Oficjalna strona Sojuszu: https://eunice-university.eu/
European University for Customised Education (EUNICE) to sojusz uniwersytetów europejskich, który powstał w 2020 r., mając na celu transformację szkolnictwa wyższego poprzez tworzenie synergii, łączenie regionów europejskich i odgrywanie kluczowej roli we wzmacnianiu pozycji tych regionów poprzez innowacje oparte na współpracy oraz rozwój kompetentnych w skali globalnej specjalistów, gotowych do napędzania lokalnego wzrostu.
Dzięki staraniom Prorektora ds. Nauki i Rozwoju, prof. dr hab. Marcina Moniuszko, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku uzyskał status partnera stowarzyszonego (Associate partner) Sojuszu EUNICE. Dzięki temu statusowi, UMB ma możliwość współpracy z uczelniami tworzącymi sojusz EUNICE w zakresie dydaktyki i badań naukowych. Jak podkreślono w liście intencyjnym dot. współpracy pomiędzy UMB a sojuszem EUNICE, kooperacja może obejmować m.in. mobilności, tworzenie zespołów naukowych, edukację opartą na badaniach, dzielenie się dobrymi praktykami w zakresie zarządzania i projektowania wspólnych narzędzi oraz inne aktywności. W ramach współpracy w szczególności rozwijane będą aspekty dotyczące medycyny i ochrony zdrowia, w tym m.in.:
1. Sztuczna inteligencja w medycynie i systemach opieki zdrowotnej (w kontekście nowotworów, chorób sercowo-naczyniowych, zakaźnych i innych). Wykorzystanie genomiki, proteomiki, metabolomiki i innych technologii „omicznych” oraz big data pochodzących ze szpitali uniwersyteckich i unikalnych badań kohortowych prowadzonych przez UMB.
2. Profilaktyka chorób oraz medycyna spersonalizowana obejmująca badanie wpływu środowiska, statusu społecznego, gospodarki, stylu życia, diety na zdrowie oraz politykę ochrony zdrowia.
3. Materiały stosowane w wyrobach medycznych, nanotechnologia, rzeczywistość wirtualna.
Do celów sojuszu EUNICE na lata 2023-2027 należą m.in.: zwiększenie wspólnej oferty akademickiej w ramach sojuszu, w tym spójności procesów akademickich i administracyjnych na uniwersytetach EUNICE czy ułatwianie doświadczeń związanych z mobilnością, wymianą praktyk i promowaniem wartości EUNICE.
Głównym celem w kontekście naukowym jest rozwijanie powiązań w zakresie badań pomiędzy uniwersytetami, biznesem i społecznością. Cel ma być realizowany poprzez promowanie międzynarodowych sieci ułatwiających bezpośrednie wykorzystanie wiedzy płynącej z uniwersytetów EUNICE by wzmacniać rozwój społeczny, ekonomiczny, środowiskowy i kulturalny. Ponadto, przewidziane jest angażowanie studentów w transnarodowe aktywności naukowe celem redukcji luki pomiędzy edukacją a nauką, wspomaganie rozwoju nowych przedsiębiorstw w kreowaniu innowacji i wzrostu na arenie międzynarodowej, wspieranie projektów współpracy wielostronnej w kontekście programu „Horyzont Europa” oraz innych międzynarodowych projektów badawczych, które łączą badania podstawowe z partnerami na wysokim poziomie gotowości technologicznej, prowadząc w ten sposób do przyszłych innowacji w Europie.
Obecnie sojusz, którego liderem jest Politechnika Poznańska tworzy 10 uczelni z różnych krajów Unii Europejskiej. Lista pełnoprawnych członków sojuszu (tzw. full partners) wraz z krótkim opisem znajduje się poniżej.
1. Politechnika Poznańska (Lider)
Politechnika Poznańska (PUT) to jedna z najważniejszych i najstarszych uczelni technicznych w Polsce. Studiuje na niej 16 000 studentów, w tym około 500 studentów zagranicznych z 36 krajów. Politechnika składa się z 9 wydziałów. Infrastruktura badawcza obejmuje 320 laboratoriów. PUT prowadzi badania przede wszystkim w zakresie nauk technicznych (informatyki technicznej i telekomunikacji, inżynierii materiałowej i lądowej, geodezji i transportu, nauk chemicznych). Więcej o badaniach na PUT na stronie uczelni. Na uczelni działa European Center for Bioinformatics and Genomics , którego w pełni wyposażone, nowoczesne laboratoria przeznaczone są do badań eksperymentalnych in vitro i in silico oraz analizy danych na dużą skalę. Politechnika dużą uwagę przykuwa do współpracy z biznesem, począwszy od realizacji procesu kształcenia we współpracy z przedsiębiorstwami, przez świadczenie usług badawczych na zewnątrz i transferu technologii.
2. University of Cantabria
University of Cantabria to publiczna uczelnia zlokalizowana w Santander, w regionie Cantabria w Hiszpanii. Uniwersytet oferuje studia na 14 wydziałach i szkołach, w tym na
Wydziale Medycyny, Wydziale Pielęgniarstwa, Wydziale Nauk Przyrodniczych. Na uniwersytecie studiuje 14 205 studentów. Poszukiwanie międzynarodowej doskonałości w nauczaniu, badaniach i transferze wiedzy obejmuje cztery strategiczne obszary specjalizacji, których jednym z nich jest Biomedycyna i biotechnologia. Więcej informacji o tym obszarze badań na stronie uczelni.
