Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Zadanie 12.
  • Ostatnia zmiana 29.08.2025 przez Stanowisko ds. Rozwoju Infrastruktury

    Zadanie 12

    Poprawa warunków dydaktycznych w bazie klinicznej poprzez doposażenie jednostek kształcących studentów kierunku lekarskiego (systemy zdalnej rejestracji i telestracji, tory wizyjne)

     

    W ramach etapu I zadania na rzecz Kliniki Otolaryngologii, Kliniki Neurochirurgii, Kliniki
    Gastroenterologii i Chorób Wewnętrznych oraz Kliniki Ginekologii i Ginekologii
    Onkologicznej w latach 2021 – 2023 zakupiono systemy zdalnej rejestracji i telestracji oraz projektor multimedialny. 


    Zakupione systemy to nowoczesna technologia w walce z zakażeniami szpitalnymi i ograniczaniem transmisji drobnoustrojów w środowisku szpitalnym. System umożliwia prowadzenie dydaktyki i to w wymiarze multimedialnym bez konieczności obecności studentów na sali operacyjnej. Studenci przebywają w dowolnej sali dydaktycznej gdzie jest dostęp do sieci szpitala bądź internetu. Nauczyciel akademicki, który jest równocześnie chirurgiem, dysponując obrazem z sali operacyjnej w tym z mikroskopu, lampy operacyjnej, endoskopów i kamery monitorującej całe pomieszczenie komentuje operację "na żywo" i ma możliwość odpowiedzi na pytania studentów. Studenci mają wrażenie, że współuczestniczą w wykonywaniu procedury chirurgicznej. Studenci wysoko oceniają tego typu zajęcia dydaktyczne i znajduje to potwierdzenie w anonimowych ankietach. Jako wybrany przedmiot kliniczny wskazują jednostkę realizującą tego typu zadanie.


    Według szacunków WHO – setki milionów pacjentów na świecie doświadcza HAI (health care-associated infections – zakażeń związanych ze świadczoną opieką medyczną) każdego roku. WHO w swoich wytycznych informuje, że do czynników pozwalających na ograniczenie liczby zakażeń należą m.in. ograniczanie do minimum liczby osób na sali operacyjnej czy ograniczanie liczby otwarć drzwi na salę operacyjną. Wśród osób, które mogą pojawić się na sali operacyjnej w trakcie operacji, możemy wyróżnić:
    • obsadę operacyjną,
    • studentów i inny personel,
    • personel mentorujący (chirurgiczny, anestezjologiczny i pielęgniarski),
    • personel obsługujący połączenie konferencyjne,
    • inżyniera/wdrożeniowca nowej technologii.


    Grupą, która jest niezbędna do przeprowadzenia zabiegu, jest obsada operacyjna. Pozostałe, wymienione wyżej grupy, powinny pojawiać się na sali tylko w szczególnych sytuacjach. Jednocześnie warto zwrócić uwagę na fakt, że fizyczna obecność tych grup na sali zazwyczaj nie jest konieczna, jeżeli zastosujemy pewne rozwiązania. Dzięki nim na przykład personel mentorujący (zarówno anestezjologiczny, chirurgiczny, jak i pielęgniarski) ma możliwość prowadzenia zdalnego wsparcia dla swoich specjalizantów, a jak dowodzą badania – krzywa uczenia przybiera w takiej sytuacji znacznie bardziej optymalny kształt. Należy więc znaleźć sposób na rozwiązanie tej sytuacji z zyskiem dla zabezpieczeń epidemiologicznych, a bez kompromisu w zakresie aktywności, których dostarcza fizyczna obecność ww. osób na sali operacyjnej.

     

    Jednym z takich rozwiązań może być transmisja zabiegu poza salę operacyjną.


    Z problemem połączeń konferencyjnych poza salę operacyjną producenci systemów audiowideo próbują poradzić sobie już od dawna. Zagadnienie to nie jest wbrew pozorom proste z uwagi na konieczność zapewnienia wielu specyficznych wymogów. W miarę rozwoju technologicznego powstały nowe rozwiązania, bardziej uniwersalne, zapewniające większe bezpieczeństwo i implementujące telestrację, która jest narzędziem nie do przecenienia w rozwiązaniach edukacyjnych lub dydaktycznych oraz mentoringu zdalnego. Jak się okazuje, realizacja takiego przedsięwzięcia nie musi wymagać znacznych nakładów pracy czy nakładów finansowych. Są na rynku urządzenia pozwalające na wykorzystanie istniejącej infrastruktury w szpitalu, dzięki czemu przystosowanie sali operacyjnej do nowych warunków nie zawsze będzie się wiązało z dużymi utrudnieniami.


