Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Efekty kształcenia.
  • Efekty kształcenia.
  • Ostatnia zmiana 09.05.2017 przez Dziekanat Wydziału Nauk o Zdrowiu

    Efekty kształcenia

    EFEKTY KSZTAŁCENIA

    na studiach podyplomowych

    I. INFORMACJE OGÓLNE

    1. Jednostka prowadząca studia podyplomowe: Wydział Nauk o Zdrowiu UMB.
    2. Umiejscowienie studiów podyplomowych w obszarze/obszarach kształcenia (wraz z uwzględnieniem dziedziny/dziedzin nauki): obszar nauk medycznych i nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej, dziedzina nauk medycznych dyscyplina medycyna i nauk o zdrowiu.
    3. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji: 7.
    4. Ogólne cele kształcenia: uzyskanie kwalifikacji podyplomowych w zakresie transkulturowosci
    5. Związek programu kształcenia z misją i strategią UMB: rozszerzenie oferty edukacyjnej UMB, podwyższenie jakości kształcenia, dostosowanie oferty edukacyjnej UMB do potrzeb rynku pracy........
    6. Wskazanie, czy w procesie definiowania efektów kształcenia oraz tworzenia programu studiów uwzględniono opinie słuchaczy, absolwentów i pracodawców: nie prowadzono konsultacji.
    7. Wymagania wstępne (oczekiwane kompetencje kandydata): Na studia przyjmowane są osoby z wykształceniem wyższym II stopnia

     

    II. ZAKŁADANE EFEKTY KSZTAŁCENIA

    Symbol

    OPIS ZAKŁADANYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    Po ukończeniu studiów podyplomowych absolwent:

    Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia

    Polskiej Ramy Kwalifikacji

    SYMBOL

     

    WIEDZA

     

    W01

    Potrafi podać przykłady imperiów i państw wielokulturowych

    P7S_WG

     

    W02

    Rozróżnia tolerancję bierną i czynną; odróżnia szowinizm, nacjonalizm, patriotyzm, kosmopolityzm, rozróżnia integrację i asymilację

    P7S_WK

     

    W03

    Zna główne teorie konfliktu („zderzenia”) kultur i cywilizacji

    P7S_WK

     

    W04

    Zna główne odmiany politycznego i ideologicznego multikulturalizmu 

    P7S_WG

     

    W05

    posiada wiedzę z zakresu istoty, przyczyn uczestniczenia w kulturze

    P7S_WG

     

    W06

    posiada wiedzę z zakresu istoty, przyczyn i uczestnictwa w subkulturach

    P7S_WK

     

    W07

    Zna problematykę w relacjach ja - otaczający świat

    P7S_WG

     

    W08

    zna proces kształtowania się postaw społecznych wobec poszczególnych jednostek chorobowych na przestrzeni epok

    P7S_WK

     

    W09

    posiada wiedzę z zakresu epidemii chorób zakaźnych w dziejach medycyny oraz metod diagnozy i leczenia

    P7S_WK

     

    W10

    posiada wiedzę na temat zmiany poglądów społecznych wobec chorób stygmatyzujących w wyniku postępu w medycynie

    P7S_WK

     

    W11

    zna postawy społeczne wobec chorych na choroby psychiczne, niepełnosprawnych i chorych na choroby zakaźne

    P7S_WK

     

    W12

    zna uwarunkowania stygmatyzmu instytucji medycznych na przestrzeni wieków

    P7S_WK

     

    W13

    posiada wiedzę z zakresu istoty, przyczyn stygmatyzacji

    P7S_WK

     

    W14

    posiada wiedzę z zakresu istoty, przyczyn stereotypizacji

    P7S_WK

     

    W15

    zna problematykę konsekwencji wykluczenia

    P7S_WK

     

    W16

    posiada wiedzę z jakich powodów dochodzi do zachowań ksenofobicznych

    P7S_WK

     

    W17

    posiada wiedzę z zakresu błędów w socjalizacji

    P7S_WK

     

