Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Nauka w UMB.
  • Tu rodzą się odkrycia...

Publikacja z udziałem naukowca z UMB, opisująca genetyczne podtypy cukrzycy typu 2, opublikowana w prestiżowym czasopiśmie Nature Medicine

11.03.2024 14:58
    Autor: Centrum Badań Klinicznych

W prestiżowym czasopiśmie Nature Medicine ukazała się publikacja z udziałem dr Łukasza Szczerbińskiego z Centrum Badań Klinicznych UMB.

Artykuł, opublikowany przez zespół naukowców pod nadzorem prof. Miriam Udler z Harvard Medical School, przedstawia wyniki badań, w których zidentyfikowano 12 genetycznych podtypów cukrzycy typu drugiego. Jest to znaczący krok w kierunku medycyny precyzyjnej, gdzie dzięki analizom DNA możliwa jest identyfikacja pacjentów o zwiększonym ryzyku genetycznym konkretnych mechanizmów wpływających na rozwój cukrzycy, takich jak dysfunkcja komórek beta wysp trzustkowych, otyłość, stłuszczenie wątroby, lipodystrofia czy hiperlipidemia. Co więcej, zidentyfikowane genetyczne podtypy cukrzycy prezentują różne ryzyko wystąpienia chorób takich jak choroba wieńcowa, niewydolność nerek czy NAFLD, co ma kluczowe znaczenie dla zrozumienia i leczenia cukrzycy w różnorodnych populacjach.

Publikacja w Nature Medicine (Impact Factor 82.9), jednym z najwyżej cenionych czasopism medycznych na świecie, podkreśla sukces strategii rozwoju UMB, której jednym z istotnych celów jest zwiększenie widoczności dorobku naukowego naszych badaczy w uznanych międzynarodowych czasopismach naukowych oraz współpracy z najlepszymi ośrodkami badawczymi na świecie.

Link do publikacji Multi-ancestry polygenic mechanisms of type 2 diabetes