznych. W przypadku konieczności analizy treści pochodzących z rzeczywistej dokumentacji, dane osobowe należy całkowicie usunąć lub zastąpić fikcyjnymi przykładami. Niedopuszczalne jest wprowadzania do narzędzi AI treści i dokumentów zawierających dane osobowe lub inne informacje „wrażliwe”.

     

    Zarządzenie obowiązuje wszystkich pracowników, studentów, doktorantów, uczestników studiów podyplomowych i uczestników szkoleń.

     

     

     
    Powrót