Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Komercjalizacja nauki. Już czas.
  • Ostatnia zmiana 28.07.2014 przez Medyk Białostocki

    Komercjalizacja nauki. Już czas

     

    Fundusze norweskie w akcji

    Uruchomiono nabór na tzw. wizyty przygotowawcze, organizowane w ramach Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego. Pracownicy UMB już wkrótce odwiedzą norweskie i islandzkie uniwersytety, szpitale i instytucje badawcze.

     

    Współpraca, pieniądze, horyzont 

    - Tak dobrego okresu dla nauki, jaki nadejdzie w ciągu najbliższych siedmiu lat, ja nie pamiętam - powiedział o wdrażanym programie Horyzont 2020 dr Andrzej Siemaszko, dyrektor Krajowego Punktu Konsultacyjnego Programów Badawczych UE.

     

    Nowe programy dla przedsiębiorczych 

    Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło dwa konkursy skierowane do naukowców zainteresowanych komercjalizacją wyników swoich badań naukowych

     

    Naukowcu, zapomnij o etacie

    Program TOP 500 to jeden z najbardziej prestiżowych projektów realizowanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Jego celem jest przeszkolenie w najlepszych amerykańskich uniwersytetach 500 osób z Polski, które potem będą zmieniały naszą naukę. Z takiego stażu wrócił właśnie dr Andrzej Małkowski

     

    Trzy granty badawcze z NCN 

    Trzy projekty badawcze naukowców UMB, warte ponad milion złotych, sfinansuje Narodowe Centrum Nauki

     

     

     

    Komercjalizacja nauki na UMB: komu, za co i ile 

    Od połowy listopada w UMB obowiązuje regulamin dotyczący zarządzania prawami autorskimi odkryć naukowców czy ich komercjalizacji. To bardzo ważny dokument, który jasno określa, do kogo należy wynalazek oraz kto i ile może na tym zarobić

     

    Sezon polowań na granty rozpoczęty 

    Początek roku akademickiego to także start wielu konkursów, w których można ubiegać się o ekstraśrodki na badania naukowe. Co, gdzie, kiedy i jak załatwić - podpowiada nam dr hab. Karol Kamiński, prodziekan Wydziału Lekarskiego

     

    Innowacyjność UMB, czyli co? 

    Dwa patenty i około 25 zgłoszeń patentowych to dorobek innowacyjny naszej uczelni. Niewiele? Być może. Ale większość wniosków patentowych złożona została w ostatnich trzech latach, a ich liczba rośnie.

     

    Chcę być jak GPS dla naukowców  

    Anna Daszuta-Zalewska dwa miesiące uczyła się w Stanach Zjednoczonych, jak zarabiać na nauce. Pojechała tam w ramach programu TOP 500 Innovators. Wróciła i mówi wprost: - Największe pieniądze przynosi komercjalizacja projektów medycznych i informatycznych

     

    Sprawa dla „Medyka”: Pytajmy o patenty  

    Jeden dzień w historii ludzkości to nic. Jeden dzień w życiu człowieka to mgnienie. Ale dla ochrony naszych praw własności intelektualnej to właśnie ten jeden dzień ma niejednokrotnie decydujące znaczenie

     

    1 proc. podatku też dla nauki  

    Naukowcy będą mieli prawa majątkowe do swoich odkryć, a firmy będą mogły przekazywać 1 proc. CIT na rzecz jednostek naukowych - to niektóre propozycje Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, które mają pobudzić współpracę przedsiębiorców z naukowcami

     

    Wiedza to dobry posag 

    Nauka i biznes to podobno małżeństwo doskonałe. I na biedę nie narzeka. Tak twierdzi Unia Europejska, minister Barbara Kudrycka i cała rzesza ekspertów od komercjalizacji. Rzadko się zdarza, aby wszyscy byli w jakimś temacie aż tak zgodni.

     

    Czas zarabiać na wiedzy 

    Uniwersytet Medyczny w Białymstoku chce założyć zewnętrzną spółkę, która będzie zajmować się komercjalizacją jego własnych osiągnięć naukowych. To wymóg czasów. Jeżeli tego nie zrobi, osiągnięcia komercjalizować - a więc też zarabiać na nich - będzie kto inny.

     

    Naukę da się sprzedać - rozmowa z prof. M. Millerem 

    Nie warto robić badań dla samych badań, a swoich odkryć trzymać w szufladach. Warto szukać sposobu, żeby zainteresować tym innych. O tajnikach komercjalizacji rozmawiamy z prof. Mirosławem Millerem, twórcą i byłym prezesem Wrocławskiego Centrum Badań EIT+

     

    Patentować czy nie patentować? 

    Kto postępuje godniej? Ten, kto publikuje wyniki swoich badań, żeby stały się dobrem wspólnym? Czy ten, kto zgłasza patent i zanim ogłosi końcowe wyniki, ma zastrzeżone prawa do zysku? Jak w „Hamlecie”.

     

    Wiedza to biznes - rozmowa z dr hab. Karolem Kamińskim

    Nauka to niezły biznes, na którym można świetnie zarobić. Trzeba jednak umieć sprzedać swoje osiągnięcia przemysłowi. O tym, jak się to robi, rozmawiamy z dr hab. Karolem Kamińskim, który niedawno wrócił z USA, gdzie uczestniczył w programie TOP 500 Innovators

     

    Miliard w rozumie, czyli jak zarobić na nauce 

    Kilkaset milionów dolarów dostał Uniwersytet Kalifornijski w San Francisco za wygraną w procesie o naruszenie praw patentowych, 450 mln zarobił Uniwersytet w Stanfordzie za sprzedaż akcji Google. Tyle na świecie kosztuje wiedza, którą potrafi się sprzedać lub obronić.

     

  • 70 LAT UMB            Logotyp Młody Medyk.