    W18

    zna problematykę psychospołecznego oddziaływania stygmatyzacji na rozwój człowieka

    P7S_WK

     

    W19

    posiada wiedzę o grupach etnicznych w Polsce

    P7S_WG

     

    W20

    posiada wiedzę na temat mniejszości w Polsce

    P7S_WG

     

    W21

    ma podstawową wiedzę dotyczącą istoty religii oraz różnych jej form pojawiających się w dziejach ludzkości

    P7S_WG

     

    W22

    zna rozmieszczenie geograficzne najważniejszych religii świata

    P7S_WK

     

    W23

    zna podstawowe zasady Judaizmu, Chrześcijaństwa, Islamu, Hinduizmu, Buddyzmu i Shintoizmu

    P7S_WG

     

    W24

    posiada wiedzę na temat kulturowych uwarunkowań wybranych zaburzeń neurologicznych

    P7S_WK

     

    W25

    posiada wiedze z zakresu religijnych derminant zdrowia i choroby

    P7S_WG

     

    W26

    potrafi wymienić funkcje religii wobec zdrowia

    P7S_WG

     

    W27

    ma świadomość pozytywnych i negatywnych aspektów wpływu religii na zdrowie

    P7S_WG

     

    W28

    posiada wiedzę z zakresu znaczenia kompetencji międzykulturowych

    P7S_WK

     

    W29

    rozumie i zna rolę kultury i moralności w systemie opieki zdrowotnej na świecie

    P7S_WG

     

    W30

    rozumie rolę pośrednika międzykulturowego i znaczenie modelu TOPOI w komunikacji międzykulturowej

    P7S_WG

     

    W31

    zna znaczenie kształcenia medycznego w wielokulturowym świecie

    P7S_WG

     

    W32

    wyjaśnia zasady holistycznej opieki nad pacjentami odmiennymi kulturowa

    P7S_WG

     

    W33

    identyfikuje bariery w dostępie pacjenta odmiennego kulturowo

    P7S_WG

     

    W34

    omawia mechanizmy funkcjonowania pacjenta odmiennego kulturowo w sytuacjach trudnych, takich jak wykluczenie ekonomiczno-społeczne spowodowane ograniczeniami wynikającymi z migracji.

    P7S_WG

     

    W35

    charakteryzuje wymiary różnic w komunikacji międzykulturowej

    P7S_WG

     

    W36

    charakteryzuje zasady komunikacji międzykulturowej w ochronie zdrowia

    P7S_WG

     

    W37

    identyfikuje problemy występujące w relacjach międzykulturowych w ochronie zdrowia

    P7S_WG

     

    W38

    definiuje podstawowe zagadnienia koncepcji holizmu

    P7S_WG

     

    W39

    charakteryzuje modele zdrowia i choroby

    P7S_WK

     

    W40

    omawia podstawowe pojęcia dotyczące zdrowia i choroby

    P7S_WK

     

    W41

    posiada wiedzę z zakresu roli nierówności społeczno-kulturowych w zachowaniach zdrowotnych

    P7S_WG

     

    W42

    rozumie znaczenie zdrowia i choroby w kontekście barier społeczno-kulturowych oraz zna aktualną koncepcję jakości życia uwarunkowaną stanem zdrowia 

    P7S_WG

     

    W43

    rozumie symboliczne znaczenie zdrowia, choroby oraz barier społeczno-kulturowych

    P7S_WK

     

    W44

    rozumie kulturowe, etniczne i narodowe uwarunkowania zachowań zdrowotnych

    P7S_WK

     

    W45

    zna proces kształtowania się poszczególnych praktyk medycznych począwszy od medycyny prehistorycznej po czasy współczesne

    P7S_WG

     

    W46

    posiada wiedzę na temat zjawiska obecności przesądów i zabobonów w procesie leczniczym 

    P7S_WG

     

    W47

    posiada wiedzę na temat praktyk szamańskich, znachorskich stosowanych przez poszczególne grupy kulturowe 

    P7S_WK

     

