Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Aktualności.
  • Aktualności

    Wyróżnienia dla dydaktyków za egzaminy OSCE

    04.11.2025 12:44
    Autor: Biuro Komunikacji i Popularyzacji Nauki

    Blisko 100 dydaktyków z UMB zostało wyróżnionych (3 listopada 2025 r.) za pracę nad wdrożeniem, a potem przeprowadzeniem, egzaminów strukturyzowanych OSCE w naszej Uczelni.

     

    OSCE – warto zapamiętać ten skrót. To „Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny” – za trzy lata ten typ egzaminu będzie standardem w weryfikowaniu wiedzy studentów studiów medycznych. Polega on na praktycznym sprawdzeniu ich wiedzy. Uczestnik egzaminu porusza się między stanowiskami (każde jest w osobnym, monitorowanym pokoju), wykonując określone zadania. Liczy się dokładność, ale też czas wykonania zadania. Sprawdza się takie umiejętność jak przeprowadzenie wywiadu z pacjentem, badanie fizykalne, komunikację z pacjentem oraz wykonanie samych procedur medycznych. Zadanie wykonywane jest na symulatorach, ale też przy wsparciu osób wcielających się w pacjentów (tzw. pacjent symulowany). Ocena wystawiana jest na podstawie bardzo precyzyjnych i jednakowych dla wszystkich kryteriów (opracowane checklisty).

     

    Egzamin jest trudny dla studentów, ale równie wymagający dla osób, które go przygotowują. Jako ciekawostkę można przytoczyć fakt, że przeegzaminowanie jednego rocznika studentów kierunku lekarskiego (prawie 300 osób) zajmuje prawie miesiąc, a zaangażowanych w egzamin jest 90 osób. W UMB egzaminy takie przeprowadza się mniej więcej od pięciu lat w Centrum Symulacji Medycznych UMB. A niedługo Uczelnia wzbogaci się o specjalną przestrzeń do ich wykonywania, w budowanym jeszcze Centrum Dydaktycznym „Abecadło Medycyny”. Będzie tam aż 12 sal egzaminacyjnych (obecnie w CSM jest siedem).

     

    Poniedziałkowa uroczystość była podziękowaniem władz UMB dla osób, które zaangażowały się w przeprowadzenie tego egzaminu, ale też przygotowanie studentów do jego zdania.

    Jak zaznaczył Rektor UMB, prof. Marcin Moniuszko chodziło o docenienie wysiłku bardzo wielu osób w przygotowanie standardów egzaminowania.

    Powrót