PROGRAM
STUDIÓW PODYPLOMOWYCH
I. INFORMACJE OGÓLNE
- Nazwa jednostki prowadzącej studia podyplomowe: Wydział Nauk o Zdrowiu UMB
- Nazwa studiów podyplomowych: „Transulturowość w interdyscyplinarnej opiece medycznej”
- Czas trwania studiów podyplomowych: 1 rok akademicki (2 semestry)
- Założenia ogólne: Studia obejmują zagadnienia z dziedziny: kultruroznawstwa, religioznawstwa, psychologii, demografii, zdrowia publicznego oraz nauk społecznych i mają charakter interdyscyplinarny. Ponadto są unikatowym kierunkiem kształcenia na polskich uczelniach wyższych, ponieważ w Polsce nigdzie podobne studia nie są prowadzone. Absolwent będzie w stanie ocenić potrzeby pacjenta w wymiarze transkulturowym. Będzie posiadał wiedzę umożliwiającą dbanie o utrzymanie odpowiedniego poziomu merytorycznego i jakości usług w podległej mu instytucji w odniesieniu do personelu zajmującego się opieką, leczeniem, pielęgnowaniem, rehabilitacją oraz sprawami socjalnymi pacjentów innych kulturowo. Będzie posiadał także kompetencje do zajmowania stanowisk w instytucjach opiekuńczych niebędących podmiotami leczniczymi. Zdobyte kwalifikacje umożliwią zatrudnianie absolwenta w instytucjach zajmujących się szeroko rozumianą opieką.
- Liczba semestrów: 2
- Forma studiów podyplomowych: niestacjonarne
- Łączna liczba punktów ECTS konieczna do uzyskania kwalifikacji podyplomowych: 35
- Łączna liczba godzin dydaktycznych: 163
Przedmiot : teoretyczne podstawy transkulturowości w medycynie
| |||||||
Lp. | TEMAT | ECTS | ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KSZTAŁCENIA | SPOSÓB WERYFIKOWANIA EFEKTÓW KSZTAŁCENIA | SPOSÓB DOKUMENTOWANIA EFEKTÓW KSZTAŁCENIA | ||
Wielokulturowość – konflikt czy koegzystencja |
4 | K-W01 – K-W04, KU-01 – K-U02, K-K01 – K-K02 K-W05 – K-W07, K-U04 – K-U06, K-K03 – K-K04 K-W08 – K-W12 K-U06 – K-U08, K-K05 – K-K07 K-W13 – K-W15, K-U04,09 – K-U10, K-K03 – K-K04 K-W16 – K-W18, K-U09,11, K-K-08 – K-K10 K-W19, K-W20, K-U13, K-U15, K-K08 – K-K10 K-W 21-K-W 24 KU 16-KU19 K-K 11 – K-K 14 K-W25- K-W27 K-U20- K-U21 K-K011 – K-K14 |
obserwacja pracy studenta; bieżąca informacja zwrotna; ocena aktywności studenta w czasie zajęć; test wielokrotnego wyboru na zakończenie studiów podyplomowych /MCQ/
| lista obecności, ocena aktywności studenta na zajęciach, protokół egzaminacyjny
| |||
Kultura i subkultura | |||||||
Stygmatyzacja pacjenta i choroby w aspekcie historycznym | |||||||
Stereo typizacja i stygmatyzacja – podstawy teoretyczne | |||||||
Uprzedzenia rasowe i religijne oraz ich rola w procesje leczenia i pielęgnowania | |||||||
Wielokulturowość społeczeństwa polskego |
| ||||||
7. | Charakterystyka wybranych religii świata | ||||||
8. | Religijność a zdrowie | ||||||
Przedmiot: Biopsychospołeczne aspekty wielokulturowości w medycynie
| |||||||
Lp. | TEMAT | ECTS | ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KSZTAŁCENIA | SPOSÓB WERYFIKOWANIA EFEKTÓW KSZTAŁCENIA | SPOSÓB DOKUMENTOWANIA EFEKTÓW KSZTAŁCENIA | ||