    W48

    zna podstawy medycyny ludowej 

    P7S_WG

     

    W49

    zna uwarunkowania kulturowe, religijne i społeczne leżących u podstaw poszczególnych praktyk medycznych

    P7S_WK

     

    W50

    posiada wiedzę na temat związku religijności ze stanem zdrowia

    P7S_WK

     

    W51

    posiada wiedzę na temat konfliktów między przekonaniami religijnymi pacjenta a zleceniami lekarskimi

    P7S_WK

     

    W52

    posiada wiedzę o dostępie do systemu opieki medycznej w Polsce

    P7S_WK

     

    W53

    posiada wiedzę na temat utrudnień w dostępie do leczenia w Polsce

    P7S_WK

     

    W54

    definiuje podstawowe zagadnienia jakości życia

    P7S_WK

     

    W55

    charakteryzuje procesy społeczne i kulturowe dotyczące jakości życia

    P7S_WK

     

    W56

    omawia zasady oceny jakości życia

    P7S_WK

     

    W57

    zna pojęcie „satysfakcja  pacjenta z opieki”

    P7S_WK

     

    W58

    zna czynniki wpływające na satysfakcję pacjenta z opieki

    P7S_WK

     

    W59

    zna znaczenie pomiaru satysfakcji chorego  z opieki medycznej

    P7S_WK

     

    W60

    zna czynniki wpływające na zdrowie zgodnie z teorią M. Leininger.

    P7S_WG

     

    W61

    zna modele pielęgniarstwa w różnych religiach i kulturach świata

    P7S_WG

     

    W62

    zna zagadnienia dotyczące paradygmatu pielęgniarstwa i jego filozofii oraz holistycznego wymiaru opieki pielęgniarskiej według modelu pielęgniarstwa transkulturowego

    P7S_WG

     

    W63

    zna czynniki wpływające na zdrowie zgodnie z teorią M. Leininger.

    P7S_WG

     

    W64

    definiuje podstawowe zagadnienia medycyny holistycznej

    P7S_WK

     

    W65

    charakteryzuje modele opieki holistycznej

    P7S_WK

     

    W66

    omawia podstawowe pojęcia opieki skoncentrowanej na pacjencie

    P7S_WG

     

    W67

    posiada wiedzę o tym czym jest prawidłowa komunikacja

    P7S_WG

     

    W68

    posiada wiedzę na temat empatycznego komunikowania się z pacjentem

    P7S_WK

     

    W69

    potrafi zdefiniować i rozróżnić: moralność, etykę, prawo stanowione

    P7S_WG

     

    W70

    zna główne założenia najważniejszych współczesnych teorii etycznych

    P7S_WK

     

    W71

    rozumie na czym polega dylemat etyczny i potrafi podać przykłady ze sfery moralnej i sfery medycznej

    P7S_WK

     

    W72

    zna główne kontrowersje bioetyczne, wie na czym polega spór o eutanazję oraz wie, na czym polega „klauzula sumienia”

    P7S_WK

     

    W73

    posiada wiedzę z zakresu istoty, przyczyn i konsekwencji procesu starzenia

    P7S_WK

     

    W74

    wyjaśnia istotę i problemy poruszane w obszarze gerontologii społecznej

    P7S_WK

     

    W75

    zna zagrożenia społeczne wieku geriatrycznego: ageizm, nadużycia oraz główne problemy osób starszych

    P7S_WK

     

    W76

    zna problematykę relacji człowiek stary–środowisko społeczne

    P7S_WK

     

    W77

    omawia mechanizmy funkcjonowania człowieka starego w sytuacjach trudnych

    P7S_WK

     

    W78

    zna budowę i funkcję ośrodkowego układu nerwowego i narządów najsilniej unerwianych przez ośrodkowy układ nerwowy, zna wpływ czynników psychicznych i środowiskowych na narządy wewnętrzne.

    P7S_WK

     

    W79

    zna zasady diagnostyki ogólnej psychosomatycznej.

