Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Program studiów.
  • Program studiów.
  • Ostatnia zmiana 06.09.2017 przez Dziekanat Wydziału Nauk o Zdrowiu

    Program studiów

                                                                                                                                                    

    PROGRAM

    STUDIÓW PODYPLOMOWYCH

    I. INFORMACJE OGÓLNE

    1. Nazwa jednostki prowadzącej studia podyplomowe: Wydział Nauk o Zdrowiu UMB
    2. Nazwa studiów podyplomowych: „Transulturowość w interdyscyplinarnej opiece medycznej”
    3. Czas trwania studiów podyplomowych: 1 rok akademicki (2 semestry)
    4. Założenia ogólne: Studia obejmują zagadnienia z dziedziny: kultruroznawstwa, religioznawstwa, psychologii, demografii, zdrowia publicznego oraz nauk społecznych i mają charakter interdyscyplinarny. Ponadto są unikatowym kierunkiem kształcenia na polskich uczelniach wyższych, ponieważ w Polsce nigdzie podobne studia nie są prowadzone. Absolwent będzie w stanie ocenić potrzeby pacjenta w wymiarze transkulturowym. Będzie posiadał wiedzę umożliwiającą dbanie o utrzymanie odpowiedniego poziomu merytorycznego i jakości usług w podległej mu instytucji w odniesieniu do personelu zajmującego się opieką, leczeniem, pielęgnowaniem, rehabilitacją oraz sprawami socjalnymi pacjentów innych kulturowo. Będzie posiadał także kompetencje do zajmowania stanowisk w instytucjach opiekuńczych niebędących podmiotami leczniczymi. Zdobyte kwalifikacje umożliwią zatrudnianie absolwenta w instytucjach zajmujących się szeroko rozumianą opieką.
    5. Liczba semestrów: 2
    6. Forma studiów podyplomowych: niestacjonarne
    7. Łączna liczba punktów ECTS konieczna do uzyskania kwalifikacji podyplomowych: 35
    8. Łączna liczba godzin dydaktycznych: 163

     

    Przedmiot : teoretyczne podstawy transkulturowości w medycynie

     

    Lp.

    TEMAT

    ECTS

    ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    SPOSÓB WERYFIKOWANIA EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    SPOSÓB DOKUMENTOWANIA EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    1.  

    Wielokulturowość – konflikt czy koegzystencja

     

    4

    K-W01 – K-W04, KU-01 – K-U02,

    K-K01 – K-K02

    K-W05 – K-W07,

    K-U04 – K-U06,

    K-K03 – K-K04

    K-W08 – K-W12

    K-U06 – K-U08,

    K-K05 – K-K07

    K-W13 – K-W15,

    K-U04,09 – K-U10,

    K-K03 – K-K04

    K-W16 – K-W18,

    K-U09,11,

     K-K-08 – K-K10

    K-W19, K-W20,

    K-U13, K-U15,

    K-K08 – K-K10

    K-W 21-K-W 24

    KU 16-KU19

    K-K 11 – K-K 14

    K-W25- K-W27

    K-U20- K-U21

    K-K011 – K-K14

     

     

    obserwacja pracy studenta;

    bieżąca informacja zwrotna;

    ocena aktywności studenta w czasie zajęć;

    test wielokrotnego wyboru na zakończenie studiów podyplomowych /MCQ/

     

    lista obecności,

    ocena aktywności studenta na zajęciach,

    protokół egzaminacyjny

     

    1.  

    Kultura i subkultura

    1.  

    Stygmatyzacja pacjenta i choroby w aspekcie historycznym

    1.  

    Stereo typizacja i stygmatyzacja – podstawy teoretyczne

    1.  

    Uprzedzenia rasowe i religijne oraz ich rola w procesje leczenia i pielęgnowania

    1.  

    Wielokulturowość społeczeństwa polskego

     

    7.

    Charakterystyka wybranych religii świata

    8.

    Religijność a zdrowie

     

    Przedmiot: Biopsychospołeczne aspekty wielokulturowości w medycynie

     

    Lp.

    TEMAT

    ECTS

    ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    SPOSÓB WERYFIKOWANIA EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    SPOSÓB DOKUMENTOWANIA EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    1.  