Bariery w dostępie pacjenta odmiennego kulturowo do ochrony zdrowia | 10 | K-W32- K-W34 K-U26- K-U28 K-K014, K-K19 K-W35- K-W37 K-U29- K-U31 K-K020, K-K21 K-W38- K-W40 K-U32- K-U34 K-K022, K-K23 K-W41- K-W44 K-U35- K-U37 K-K011, K-K14, K-K24 K-W45- K-W49 K-U38- K-U40 K-K005, K-K07 K-W50- K-W51 K-U41- K-U43 K-K025, K-W52- K-W53 K-U44- K-U45 K-K09, K-K25 K-W54- K-W56 K-U46- K-U48 K-K26, K-K27 K-W57- K-W59 K-U49- K-U50 K-K028, K-K29 K-W60- K-W62 K-U51- K-U53 K-K015, K-K30 i 31 K-W63- K-W66 K-U54- K-U56 K-K032, K-K33 K-W67- K-W68 K-U57- K-U58 K-K09, K-K25, i 34 K-W69- K-W72 K-U59- K-U60 K-K22, K-K35 K-W73- K-W77 K-U61- K-U65 K-K14, K-K36, K-K 37- K-K38 K-W78- K-W81 K-U66- K-U68 K-K39, K-K41, K-W82- K-W84 K-U69- K-U71 K-K09, K-K42, i 43 |
obserwacja pracy studenta; bieżąca informacja zwrotna; ocena aktywności studenta w czasie zajęć; test wielokrotnego wyboru na zakończenie studiów podyplomowych /MCQ/ / | lista obecności, ocena aktywności studenta na zajęciach, protokół egzaminacyjny | |||
Komunikacja międzykulturowa w ochronie zdrowia | |||||||
Bio-psycho-społeczny wymiar zdrowia i choroby | |||||||
Uwarunkowania kulturowe oraz reakcje na zdrowie i chorobę | |||||||
Przesądy, zabobony i praktyki medyczne na | |||||||
Znaczenie przekonań religijnych w opiece zdrowotnej
| |||||||
Nierówności społeczne w dostępie do zdrowia
| |||||||
Kulturowe wyznaczniki jakości życia
| |||||||
Puszcza Żywi Puszcza Leczy
| |||||||
Model pielęgniarstwa transkulturowego
| |||||||
Zioła ojca garbriela
| |||||||
Empatia jako forma komunikacji w codziennej praktyce pracownika ochrony zdrowia
| |||||||
Leczenie lasem | |||||||
Starość i samotność – transkulturowa analiza wzajemnych powiązań
| |||||||
Uwarunkowania kulturowe zaburzeń psychosomatycznych i psychogenne zaburzeń somatycznych
| |||||||
Kulturowe uwarunkowania zachowań zdrowotnych w rodzinie
|
| ||||||
Przedmiot: Kliniczne problemy wynikające z wielokulturowości | |||||||
Lp. | TEMAT | ECTS | ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KSZTAŁCENIA | SPOSÓB WERYFIKOWANIA EFEKTÓW KSZTAŁCENIA | SPOSÓB DOKUMENTOWANIA EFEKTÓW KSZTAŁCENIA | ||
Kulturowe uwarunkowania żywieniowe | 10 | K-W85- K-W91 K-U72- K-U76 K-K31, K-K44, i 49 K-W92- K-W94 K-U77- K-U78 K-K04, K-K50 K-W85,88,90,92,95- K-W97 K-U72- K-U76,79-81 K-K31, K-K44 - 49 K-W98- K-W100 K-U82- K-U84 K-K11 - K-K 14 K-W78- K-W81 K-U66- K-U68 K-K39 - K-K 41 K-W101- K-W104 K-U85- K-U88 K-K11,13 K-W105- K-W114 K-U89- K-U97 K-K15,47,51 K-W78, - K-W115 - 119 K-U98- K-U100 K-K52 - K-K 54 K-W120- K-W123 K-U101- K-U103 K-K15, 55 K-W98- K-W111 K-U104- K-U107 K-K45 - K-K 48,56-57 K-W128- K-W131 K-U70,108- K-U109 K-K09,11,58 - K-K 59 |
obserwacja pracy studenta; bieżąca informacja zwrotna; ocena aktywności studenta w czasie zajęć; test wielokrotnego wyboru na zakończenie studiów podyplomowych /MCQ/ | lista obecności, ocena aktywności studenta na zajęciach, protokół egzaminacyjny | |||
Kulturowe uwarunkowania w neonatologii
| |||||||
Kulturowe uwarunkowania w pediatrii
| |||||||
Transkulturowa neurologia
| |||||||
Transkulturowa psychiatria
| |||||||
Kulturowe uwarunkowania w ginekologii i położnictwie
| |||||||
Kulturowe uwarunkowania zaburzeń seksualnych
| |||||||
Kulturowe uwarunkowania narkomanii
| |||||||
Kulturowe uwarunkowania transplantologii
| |||||||
Kulturowe uwarunkowania transfuzjologii
| |||||||
Kulturowe uwarunkowania eutanazji
| |||||||
