ZAKŁADANE EFEKTY KSZTAŁCENIA
Symbol | OPIS ZAKŁADANYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Po ukończeniu studiów podyplomowych absolwent: | Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji SYMBOL |
WIEDZA | ||
W01 | zna podstawowe definicje z zakresu geriatrii | P7S_WG |
W02 | charakteryzuje proces starzenia w aspekcie bio-psycho-społeczno-ekonomicznym | P7S_WK |
W03 | charakteryzuje narzędzia i skale oceny geriatrycznej pacjentów w wieku podeszłym oraz ich opiekunów | P7S_WK |
W04 | zna najczęstsze schorzenia wieku starszego, rozumie ich etiopatogenezę, potrafi scharakteryzować specyfikę obrazu klinicznego w starości, przebieg, odrębności terapii i rokowanie pacjenta w podeszłym wieku w schorzeniach: układu krążenia, układu oddechowego, układu nerwowego, układu pokarmowego, układu moczowego, narządu ruchu, układu dokrewnego oraz krwi | P7S_WG |
W05 | zna uwarunkowania i następstwa oraz zasady postępowania w przypadku wielkich problemów geriatrycznych (niesprawności ruchowej i upadków, zespołu słabości, niesprawności wzroku i słuchu, zaburzeń zwieraczy, niedożywienia i zespołu trzech D- demencja, delirium, depresja) | P7S_WG |
W06 | zna organizację opieki geriatrycznej w Polsce i w wybranych krajach świata oraz potrafi dokonać krytycznej analizy funkcjonowania tych systemów | P7S_WK |
W07 | zna specyfikę opieki paliatywnej w geriatrii w terminalnej chorobie nowotworowej i nienowotworowej ze szczególnym uwzględnieniem opieki paliatywnej w zaawansowanym otępieniu, odrębności leczenia przeciwbólowego w geriatrii oraz problem zespołów uzależnień | P7S_WG |
W08 | posiada wiedzę z zakresu istoty, przyczyn i konsekwencji procesu starzenia | P7S_WK |
W09 | wyjaśni istotę i problemy poruszane w obszarze gerontologii społecznej | P7S_WK |
W10 | zna zagrożenia społeczne wieku geriatrycznego: ageizm, nadużycia oraz główne problemy osób starszych | P7S_WK |
W11 | charakteryzuje współczesne teorie starzenia się | P7S_WK |
W12 | wyjaśnia zasady holistycznej opieki nad osobami w podeszłym wieku | P7S_WK |
W13 | identyfikuje problemy występujące w relacji człowiek starszy - środowisko społeczne | P7S_WK |
W14 | omawia mechanizmy funkcjonowania człowieka starszego w sytuacjach trudnych, takich jak wykluczenie ekonomiczno-społeczne spowodowane ograniczeniami wynikającymi ze stanu zdrowia | P7S_WK |
W15 | charakteryzuje podstawowe zagadnienia psychologiczne dotyczące zachowania i rozwoju człowieka starszego, uwarunkowań oraz jego prawidłowego i zaburzonego funkcjonowania | P7S_WK |
W16 | omawia zasady oceny bólu u osób starszych i metody terapeutyczne kontrolowania bólu | P7S_WK |
W17 | charakteryzuje zasady komunikacji interpersonalnej w kontaktach z osobami starszymi | P7S_WK |
W18 | omawia techniki redukowania lęku i metody relaksacji | P7S_WK |
W19 | charakteryzuje procesy poznawcze i różnicuje zachowania prawidłowe, zaburzone i patologiczne | P7S_WG |
W20 | objaśnia zasady diagnozowania i postępowania w najczęstszych zaburzeniach otępiennych | P7S_WG |
W21 | opisuje zasady diagnozowania oraz postępowania psychoterapeutycznego w najczęstszych zaburzeniach psychicznych starszego wieku | P7S_WG |
W22 | wyjaśnia zasady funkcjonowania zespołu interdyscyplinarnego i pracy w grupie w opiece nad osobami w podeszłym wieku | P7S_WK |
W23 | przedstawia cele i zasady planowania opieki dla ludzi starszych z zaburzeniami otępiennymi | P7S_WG |
W24 | wykazuje zrozumienie problemów opiekunów rodzinnych sprawujących opiekę nad osobami cierpiącymi na zaburzenia otępienne | P7S_WK |
W25 | zna zasady oceny bólu u osób starszych | P7S_WG |
W26 | charakteryzuje czynniki ryzyka i zagrożeń zdrowotnych w zakresie psychogeriatrii u pacjentów w podeszłym wieku | P7S_WG |
W27 | wyjaśnia etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie oraz rokowanie w schorzeniach psychogeriatrycznych | P7S_WG |
W28 | zna zasady oceny stanu zdrowia, w tym stanu psychicznego chorego w starszym wieku | P7S_WK |
W29 | zna zaburzenia psychiczne występujące w chorobach somatycznych u chorych w podeszłym wieku | P7S_WG |
