Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Zadanie 3.
  • Ostatnia zmiana 06.08.2025 przez Stanowisko ds. Rozwoju Infrastruktury

    Zadanie 3

    Wdrożenie nowych rozwiązań w zakresie nauczania, opartych na technologiach cyfrowych - Platforma edukacyjna BLACKBOARD LEARN

     

    Platforma Blackboard Learn jako system LMS jest wykorzystywana przede wszystkim do tworzenia cyfrowych treści edukacyjnych oraz prowadzenia i zarządzania kursami online. Obie wskazane formy aktualnie warunkują możliwość realizacji kształcenia na odległość na wszystkich realizowanych poziomach kształcenia: studiach jednolitych magisterskich, pierwszego i drugiego stopnia, szkole doktorskiej oraz studiach podyplomowych.

    System obejmuje także centralne repozytorium materiałów dydaktycznych, w ramach którego upowszechniane są wśród społeczności akademickiej różne materiały edukacyjne, nie tylko związane z realizacją danego cyklu kształcenia ale służące popularyzacji wyników realizowanych badań, projektów itd. Na platformie realizowane są także szkolenia z zakresu polityki personalnej jak np. komunikacja interpersonalna, których adresatami są wszyscy pracownicy UMB.

    Platforma jest dostępna w języku polskim, angielskim, francuskim, niemieckim, włoskim, hiszpańskim, ukraińskim i rosyjskim jako usługa online w modelu SaaS (Software as a Service) z poziomu przeglądarki internetowej.

    Interfejs systemu jest w pełni responsywny, bazuje na najnowocześniejszych technologiach i dostosowuje się do każdej wielkości ekranu (laptop, tablet, smartfon). W roku akademicki 2022/23 prowadzonych było 590 przedmiotów, przy czym intensywność wykorzystania kształcenia na odległość jest różna na różnych rocznikach i kierunkach np. na pierwszym roku kierunku lekarskiego jest to blisko 32% godzin ogółu zajęć.


    W ramach poszczególnych przedmiotów/kursów o doborze narzędzi decydują wykładowcy mając do dyspozycji szeroką gamę narzędzi służących do weryfikacji zdobywanej przez studentów wiedzy (testy, quizy, prace pisemne, zadania itp.) oraz oceniania ich pracy (centrum oceniania).

    Platforma umożliwia także efektywną komunikację między wykładowcami i studentami (ogłoszenia, dyskusje i wiadomości) oraz posiada natywnie zintegrowane narzędzie do wideokonferencji umożliwiające realizację zajęć online.

    Systemposiada wbudowane funkcje umożliwiające tworzenie raportów dotyczących m.in. analizy pytań testowych, aktywności użytkowników w ramach kursu i w ramach platformy.

    Dostępnajest także aplikacja mobilna. Rozbudowane funkcjonalności w zakresie narzędzi do weryfikacji wiedzy studentów, ewaluacji oraz oceniania są coraz szerzej wykorzystywane także jako uzupełnienie nauki realizowanej w formie tradycyjnej (egzaminy i zaliczenia z wykorzystaniem platformy LMS i urządzeń mobilnych na terenie uczelni).

    Epidemia COVID-19 pokazała jak niezwykle ważne jest dysponowanie odpowiednimi narzędziami pozwalającymi na prowadzenie kształcenia także kadr medycznych, w tym także lekarzy w trybie zdalnym. W aktualnych realiach społeczno-gospodarczych możliwość natychmiastowego przeniesienia pracy Uczelni pod pełnym obciążeniem do rzeczywistości wirtualnej i nauki zdalnej jest oczywistą koniecznością. W przyszłości uczelnia musi być przygotowana na prowadzenie zajęć w trybie zdalnym, zarówno ze względu na zagrożenia epidemiczne, ale też zagrożenia konfliktem zbrojnym, czy innymi sytuacjami nadzwyczajnymi o wymiarze zarówno lokalnym jak i globalnym. Obiektywną koniecznością stało się wdrażanie na uczelniach nowoczesnych rozwiązań cyfrowych także w zakresie procesu dydaktycznego oraz praca nad kształtowaniem oferty dydaktycznej opartej na platformie cyfrowej, pozwalającej na całościową organizację procesu dydaktycznego w oparciu o technologie cyfrowe, z zapewnieniem niezbędnego, wymaganego przepisami prawa wymiaru godzinowego zajęć odbywających się w trybie tradycyjnym. Wzrost limitów przyjęć w okresie 2016-2020 spowodował, że uczelnie medyczne osiągnęły maksymalny pułap swoich możliwości dydaktycznych, zatem dalszy, niezbędny wzrost liczby studentów kierunków medycznych musi wiązać się z rozbudową potencjału dydaktycznego i klinicznego uczelni, również uwzględniając epidemię COVID-19, która istotnie wpływa na sposób prowadzenia kształcenia, w szczególności w zakresie zajęć praktycznych. Dalsze planowane w najbliższych latach zwiększenie liczby studentów kształconych na np. kierunku lekarskim zmusza do wdrożenia komplementarnych, kompleksowych działań zwiększających potencjał uczelni. Wsparcie sytemu LMS zapewniającego sprawną i efektywną realizację kształcenia na odległość sprzyja budowaniu odporności organizacji oraz zwiększeniu gotowości na sytuacje kryzysowe i zdolności reagowania kryzysowego.