3. University of Catania
University of Catania powstał w 1434 r., co czyni go jednym z najstarszych uniwersytetów we Włoszech. Uczelnia składa się z 17 wydziałów, w tym Nauk Biomedycznych i Biotechnologicznych; Medycyny Klinicznej i Eksperymentalnej; Nauk o Lekach i Zdrowiu; Chirurgii Ogólnej; Nauk Medycznych, Chirurgicznych i Zaawansowanych Technologii. Uczelnia jest aktywnie zaangażowany w różnorodne obszary badań naukowych, obejmujące nauki przyrodnicze, nauki społeczne, inżynierię, medycynę i inne dziedziny. Szczegółowe informacje o projektach krajowych i międzynarodowych w obszarze nauk medycznych i przyrodniczych można znaleźć się na stronie uczelni w zakładce Research/Running projects.
4. Polytechnic University Hauts-De-France
Polytechnic University of Hauts-de-France (UPHF) to francuski uniwersytet publiczny z siedzibą w Valenciennes. Na uczelni uczy się ok. 14 500 studentów w tym 1 500 studentów zagranicznych. Badania w UPHF są podzielone między 4 główne laboratoria. Strategia badań i innowacji UPHF jest określona przez 3 strategiczne ośrodki zajmujące się głównymi wyzwaniami społecznymi zgodnie z celami zrównoważonego rozwoju ONZ, programem Horyzont Europa i regionalną strategią badań i innowacji na rzecz inteligentnej specjalizacji:
-"Zdrowie i opieka przyszłości";
-"Miasto, mobilność i terytorium przyszłości";
-"Przemysł przyszłości, ekoodpowiedzialne materiały i związane z nimi procesy".
Więcej o badaniach naukowych na stronie tej uczelni.
5. Karlstad University
Karlstad University to publiczna uczelnia znajdująca się w szwedzkim Karlstad. Na uniwersytecie uczy się 18 500 studentów. Uczelnia posiada 3 wydziały: Wydział Sztuki i Nauk Społecznych, Wydział Zdrowia, Nauki i Technologii, Wydział ds. kształcenia nauczycieli. Jednym z głównych obszarów badań naukowych na tej uczelni jest zdrowie (głównie zdrowie publiczne). Na uczelni działa multidyscyplinarne centrum badawcze z zakresu zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, w którym pracują badacze z zakresu psychologii, zdrowia publicznego, pracy socjalnej, pielęgniarstwa (The Centre for Research on the Mental Health and Life Circumstances of Children and Youth ).
6. University of Mons
University of Mons znany również jako UMONS to belgijska uczelnia zlokalizowana w Mons (Walonia), na której studiuje 10 000 studentów, z czego 25% stanowią studenci zagraniczni z 73 krajów świata. UMONS oferuje ponad 100 kursów w różnych dziedzinach na 7 wydziałach (w tym na Wydziale Medycyny i Farmacji) oraz 3 szkołach. Badania naukowe prowadzone są przez 900 naukowców i 500 doktorantów. Na uczelni działa 10 instytutów badawczych, w tym instytut zajmującym się naukami biologicznymi (Institute for Biosciences ) oraz instytut nauk o zdrowiu i technologii (Institute for Health Sciences and Technology ), który prowadzi badania m.in. nad stresem i emocjami, chorobami mózgu, nowotworami. Więcej o badaniach naukowych w UMONS na stronie uczelni.
7. University of the Peloponnese
niversity of the Peloponnese (UoP) to grecki uniwersytet założony w 2000 r., na którym studiuje 25 310 studentów. Uniwersytet Peloponeski składa się z 9 szkół, w tym Szkoły Nauk o Zdrowiu, na którą składają się Zakłady Pielęgniarstwa, Fizjoterapii, Logopedii oraz Żywienia i dietetyki. UoP prowadzi ponad 200 projektów badawczych, z czego 95 prowadzonych jest we współpracy międzynarodowej (m.in. w ramach Horyzontu 2020, Erasmus+, INTERREG). Więcej informacji o grantach i badaniach na stronie UoP.
8. Brandenburg University of Technology Cottbus - Senftenberg
Brandenburg University of Technology Cottbus–Senftenberg (BTU) to niemiecka uczelnia wyższa o profilu technicznym. BTU składa się z 6 głównych wydziałów, a liczba
studentów sięga 6 800 (z czego 40% stanowią studenci z zagranicy ze 125 krajów świata). BTU kładzie szczególny nacisk na współpracę z przemysłem i na partnerstwa międzynarodowe. Uniwersytet prowadzi badania naukowe z wielu dziedzin, w tym w zakresie nauk o zdrowiu i nauk przyrodniczych czy sztucznej inteligencji.
9. University of Vaasa
University of Vaasa to wielodyscyplinarna fińska uczelnia zlokalizowana w mieście Vaasa. Na uniwersytecie kształci się ponad 5000 studentów. Strategiczne obszary badań tej uczelni to zarządzanie, energia i zrównoważony rozwój oraz finansowanie i podejmowanie decyzji ekonomicznych. Więcej o realizowanych badaniach i projektach na stronie uczelni.
10. Polytechnic Institute of Viseu
Polytechnic Institute of Viseu (IPV) jest pierwszą i jedyną publiczną instytucją szkolnictwa wyższego w okręgu Viseu (Portugalia), na której studiuje ponad 7000 studentów. Uczelnia składa się z 5 głównych jednostek, w tym Szkoły Zdrowia w Viseu. Szkoła oferuje liczne kierunki o profilu medycznym, w szczególności z zakresu pielęgniarstwa, fizjoterapii, położnictwa. Ten portugalski uniwersytet realizuje liczne projekty, w tym międzynarodowych, który lista wraz ze szczegółami dostępna jest na stronie uczelni.