W30 | zna etiopatogenezę i objawy kliniczne podstawowych zespołów psychogeriatrycznych (otępienie, majaczenie, depresja) i potrafi je różnicować | P7S_WG |
W31 | charakteryzuje grupy leków stosowanych w psychogeriatrii i ich działanie na układy i narządy chorego w różnych schorzeniach, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania | P7S_WG |
W32 | zna etiopatogenezę i objawy kliniczne podstawowych zaburzeń psychicznych | P7S_WG |
W33 | zna zasady obowiązujące przy zastosowaniu przymusu bezpośredniego | P7S_WG |
W34 | zna możliwości postępowania niefarmakologicznego w otępieniu | P7S_WG |
W35 | omawia wybrane zagadnienia z zakresu patologii narządowej układu nerwowego, występującej wśród osób starszych | P7S_WG |
W36 | wyjaśnia patofizjologię zaburzeń występujących w przebiegu chorób, urazów układu nerwowego i grożących powikłań | P7S_WG |
W37 | zna podstawowe kierunki rehabilitacji leczniczej (ergoterapia, psychoterapia, kinezyterapia, fizjoterapia) | P7S_WG |
W38 | charakteryzuje przebieg i sposoby postępowania rehabilitacyjnego w jednostkach chorobowych | P7S_WG |
W39 | zna aspekty prawne i etyczne w pracy z osobami starszymi ze szczególnym uwzględnieniem problemów psychogeriatrycznych | P7S_WK |
W40 | zna zasady promocji zdrowia w starości i profilaktyki przedwczesnego starzenia oraz rozumie potrzebę aktywności społecznej i edukacji w starości | P7S_WK |
W41 | zna uwarunkowania aktywności ruchowej w starości, zasady rehabilitacji ruchowej w wybranych schorzeniach wieku podeszłego oraz w psychogeriatrii, zasady aktywizacji chorego niepełnosprawnego i objętego opieką geriatryczną | P7S_WG |
W42 | zna metody psychoterapeutyczne w psychogeriatrii | P7S_WG |
W43 | zna rolę opiekunów rodzinnych w opiece nad chorym z zaburzeniami psychicznymi i możliwości ich wsparcia | P7S_WK |
W44 | zna instytucjonalne formy opieki i wsparcia osób z chorobą Alzheimera oraz ich opiekunów rodzinnych | P7S_WK |
W45 | zna zasady diagnozowania w pielęgniarstwie geriatrycznym i psychiatrycznym | P7S_WG |
W46 | zna zasady planowania opieki nad chorymi w podeszłym wieku | P7S_WK |
W47 | charakteryzuje techniki i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad chorym w podeszłym wieku | P7S_WG |
W48 | zna zasady przygotowania chorego w podeszłym wieku do samoopieki | P7S_WK |
W49 | różnicuje reakcje chorego w podeszłym wieku na chorobę i hospitalizację | P7S_WK |
W50 | zna rolę pielęgniarki przy przyjęciu chorego w podeszłym wieku do podmiotu leczniczego | P7S_WK |
W51 | zna zasady organizacji specjalistycznej opieki psychiatrycznej w Polsce | P7S_WK |
UMIEJĘTNOŚCI | ||
U01 | potrafi ocenić globalne trendy dotyczące starzenia się populacji w aspekcie najnowszych danych epidemiologicznych i demograficznych | P7S_UW |
U02 | dokonuje analizy i oceny funkcjonowania różnych systemów opieki geriatrycznej oraz identyfikowania źródeł ich finansowania | P7S_UW |
U03 | ocenia i prognozuje wpływ choroby i innych sytuacji trudnych na stan fizyczny, psychiczny oraz funkcjonowanie społeczne człowieka starego | P7S_UW |
U04 | stosuje w sposób właściwy skale oceny geriatrycznej oraz potrafi właściwie zinterpretować uzyskane wyniki | P7S_UW |
U05 | ocenia bariery w zakresie komunikacji z człowiekiem starym i umie je pokonać | P7S_UK |
U06 | ocenia wpływ choroby i innych sytuacji trudnych na stan fizyczny, psychiczny i funkcjonowanie społeczne człowieka starego | P7S_UO |
U07 | prognozuje wpływ choroby na stan psychiczny człowieka starego oraz zależności somatopsychiczne | P7S_UW |
U08 | rozumie procesy poznawcze i różnicuje zachowania prawidłowe, zaburzone i patologiczne u osób starych | P7S_UW |
U09 | kontroluje błędy i bariery w procesie komunikowania z człowiekiem starym i jego opiekunami | P7S_UK |
U10 | wykorzystuje techniki komunikacji werbalnej, niewerbalnej i parawerbalnej w opiece nad człowiekiem starym | P7S_UK |
U11 | prognozuje wpływ choroby na stan psychiczny człowieka w podeszłym wieku oraz zależności somatopsychiczne | P7S_UW |
U12 | projektuje i realizuje w warunkach symulowanych elementarne formy pomocy psychologicznej | P7S_UK |
U13 | ocenia funkcjonowanie człowieka w sytuacjach trudnych (stres, konflikt, frustracja) | P7S_UK |
