SKŁAD WYDZIAŁOWEGO ZESPOŁU DO SPRAW DOBROSTANU ZWIERZĄT:
- prof. dr hab. Barbara Malinowska-przewodniczący Zespołu-UMB-biolog (barbara.malinowska@umb.edu.pl, tel 85 7485699)
- dr hab. Justyna Hermanowicz-członek Zespołu-UMB-farmakolog (justyna.hermanowicz@umb.edu.pl)
- dr hab Marta Baranowska-Kuczko-członek Zespołu-UMB-farmaceuta (marta.baranowska-kuczko@umb.edu.pl)
- lek. wet. Katarzyna Strynkowska-członek Zespołu-UMB-lekarz weterynarii (fil-mi@wp.pl)
1. ZADANIA WYDZIAŁOWEGO ZESPOŁU DO SPRAW DOBROSTANU ZWIERZĄT :
Wydziałowy Zespół do Spraw Dobrostanu Zwierząt zapewnia w ośrodku realizację zadań w zakresie dobrostanu zwierząt polegających na:
2. DOBROSTAN ZWIERZĄT
Utrzymanie odpowiedniego dobrostanu zwierząt oparte jest na podstawowych pięciu wolnościach, opracowanych przez zespół specjalistów z Farm Animals Welfare Council i zawartych w Kodeksie Dobrostanu Zwierząt.
http://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20121007104210/http:/www.fawc.org.uk/freedoms.htm
- Zwierzę powinno być wolne od głodu i pragnienia (przez zapewnienie świeżej paszy dostosowanej do potrzeb zdrowotnych zwierzęcia oraz świeżej wody)
- Zwierzę powinno być wolne od dyskomfortu ( przez zapewnienie odpowiednich warunków środowiskowych, powierzchniowych oraz możliwość schronienia); minimalne warunki utrzymania zwierząt laboratoryjnych wyszczególnione są w Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 29 kwietnia 2022 r. w sprawie minimalnych wymagań, jakie musi spełniać ośrodek, oraz minimalnych wymagań w zakresie opieki nad zwierzętami utrzymywanymi w ośrodku.
Link do rozporządzenia:
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220001021/O/D20221021.pdf
- Zwierzę powinno być wolne od bólu, urazów i chorób (przez zapewnienie prewencji, profilaktyki, szybkiej diagnostyki i skutecznego leczenia); rozpoznawanie bólu na podstawie Grimace scales: https://www.nc3rs.org.uk/grimacescakes
- Zwierzę powinno być wolne od strachu i stresu (przez eliminację czynników stresowych)
- Zwierzę powinno być wolne w wyrażaniu normalnego behawioru ( przez odpowiednią przestrzeń życiową i skład socjalny w grupie)
3. BIOLOGIA SZCZURA (ANATOMIA, FIZJOLOGIA, OPIS STAD/SZCZEPÓW SZCZURÓW WYKORZYSTYWANYCH DO EKSPERYMENTÓW, PODSTAWOWE DANE STATYSTYCZNE (DŁUGOŚĆ ŻYCIA, MASA CIAŁA, MORFOLOGIA ITD.), SEKCJA ZWŁOK, PRACA ZE ZWIERZĘTAMI)
https://norecopa.no/films-and-slide-shows/rat
http://www.ratbehavior.org/RatBiologyMain.htm
http://www.biologycorner.com/worksheets/rat_dissection.html
http://www.procedureswithcare.org.uk/category/rat/
„Atlas anatomii małych zwierząt laboratoryjnych” P.Popesco, V.Rajtova, J.Horak Wydawnictwo: Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne
4. BIOLOGIA MYSZY (ANATOMIA, FIZJOLOGIA, ROZPOZNAWANIE PŁCI, OCENA STANU ODŻYWIENIA, ZASADY CHWYTANIA, ZNAKOWANIA, ZBIERANIE PRÓBEK KRWI, PODSTAWOWE DANE STATYSTYCZNE (DŁUGOŚĆ ŻYCIA, MASA CIAŁA, MORFOLOGIA ITD.)
http://www.informatics.jax.org/greenbook/frames/frametitle.shtml
https://www.jax.org/strain/000651
http://www.informatics.jax.org/cookbook/
http://www.procedureswithcare.org.uk/category/mouse/
5. ZASADY 3R (ZASTĄPIENIE, OGRANICZENIE, UDOSKONALENIE)
http://ec.europa.eu/environment/chemicals/lab_animals/3r/alternative_en.htm
https://www.understandinganimalresearch.org.uk/animals/three-rs/
I Metody alternatywne:
a) Od świnki morskiej do myszki komputerowej” - metody alternatywne w edukacji
b) InterNICHE (zał.3)
c) „ALTEX” Alternatives to Animal Experimentationhttp://altweb.jhsph.edu/altex/
https://www.altex.org/index.php/altex
II Bank tkanek (zał. 4)
III Humanitarne punkty końcowe (Humane endpoints)
https://www.humane-endpoints.info/en/types-of-humane-endpoints
6. ETYCZNE ASPEKTY EKSPERYMENTÓW Z UDZIAŁEM ZWIERZĄT – wykład Prof. Barbary Malinowskiej (Humboldt-Kolleg, Etyka w Nauce i Życiu, Normy i dylematy. Toruń, 10-13 maj, 2015 r.) (zał. 5)
7. PROGRAM PRZYZWYCZAJANIA I TRENINGU ZWIERZĄT ( zał. 6)
8.Dobre Praktyki
https://www.gov.pl/web/nauka/dobre-praktyki