    Bariery w dostępie pacjenta odmiennego kulturowo do ochrony zdrowia

    10

    K-W32- K-W34

    K-U26- K-U28

    K-K014, K-K19

    K-W35- K-W37

    K-U29- K-U31

    K-K020, K-K21

    K-W38- K-W40

    K-U32- K-U34

    K-K022, K-K23

    K-W41- K-W44

    K-U35- K-U37

    K-K011, K-K14, K-K24

    K-W45- K-W49

    K-U38- K-U40

    K-K005, K-K07

    K-W50- K-W51

    K-U41- K-U43

    K-K025,

    K-W52- K-W53

    K-U44- K-U45

    K-K09, K-K25

    K-W54- K-W56

    K-U46- K-U48

    K-K26, K-K27

    K-W57- K-W59

    K-U49- K-U50

    K-K028, K-K29

    K-W60- K-W62

    K-U51- K-U53

    K-K015, K-K30 i 31

    K-W63- K-W66

    K-U54- K-U56

    K-K032, K-K33

    K-W67- K-W68

    K-U57- K-U58

    K-K09, K-K25, i 34

    K-W69- K-W72

    K-U59- K-U60

    K-K22, K-K35

    K-W73- K-W77

    K-U61- K-U65

    K-K14, K-K36, K-K 37- K-K38

    K-W78- K-W81

    K-U66- K-U68

    K-K39, K-K41,

    K-W82- K-W84

    K-U69- K-U71

    K-K09, K-K42, i 43

     

     

    obserwacja pracy studenta;

    bieżąca informacja zwrotna;

    ocena aktywności studenta w czasie zajęć;

    test wielokrotnego wyboru na zakończenie studiów podyplomowych /MCQ/

    /

    lista obecności,

    ocena aktywności studenta na zajęciach,

    protokół egzaminacyjny

    1.  

    Komunikacja międzykulturowa w ochronie zdrowia

    1.  

    Bio-psycho-społeczny wymiar zdrowia i choroby

    1.  

    Uwarunkowania kulturowe  oraz reakcje na zdrowie i chorobę

    1.  

    Przesądy, zabobony i praktyki medyczne na

    1.  

    Znaczenie przekonań religijnych w opiece zdrowotnej

     

    1.  

    Nierówności społeczne   w dostępie do zdrowia

     

    1.  

    Kulturowe wyznaczniki jakości życia

     

    1.  

    Puszcza Żywi Puszcza Leczy

     

    1.  

    Model pielęgniarstwa transkulturowego

     

    1.  

    Zioła ojca garbriela

     

    1.  

    Empatia jako forma komunikacji w codziennej praktyce pracownika ochrony zdrowia

     

    1.  

     

    Leczenie lasem 

    1.  

    Starość i samotność – transkulturowa analiza wzajemnych powiązań

     

    1.  

    Uwarunkowania  kulturowe zaburzeń psychosomatycznych i psychogenne zaburzeń somatycznych

     

    1.  

    Kulturowe  uwarunkowania zachowań zdrowotnych w rodzinie

     

     

    Przedmiot:   Kliniczne problemy wynikające z wielokulturowości

    Lp.

    TEMAT

    ECTS

    ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    SPOSÓB WERYFIKOWANIA EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    SPOSÓB DOKUMENTOWANIA EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    1.  

    Kulturowe uwarunkowania żywieniowe

    10

    K-W85- K-W91

    K-U72- K-U76

    K-K31, K-K44, i 49

    K-W92- K-W94

    K-U77- K-U78

    K-K04, K-K50

    K-W85,88,90,92,95- K-W97

    K-U72- K-U76,79-81

    K-K31, K-K44 - 49

    K-W98- K-W100

    K-U82- K-U84

    K-K11 - K-K 14

    K-W78- K-W81

    K-U66- K-U68

    K-K39 - K-K 41

    K-W101- K-W104

    K-U85- K-U88

    K-K11,13

    K-W105- K-W114

    K-U89- K-U97

    K-K15,47,51

    K-W78, - K-W115 - 119

    K-U98- K-U100

    K-K52 - K-K 54

    K-W120- K-W123

    K-U101- K-U103

    K-K15, 55

    K-W98- K-W111

    K-U104- K-U107

    K-K45 - K-K 48,56-57

    K-W128- K-W131

    K-U70,108- K-U109

    K-K09,11,58 - K-K 59

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    obserwacja pracy studenta;

    bieżąca informacja zwrotna;

    ocena aktywności studenta w czasie zajęć;

    test wielokrotnego wyboru na zakończenie studiów podyplomowych /MCQ/

    lista obecności,

    ocena aktywności studenta na zajęciach,

    protokół egzaminacyjny

    1.  

    Kulturowe uwarunkowania w neonatologii

     

    1.  

    Kulturowe uwarunkowania w pediatrii

     

    1.  

    Transkulturowa neurologia

     

    1.  

    Transkulturowa psychiatria

     

    1.  

    Kulturowe uwarunkowania w ginekologii i położnictwie

     

    1.  

    Kulturowe uwarunkowania zaburzeń seksualnych

     

    1.  

    Kulturowe uwarunkowania narkomanii

     

    1.  

    Kulturowe uwarunkowania  transplantologii

     

    1.  