    Telestracja stanowi rozszerzenie funkcjonalności dla tradycyjnej transmisji obrazu i dźwięku poza salę operacyjną. Moduł telestracji poza przesyłaniem obrazu oraz dwustronnej komunikacji audio pozwala również na interakcję ze strony odbiorców przesyłanych treści. Operator na bloku oraz każdy z odbiorców może zaznaczyć na obrazie określony obszar w kolorze zdefiniowanym dla użytkownika. Znacznik ten pojawi się na ekranach wszystkich urządzeń podłączonych do danej sesji. Takie rozwiązanie można wykorzystać w przypadku dydaktyki studentów, prowadzenia sesji szkoleniowej w trakcie konferencji bądź konsultacji operatora z bardziej doświadczonym lekarzem, który, będąc poza blokiem operacyjnym, może podpowiadać określone rozwiązania. Dzięki wykorzystaniu funkcji transmisji z opcją telestracji jest możliwe rzeczywiste ograniczenie liczby osób przebywających na sali operacyjnej.

     

    Jako II etap realizacji przedmiotowego projektu Uczelnia planuje zakupić tory wizyjne
    i systemy zdalnej rejestracji i telestracji na rzecz:

    - Kliniki Gastroenterologii i Chorób Wewnętrznych– zakup systemu telestracji, 
    - Kliniki Neurochirurgii – zakup toru wizyjnego 4K oraz systemu zdalnej rejestracji i telestracji; 
    - I Kliniki Chirurgii Ogólnej i Endokrynologicznej – zakup systemu zdalnej rejestracji i telestracji, 
    - II Kliniki Chirurgii Ogólnej, Gastroenterologicznej i Onkologicznej zakup toru wizyjnego 4K oraz systemu zdalnej rejestracji i telestracji. 


    SYSTEMY ZDALNEJ REJESTRACJI I TELESTRACJI
    Wprowadzenie systemu telestracji na salach operacyjnych stanowi istotne wsparcie dla prowadzenia zajęć dydaktycznych w zakresie nauczania medycyny i doskonalenia umiejętności praktycznych. Dzięki tej technologii możliwe jest znaczące oraz istotne podniesienie jakości kształcenia, efektywności przekazywania wiedzy oraz wsparcie procesu dydaktycznego. Kluczowe argumenty przemawiające za zakupem takiego systemu to:
    1. Lepsze zrozumienie procedur operacyjnych
    System telestracji umożliwia nanoszenie na żywo graficznych oznaczeń, takich jak strzałki, obrysy czy opisy, na obraz transmitowany z pola operacyjnego. Dzięki temu prowadzący zajęcia mogą w czasie rzeczywistym zwracać uwagę studentów na istotne elementy anatomiczne, narzędzia chirurgiczne czy etapy procedury. To znacznie ułatwia przyswajanie wiedzy i zwiększa zaangażowanie obserwatorów.
    2. Interaktywność w nauczaniu
    Telestracja wprowadza interaktywność do procesu dydaktycznego. Prowadzący mogą odpowiadać na pytania studentów, ilustrując swoje wyjaśnienia bezpośrednio na obrazie, co zwiększa zrozumienie trudnych zagadnień i pozwala na dynamiczne dostosowanie treści nauczania do potrzeb grupy.
    3. Wsparcie analizy przypadków klinicznych
    Dzięki telestracji można podkreślać kluczowe aspekty operacji oraz omówić je szczegółowo podczas zajęć. Funkcja ta sprawdza się również w analizie nagranych operacji, co umożliwia dokładne wyjaśnienie poszczególnych decyzji chirurgicznych czy technik operacyjnych.
    4. Zdalne nauczanie i konsultacje
    Telestracja wspiera zdalne nauczanie, umożliwiając prowadzenie zajęć dla studentów w różnych lokalizacjach. Możliwość nanoszenia oznaczeń na obraz w czasie rzeczywistym zwiększa jakość transmisji dydaktycznych, szczególnie w programach międzynarodowych lub szkoleniach online.
    5. Efektywność nauczania w grupach
    Podczas obserwacji operacji przez grupy studentów system telestracji pozwala na precyzyjne ukierunkowanie uwagi obserwatorów na najistotniejsze elementy procedury. Dzięki temu nawet duże grupy uczestników zajęć mogą w pełni zrozumieć prezentowane zagadnienia.
    6. Poprawa komunikacji zespołowej
    Wprowadzenie telestracji na sali operacyjnej poprawia komunikację między członkami zespołu medycznego i dydaktycznego. Możliwość wizualnego zaznaczania obszarów
    zainteresowania usprawnia współpracę i wymianę informacji w czasie rzeczywistym.
    7. Podniesienie prestiżu uczelni
    Wyposażenie sal operacyjnych w nowoczesne systemy, takie jak telestracja, zwiększa prestiż uczelni. Jest to istotny element przyciągający studentów oraz kadry poszukujące
    innowacyjnych i zaawansowanych narzędzi dydaktycznych. 