    P7S_WK

     

    W80

    zna podstawowe terminy medyczne i kulturowe w nomenklaturze psychiatrycznej z naciskiem na choroby psychosomatyczne.

    P7S_WK

     

    W81

    zna podstawy organizacji systemu ochrony zdrowia psychicznego i prawno-etyczne uwarunkowania w zakresie postępowania wobec osób z zaburzeniami psychosomatycznymi.

    P7S_WG

     

    W82

    posiada wiedzę na temat rodziny nuklearnej i tradycyjnej

    P7S_WG

     

    W83

    posiada wiedzę na temat roli rodziny w kształtowaniu społeczeństwa

    P7S_WG

     

    W84

    zna różnice kulturowe w wychowaniu dzieci

    P7S_WK

     

    W85

    posiada pogłębioną wiedzę na temat  prawidłowego funkcjonowania organizmu, roli fizjologicznej i metabolizmu pobieranych składników odżywczych

    P7S_WG

     

    W86

    potrafi identyfikować problemy żywieniowe i zdrowotne jednostek oraz rozumie psychologiczne konsekwencje nieprawidłowej masy ciała.

    P7S_WK

     

    W87

    zna problematykę chorób psychosomatycznych dietozależnych.

    P7S_WG

     

    W88

    zna objawy i przyczyny zaburzeń i zmian chorobowych oraz metody ich oceny

    P7S_WG

     

    W89

    zna kliniczne rozumienie zaburzeń odżywiania

    P7S_WG

     

    W90

    posiada wiedzę na temat potrzeb noworodka/niemowlęcia w różnych epokach i kulturach

    P7S_WK

     

    W91

    posiada wiedzę dotycząca podejścia do karmienia piersią w różnych epokach i kulturach

    P7S_WG

     

    W92

    zna problemy moralne w opiece na noworodkiem w różnych epokach i kulturach

    P7S_WG

     

    W93

    posiada wiedzę na temat potrzeb noworodka/niemowlęcia w różnych epokach i kulturach

    P7S_WG

     

    W94

    posiada wiedzę dotycząca podejścia do karmienia piersią w różnych epokach i kulturach

    P7S_WG

     

    W95

    posiada szczegółową wiedzę z zakresu zaburzeń funkcji fizjologicznych organizmu człowieka

    P7S_WG

     

    W96

    prezentuje rozszerzoną wiedzę z zakresu rozpoznawania podstawowych zagrożeń zdrowia ludności związanych z jakością środowiska, stylem życia, sposobem żywienia, wykonywaną pracą oraz innymi czynnikami ryzyka zdrowotnego

    P7S_WG

     

    W97

    wykazuje znajomość zmian organicznych, czynnościowych i metabolicznych zachodzących w ustroju pod wpływem choroby oraz wynikających z jej przebiegu zaburzeń odżywiania.

    P7S_WG

     

    W98

    posiada wiedzę na temat podejścia do pacjenta niepełnosprawnego na przestrzeni wieków

    P7S_WG

     

    W99

    posiada wiedzę na temat kulturowych uwarunkowań zaburzeń neurologicznych w grupach etnicznych Żydów

    P7S_WG

     

    W100

    posiada wiedzę na temat kulturowych uwarunkowania wybranych zaburzeń neurologicznych

    P7S_WG

     

    W101

    posiada wiedzę na temat uwarunkowań społeczno-kulturowych ciąży

    P7S_WK

     

    W102

    posiada wiedzę na temat uwarunkowań społeczno-kulturowych opieki nad rodzącą

    P7S_WK

     

    W103

    posiada wiedzę na temat podejścia do aborcji w różnych kulturach i religiach

    P7S_WG

     

    W104

    ma wiedzę dotyczącą uwarunkowań społeczno-kulturowych zapłodnienia in vitro

    P7S_WG

     

    W105

    zna podstawowe podejścia w rozumieniu psychologii osobowości

    P7S_WK

     

    W106

    zna i rozumie podstawowe mechanizmy wpływające na stałość i zmienność zachowania człowieka

    P7S_WK

     