Przedmiot: Wybrane Religie wobec wyzwań medycyny
| |||||||
Lp. | TEMAT | ECTS | ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KSZTAŁCENIA | SPOSÓB WERYFIKOWANIA EFEKTÓW KSZTAŁCENIA | SPOSÓB DOKUMENTOWANIA EFEKTÓW KSZTAŁCENIA | ||
Pacjent Chrześcijanin wobec zagadnień choroby i opieki zdrowotnej
| 4 | K-W132- K-W136 K-U110- K-U113 K-K60 - K-K 66 K-W144- K-W147 K-U112,113,118 i 119 K-K11 - K-K 66,72,73 K-W148- K-W151 K-U113- K-U120 i 121 K-K66,74 - K-K 75 K-W152- K-154 K-U113- K-U122 i 123 K-K66,76 - K-K 77 K-W158- K-W160 K-U112,113,126 K-K11,66,79,80 K-W155- K-W157 K-U113- K-U124,125 K-K11,66 i 78 K-W161- K-W162 K-U113- K-U127 K-K66,81,82 |
obserwacja pracy studenta; bieżąca informacja zwrotna; ocena aktywności studenta w czasie zajęć; test wielokrotnego wyboru na zakończenie studiów podyplomowych /MCQ/ | lista obecności, ocena aktywności studenta na zajęciach, protokół egzaminacyjny | |||
Pacjent wyznający Judaizm wobec zagadnień choroby i opieki zdrowotnej
| |||||||
Pacjent Buddysta i Hinduista wobec zagadnień choroby i opieki zdrowotnej
| |||||||
Opieka medyczna nad pacjentem – Świadkiem Jehowy
| |||||||
Romowie wobec zagadnień choroby i opieki zdrowotnej
| |||||||
Pacjent muzułmański w Polsce
| |||||||
Pacjent ateista wobec zagadnień choroby i opieki zdrowotnej
| |||||||
Przedmiot: Pacjent inny – praktyczne działanie w znoszeniu barier wynikających z wielokulturowości | |||||||
Lp. | TEMAT | ECTS | ODNIESIENIE DO EFEKTÓW KSZTAŁCENIA | SPOSÓB WERYFIKOWANIA EFEKTÓW KSZTAŁCENIA | SPOSÓB DOKUMENTOWANIA EFEKTÓW KSZTAŁCENIA | ||
Szeptuchy – wizja choroby i zdrowia
| 7 | K-W165- K-W170 K-U83,131- K-U134 K-K11 - K-K 14 K-W171- K-W172 K-U131,135 K-K03, K-K 12 K-W171 K-U31, K-U135 K-K03, K-K 12 K-W173- K-W176 K-U136- K-U139 K-K85 - K-K 88 K-W177- K-W178 K-U140- K-U141 K-K89 - K-K 90 K-W179- K-W180 K-U142- K-U143 K-K91 - K-K 92 K-W183- K-W185 K-U146- K-U148 K-K95 - K-K 96 |
obserwacja pracy studenta; bieżąca informacja zwrotna; ocena aktywności studenta w czasie zajęć; test wielokrotnego wyboru na zakończenie studiów podyplomowych /MCQ/ | lista obecności, ocena aktywności studenta na zajęciach, protokół egzaminacyjny | |||
Prawa pacjenta odmiennego kulturowo w ustawodawstwie polskim
| |||||||
Europejska Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności
| |||||||
Komunikacja z pacjentem zagranicznym - warsztaty
| |||||||
Tradycje i zachowania Tatarów Polskich - warsztaty w Tatarskiej Jurcie Kruszyniany (dojazd na koszt własny słuchacza)
| |||||||
Tradycje i zachowania Judaitów polskich - warsztaty w Tykocinie (dojazd na koszt własny słuchacza)
| |||||||
Tradycje i zachowania polskich Buddystów - warsztaty w Buddyjskim Związku Diamentowej Drogi linii Kagyu w Białymstoku (dojazd na koszt własny słuchacza)
| |||||||
III. WYMIAR, FORMY I ZASADY ODBYWANIA PRAKTYK ZAWODOWYCH wraz z przyporządkowaną im liczbą punktów ECTS (jeżeli program studiów podyplomowych przewiduje realizację praktyk): program nie przewiduje praktyk zawodowych
IV. WARUNKI UKOŃCZENIA STUDIÓW PODYPLOMOWYCH
Egzamin końcowy z zakresu wiedzy wykładanej w trakcie trwania studiów, w formie testu wielokrotnego wyboru, składający się z 60 pytań testowych.