U14 | wykazuje rozumienie psychologicznych aspektów funkcjonowania człowieka w okresie starości | P7S_UK |
U15 | wykazuje umiejętność aktywnego słuchania | P7S_UW |
U16 | dokonuje wyboru właściwych technik redukowania lęku i odpowiedniego stosowania metod relaksacyjnych | P7S_UK |
U17 | rozpoznaje problemy opiekunów rodzinnych i w warunkach symulowanych, wykonuje analizę sytuacji oraz wstępną ocenę psychologiczną opiekuna, projektuje i realizuje postępowanie | P7S_UO |
U18 | rozpoznaje uwarunkowania zachowania zdrowia odbiorców opieki w podeszłym wieku | P7S_UW |
U19 | przewiduje skutki postępowania pacjenta z określonymi zaburzeniami psychicznymi | P7S_UW |
U20 | wykorzystuje skale przesiewowe do oceny stanu pacjenta | P7S_UW |
U21 | uczestniczy w badaniu pacjentów z otępieniem i zaburzeniami funkcji poznawczych | P7S_UW |
U22 | nawiązuje kontakt terapeutyczny z chorym z lękiem w wieku podeszłym | P7S_UW |
U23 | przekazuje informacje dotyczące zdrowego trybu życia i profilaktyki zaburzeń lękowych u pacjentów w starszym wieku | P7S_UO |
U24 | opiekuje się starszym człowiekiem z zaburzeniami lękowymi | P7S_UW |
U25 | rozpoznaje objawy uzależnienia u pacjentów w wieku podeszłym | P7S_UW |
U26 | realizuje i podejmuje działania profilaktyczne w kierunku zapobiegania uzależnieniom u osób w podeszłym wieku | P7S_UO |
U27 | posługuje się w praktyce mianownictwem anatomicznym oraz wykorzystuje znajomość topografii narządów ciała ludzkiego | P7S_UW |
U28 | instruuje pacjenta i jego opiekuna w zakresie użytkowania sprzętu pielęgnacyjno-rehabilitacyjnego oraz środków pomocniczych | P7S_UW |
U29 | rozpoznaje powikłania leczenia rehabilitacyjnego | P7S_UW |
U30 | potrafi ocenić bariery w komunikacji z pacjentem psychogeriatrycznym oraz zaplanować postępowanie pielęgniarskie w przypadku osób z zaburzeniami komunikacji | P7S_UK |
U31 | posiada umiejętność interpretowania zachowań pacjenta oraz umie wdrożyć postępowanie pielęgniarskie w przypadku zaburzeń zachowania i objawów psychotycznych | P7S_UK |
U32 | potrafi zaplanować i wdrożyć program rehabilitacji przyłóżkowej i usprawniania ruchowego pacjenta oraz aktywizacji z wykorzystaniem elementów terapii zajęciowej | P7S_UW |
U33 | potrafi zebrać informacje oraz sformułować diagnozę pielęgniarską, ustalić cele i plan opieki, wdrożyć interwencje pielęgniarskie oraz dokonać ewaluacji opieki | P7S_UW |
U34 | prowadzi poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów w podeszłym wieku, dotyczące zespołów geriatrycznych, ze szczególnym uwzględnieniem problemów psychogeriatrycznych | P7S_UW |
U35 | diagnozuje stopień ryzyka rozwoju odleżyn i dokonuje ich klasyfikacji | P7S_UW |
U36 | dokumentuje sytuację zdrowotną pacjenta, jej dynamikę zmian i realizowaną opiekę pielęgniarską | P7S_UW |
U37 | potrafi prowadzić dokumentację opieki nad chorym: kartę obserwacji, zabiegów pielęgniarskich i raportów, kartę rejestru zakażeń szpitalnych, profilaktyki i leczenia odleżyn oraz kartę informacyjną z zaleceniami w zakresie samoopieki | P7S_UW |
U38 | potrafi stworzyć pacjentowi warunki do godnego umierania | P7S_UW |
U39 | potrafi dostosować interwencje pielęgniarskie do rodzaju problemów pielęgnacyjnych | P7S_UW |
U40 | rozpoznaje sytuację stresu i potrafi stosować metody radzenia sobie ze stresem | P7S_UK |
U41 | potrafi wskazać i stosować metody zapobiegania wypaleniu zawodowemu członków zespołu terapeutycznego w psychogeriatrii | P7S_UO |
KOMPETENCJE | ||
K01 | szanuje godność i autonomię osób starszych | P7S_UO |
K02 | systematycznie wzbogaca wiedzę zawodową w zakresie geriatrii oraz kształtuje umiejętności niezbędne w pracy z osobami starszymi, dążąc do profesjonalizmu | P7S_KR |
K03 | wykazuje odpowiedzialność moralną za człowieka starszego i związanym z tym wykonywaniem zadań zawodowych | P7S_KK |
K04 | współdziała w ramach zespołu interdyscyplinarnego w rozwiązywaniu dylematów etycznych z zachowaniem zasad kodeksu etyki zawodowej | P7S_KK |
* Objaśnienia oznaczeń:
W – kategoria wiedzy, U – kategoria umiejętności , K – kategoria kompetencji społecznych, 01, 02, 03 i kolejne – numer efektu kształcenia