    W107

    rozumie podejścia teoretyczne do osobowości: społeczno-poznawcze, psychodynamiczne oraz humanistyczne

    P7S_WG

     

    W108

    zna i rozumie kliniczną klasyfikację zaburzeń osobowości

    P7S_WG

     

    W109

    posiada wiedzę z zakresu rozwoju transfuzjologii na świecie

    P7S_WK

     

    W110

    rozumie i zna motyw krwi w kulturze i literaturze w świecie

    P7S_WG

     

    W111

    wymienia i charakteryzuje motyw krwi w kulturze i literaturze w Polsce

    P7S_WK

     

    W112

    prezentuje rozszerzona wiedzę z zakresu transfuzjologii-krwiodawstwa, przetaczania krwi  kulturowo uwarunkowanych

    P7S_WK

     

    W115

    zna wpływ czynników środowiskowych na organizm ludzki w zakresie funkcjonowania psychicznego jednostki oraz mechanizmy prowadzące do uzależnień i nagłych zagrożeń życia i zdrowia psychicznego.

    P7S_WK

     

    W116

    zna zasady diagnostyki ogólnej uzależnień.

    P7S_WK

     

    W117

    zna podstawowe terminy medyczne i kulturowe w uzależnieniach.

    P7S_WG

     

    W118

    zna podstawy organizacji systemu lecznictwa uzależnień.

    P7S_WK

     

    W119

    zna prawno-etyczne uwarunkowania w zakresie postępowania wobec osób uzależnionych

    P7S_WK

     

    W120

    zna zagadnienia prawne regulujące pobieranie narządów

    P7S_WG

     

    W121

    zna  i rozumie społeczne aspekty transplantacji narządów

    P7S_WG

     

    W122

    interpretuje   zagadnienia   dotyczące   organizacji pobierania i przeszczepiania narządów

    P7S_WK

     

    W123

    zna stanowiska wybranych Kościołów i wyznań i mniejszości etnicznych to transplantologii (Kościoły chrześcijańskiej, Judaizm, Islam , Buddyzm, Hinduizm,  Szintoizm , Romowie)

    P7S_WG

     

    W128

    posiada wiedzę na temat historii eutanazji

    P7S_WK

     

    W129

    posiada wiedzę na temat zaprzestania uporczywej terapii

    P7S_WK

     

    W130

    posiada wiedzę na temat różnic pomiędzy opieką paliatywną, uporczywą terapią a eutanazją

    P7S_WK

     

    W131

    posiada wiedzę na temat eutanazji w różnych światopoglądach

    P7S_WK

     

    W132

    poznaje doktrynalne założenia wiary katolickiej

    P7S_WK

     

    W133

    poszerza znajomość antropologii katolickiej

    P7S_WK

     

    W134

    zapoznaje się z teologicznymi fundamentami komunikacji pacjent – pracownik medyczny

    P7S_WK

     

    W135

    zdobywa wiedzę o etyce i moralności katolickiej

    P7S_WG

     

    W136

    umie stosować kryteria doktrynalne w kontakcie z pacjentem katolikiem

    P7S_WG

     

    W137

    posiada wiedzę na temat wybranych aspektów prawosławia

    P7S_WG

     

    W138

    wyjaśnia zasady holistycznej opieki nad wyznawcami prawosławia

    P7S_WK

     

    W139

    zna oczekiwania pacjenta prawosławnego względem pracowników ochrony zdrowia

    P7S_WG

     

    W140

    zna rozstrzygnięcia etyczne w prawosławiu dotyczące ochrony zdrowia istotne dla opieki nad pacjentem prawosławnym

    P7S_WK

     

    W141

    posiada podstawową wiedzę odnośnie zróżnicowania protestantyzmu w Polsce

    P7S_WG

     

    W142

    zna rozstrzygnięcia etyczne głównych denominacji protestanckich w Polsce związanych z bioetyką, etyką seksualną i ochroną zdrowia istotnych dla opieki nad pacjentem protestantem

    P7S_WG

     