    Szerokie wykorzystanie technologii cyfrowych w realizacji procesu dydaktycznego sprzyja zielonej transformacji, pozwala ograniczać obieg papierowy w procesie kształcenia oraz sprzyja racjonalizacji i ograniczeniu kosztów.

    Zalecenia CSRs 2020 dla Polski „Poprawa dostępności, odporności i skuteczności systemu ochrony zdrowia, m.in. przez zapewnienie wystarczających zasobów i przyspieszenie wdrażania usług e-zdrowia” nie da się zrealizować bez odpowiedniego wsparcia szeroko pojętej bazy dydaktycznej uczelni medycznych rozumianej także jako odpowiedniej klasy narzędzia teleinformatyczne wspierające proces kształcenia.

     

     

    Na przedmiot zamówienia składają się następujące elementy:
    I. Zapewnienie dostępu na czas obowiązywania umowy do zintegrowanej edukacyjnej platformy e-learningowej, na którą składają się:
    1) Responsywna Platforma do kształcenia na odległość dla 8.000 użytkowników, zgodna ze standardami dostępności WCAG 2.1 AA,
    2) Dostęp do najnowszej wersji Platformy w modelu chmurowym (SaaS) i jej aktualizacji,
    3) Wsparcie Techniczne i obsługa w modelu 24/7/365,
    4) W pełni zintegrowane repozytorium przechowywania treści materiałów dydaktycznych,
    5) W pełni zintegrowane narzędzie do przeprowadzania wirtualnych wykładów i sesji  online,
    6) W pełni zintegrowane narzędzie monitorujące zaangażowanie studentów w proces dydaktyczny, ich obecność i czas spędzony na wykonaniu zadania,
    7) W pełni zintegrowana aplikacja mobilna dla osób korzystających z Platformy, w tym dla wykładowców oraz studentów,
    II. Wdrożenie oprogramowania wymienionego w pkt. I, na które składają się następujące prace:
    1) Uruchomienie usługi dostępu do Platformy w modelu SaaS i konfiguracja Platformy wraz z przeprowadzeniem testów, migracją danych i parametryzacją Platformy,
    2) Przeprowadzenie analizy wymagań w zakresie integracji z systemem dziekanatowym Zmawiającego „Verbis Dean’s Office” firmy Verbis.pl Sp. z o.o.
    3) Przygotowanie i uruchomienie Platformy testowej dostępnej równolegle z Platformą produkcyjną w okresie trwania umowy wraz z asystą techniczną, w terminie maksymalnie 31 dni od zawarcia umowy,
    4) Start produkcyjny Platformy wraz z asystą techniczną w zakresie wdrożenia,
    5) Przygotowanie dokumentacji Platformy oraz instrukcji dla administratorów,
    6) Przeszkolenie użytkowników,
    7) Przygotowanie instrukcji dla użytkowników w formacie .pdf oraz videoprzewodników po uzgodnionych funkcjonalnościach w licznie min. 20 instrukcji,
    III. Wsparcie Techniczne wdrożonej Platformy w okresie obowiązywania licencji, rozumiane jako:
    1) Uzgodnienie projektu integracji Platformy z systemem dziekanatowym z Zamawiającym i Verbis.pl Sp. z o.o. oraz jego realizacja najpóźniej do zakończenia pierwszego roku akademickiego objętego Wsparciem Technicznym,
    2) Udzielanie odpowiedzi na pytania administratorów Platformy dotyczące wskazówek jej konfiguracji, strategii funkcjonowania, usprawnień działania i konfiguracji,
    3) Aktywny rozwój Platformy, w tym dostęp do co najmniej czterech nowych wersji Platformy rocznie, a także bieżące aktualizacje zwiększające bezpieczeństwo i eliminujące wykryte błędy,
    4) Reakcja na zgłaszane przez Zamawiającego Błędy i ich usuwanie,
    5) Sukcesywne szkolenie nowych użytkowników (w formie spotkań online, nie więcej niż 2 razy w ciągu roku max 50 osób).

     

    EFEKTY INWESTYCJI: 

    Efekty inwestycji:
    - dostosowanie sposobu prowadzenia kształcenia w związku ze zwiększeniem liczby kształconych studentów, w tym na kierunku lekarskim (system obejmuje całą Uczelnię),
    - umożliwienie prowadzenia kształcenia w zakresie zajęć teoretycznych i praktycznych uwzględniającego konieczność prowadzenia kształcenia w ewentualnym reżimie sanitarnym.

     

    link dostępowy do platformy https://umbedu.blackboard.com

     

    oficjalny film dystrybutora oprogramowania w Polsce -PCG Academia sp. z o.o. https://www.youtube.com/watch?v=EpZ4xET2xUs

    link do strony dostawcy Anthology Inc. https://www.youtube.com/playlist?list=PLontYaReEU1t3do-RyIK1fUim08Q3Dk-Y

     

    broszury i inne szczegółowe informacje:   https://pcgacademia.pl/educloud/ksztalcenie/blackboard-learn/