     

    Zakup systemu telestracji na sale operacyjne to inwestycja, która przyczynia się do wzrostu jakości kształcenia, efektywności nauczania oraz nowoczesności ośrodka dydaktycznego. Dzięki temu rozwiązaniu studenci mogą lepiej zrozumieć skomplikowane procedury medyczne, a prowadzący zajęcia zyskują narzędzie pozwalające na precyzyjne, interaktywne i angażujące przekazywanie wiedzy.

     


    TORY WIZYJNE
    Rozwój nowoczesnych technologii w medycynie stawia nowe coraz bardziej ambitne wymagania przed Uniwersytetem Medycznym w Białymstoku. Wprowadzenie torów wizyjnych na salach operacyjnych jest kluczowe dla podniesienia jakości kształcenia przyszłych lekarzy oraz specjalistów medycznych. Uzasadnienie realizacji tego rozwiązania zawiera się w kilku kluczowych aspektach:
    1. Podniesienie jakości edukacji medycznej
    Tory wizyjne umożliwiają bezpośrednią transmisję obrazu z pola operacyjnego na zewnętrzne monitory lub do sal wykładowych. Dzięki temu studenci mogą obserwować skomplikowane procedury w czasie rzeczywistym, co zwiększa dostęp do wiedzy praktycznej, szczególnie w zakresie technik operacyjnych.
    2. Minimalizacja zakłóceń w pracy zespołu operacyjnego
    Dzięki wizualizacji na odległość, liczba osób obecnych na sali operacyjnej może być ograniczona do niezbędnego minimum, co zmniejsza ryzyko infekcji i zapewnia lepsze warunki pracy dla zespołu operacyjnego.
    3. Dokumentacja i analiza przebiegu zabiegów
    Tory wizyjne pozwalają na rejestrację obrazu operacji, co umożliwia późniejszą analizę i ocenę procedur. Jest to niezwykle przydatne w procesie dydaktycznym, szczególnie przy omawianiu trudnych przypadków i błędów medycznych w celu ich unikania w przyszłości.
    4. Wspieranie pracy zespołowej i konsultacji
    Transmisje wideo mogą być wykorzystywane do zdalnych konsultacji w czasie rzeczywistym, co pozwala na korzystanie z wiedzy ekspertów z innych placówek medycznych. Wprowadza to element współpracy interdyscyplinarnej, co jest istotnym aspektem nowoczesnej medycyny.
    5. Nowoczesność jako element atrakcyjności uczelni.
    Inwestycja w tory wizyjne podnosi prestiż i konkurencyjność uczelni, co przyciąga najlepszych studentów i specjalistów. Wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań technologicznych daje również możliwość realizacji międzynarodowych programów dydaktycznych.
    6. Bezpieczne środowisko edukacyjne
    Ograniczenie fizycznej obecności osób na sali operacyjnej, dzięki torom wizyjnym, zmniejsza ryzyko potencjalnych zagrożeń zdrowotnych, takich jak zakażenia szpitalne czy kontakt z materiałem biologicznym.
    Realizacja zakupu i wykonania torów wizyjnych na salach operacyjnych to inwestycja w nowoczesne i skuteczne metody dydaktyczne. Pozwala ona na efektywne łączenie praktycznej medycyny z edukacją, wspierając rozwój zarówno studentów i kadry dydaktycznej. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe jest dostarczenie najwyższej jakości wiedzy praktycznej w sposób bezpieczny i efektywny.

     

    EFEKTY INWESTYCJI: 
    - dostosowanie sposobu prowadzenia kształcenia w związku ze zwiększeniem liczby kształconych studentów, w szczególności na kierunku lekarskim,
    - umożliwienie prowadzenia kształcenia w zakresie zajęć wykładowych uwzględniającego konieczność prowadzenia kształcenia w ewentualnym reżimie sanitarnym,
    - dostosowanie Uczelni do nowych standardów kształcenia.