    Kulturowe uwarunkowania  transfuzjologii

     

    1.  

    Kulturowe uwarunkowania eutanazji

     

    Przedmiot:  Wybrane Religie wobec wyzwań medycyny

     

    Lp.

    TEMAT

    ECTS

    ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    SPOSÓB WERYFIKOWANIA EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    SPOSÓB DOKUMENTOWANIA EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    1.  

    Pacjent Chrześcijanin wobec zagadnień choroby i opieki zdrowotnej

     

    4

    K-W132- K-W136

    K-U110- K-U113

    K-K60 - K-K 66

    K-W144- K-W147

    K-U112,113,118 i 119

    K-K11 - K-K 66,72,73

    K-W148- K-W151

    K-U113- K-U120 i 121

    K-K66,74 - K-K 75

    K-W152- K-154

    K-U113- K-U122 i 123

    K-K66,76 - K-K 77

    K-W158- K-W160

    K-U112,113,126

    K-K11,66,79,80

    K-W155- K-W157

    K-U113- K-U124,125

    K-K11,66 i 78

    K-W161- K-W162

    K-U113- K-U127

    K-K66,81,82

     

     

     

     

     

     

     

     

    obserwacja pracy studenta;

    bieżąca informacja zwrotna;

    ocena aktywności studenta w czasie zajęć;

    test wielokrotnego wyboru na zakończenie studiów podyplomowych /MCQ/

    lista obecności,

    ocena aktywności studenta na zajęciach,

    protokół egzaminacyjny

    1.  

    Pacjent wyznający Judaizm wobec zagadnień choroby i opieki zdrowotnej

     

    1.  

    Pacjent Buddysta i Hinduista wobec zagadnień choroby i opieki zdrowotnej

     

    1.  

    Opieka medyczna nad pacjentem – Świadkiem Jehowy

     

    1.  

    Romowie wobec zagadnień choroby i opieki zdrowotnej

     

    1.  

    Pacjent muzułmański w Polsce

     

    1.  

    Pacjent ateista wobec zagadnień choroby i opieki zdrowotnej

     

    Przedmiot:   Pacjent inny – praktyczne działanie w znoszeniu barier wynikających z  wielokulturowości

    Lp.

    TEMAT

    ECTS

    ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    SPOSÓB WERYFIKOWANIA EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    SPOSÓB DOKUMENTOWANIA EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    1.  

    Szeptuchy – wizja choroby i zdrowia

     

    7

    K-W165- K-W170

    K-U83,131- K-U134

    K-K11 - K-K 14

    K-W171- K-W172

    K-U131,135

    K-K03, K-K 12

    K-W171

    K-U31, K-U135

    K-K03, K-K 12

    K-W173- K-W176

    K-U136- K-U139

    K-K85 - K-K 88

    K-W177- K-W178

    K-U140- K-U141

    K-K89 - K-K 90

    K-W179- K-W180

    K-U142- K-U143

    K-K91 - K-K 92

    K-W183- K-W185

    K-U146- K-U148

    K-K95 - K-K 96

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    obserwacja pracy studenta;

    bieżąca informacja zwrotna;

    ocena aktywności studenta w czasie zajęć;

    test wielokrotnego wyboru na zakończenie studiów podyplomowych /MCQ/

    lista obecności,

    ocena aktywności studenta na zajęciach,

    protokół egzaminacyjny

    1.  

    Prawa pacjenta odmiennego kulturowo w ustawodawstwie polskim

     

    1.  

    Europejska Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych  Wolności

     

    1.  

    Komunikacja z pacjentem zagranicznym - warsztaty

     

    1.  

    Tradycje i zachowania Tatarów Polskich - warsztaty w Tatarskiej Jurcie Kruszyniany (dojazd na koszt własny słuchacza)

     

    1.  

    Tradycje i zachowania Judaitów polskich - warsztaty w Tykocinie (dojazd na koszt własny słuchacza)

     

    1.  

    Tradycje i zachowania polskich  Buddystów - warsztaty w Buddyjskim Związku Diamentowej Drogi linii Kagyu w Białymstoku (dojazd na koszt własny słuchacza)

     

            

     

    III. WYMIAR, FORMY I ZASADY ODBYWANIA PRAKTYK ZAWODOWYCH wraz z przyporządkowaną im liczbą punktów ECTS (jeżeli program studiów podyplomowych przewiduje realizację praktyk): program nie przewiduje praktyk zawodowych

     

    IV. WARUNKI UKOŃCZENIA STUDIÓW PODYPLOMOWYCH

    Egzamin końcowy z zakresu wiedzy wykładanej w trakcie trwania studiów, w formie testu wielokrotnego wyboru, składający się z 60 pytań testowych.