    W143

    zna zasadnicze rysy duchowości protestanckiej w jej różnorodności i ich implikacji w obszarze opieki nad pacjentem

    P7S_WG

     

    W144

    posiada wiedzę na temat Judaizmu

    P7S_WK

     

    W145`

    wyjaśnia zasady holistycznej opieki nad wyznawcami Judaizmu

    P7S_WG

     

    W146

    zna oczekiwania pacjenta wyznawcy Judaizmu względem pracowników ochrony zdrowia

    P7S_WG

     

    W147

    zna rozstrzygnięcia etyczne w Judaizmie dotyczące ochrony zdrowia istotne dla opieki nad pacjentem Żydem

    P7S_WG

     

    W148

    zna rozstrzygnięcia etyczne w buddyzmie i innych religiach wschodu dotyczące ochrony zdrowia  i etyki seksualnej, istotnych dla opieki nad pacjentem wyznawcą Buddyzmu

    P7S_WG

     

    W149

    posiada wiedzę na temat religii dalekiego wschodu

    P7S_WG

     

    W150

    zna oczekiwania pacjenta wyznawcy Buddyzmu względem pracowników ochrony zdrowia

    P7S_WG

     

    W151

    zna rozstrzygnięcia etyczne w Buddyzmie dotyczące ochrony zdrowia istotne dla opieki nad pacjentem

    P7S_WG

     

    W152

    zna rozstrzygnięcia etyczne w teologii Świadków Jehowy

    P7S_WG

     

    W153

    posiada wiedzę na temat problemów bioetycznych u Świadków Jehowy

    P7S_WG

     

    W154

    zna oczekiwania Świadków Jehowy wobec pracowników ochrony zdrowia

    P7S_WG

     

    W155

    nabywa wiedzę o różnorodności kulturowej Islamu

    P7S_WK

     

    W156

    wyjaśnia zasady holistycznej opieki nad wyznawcami Islamu

    P7S_WK

     

    W157

    zna rozstrzygnięcia etyczne Islamu  dotyczące ochrony zdrowia istotne dla opieki nad pacjentem wyznawcą Islamu

    P7S_WG

     

    W158

    charakteryzuje wybrane założenia kultury romskiej

    P7S_WG

     

    W159

    wyjaśnia zasady holistycznej opieki nad osobami pochodzenia romskiego

    P7S_WG

     

    W160

    identyfikuje problemy występujące w relacji Rom – środowisko społeczne

    P7S_WK

     

    W161

    zna rozstrzygnięcia etyczne w filozofii związanej ateizmem i agnostycyzmem

    P7S_WK

     

    W162

    posiada wiedzę na temat problemów związanych z hospitalizacją ateistów

    P7S_WG

     

    W163

    zna rozstrzygnięcia etyczne w filozofii związanej z nowoczesnymi religiami

    P7S_WG

     

    W164

    posiada wiedzę na temat problemów związanych z hospitalizacją osób z nowych grup wyznaniowych

    P7S_WG

     

    W165

    posiada wiedzę z zakresu wybranych obszarów odrębności kulturowych i religijnych w podejściu do śmierci i umierania

    P7S_WK

     

    W166

    wyjaśnia istotę i problemy  spowodowane przez wydarzenia życiowe związane ze zdrowiem człowieka, w tym m.in. śmiercią, chorobą terminalną, stratą, żałobą

    P7S_WG

     

    W167

    zna specyfikę postrzegania problemu śmierci przez osoby będące wyznawcami różnych religii oraz ruchów religijno/społecznych

    P7S_WG

     

    W168

    potrafi wyjaśnić  symbolikę cmentarną różnych religii jej znaczenie dla kultu zmarłych

    P7S_WG

     

    W169

    posiada wiedzę z zakresu  ewaluacji postaw wobec śmierci w różnych epokach

    P7S_WK

     

    W170

    potrafi przybliżyć   związek życia i śmierci, światów i zaświatów w rozmaitych kulturach

    P7S_WG

     

    W171

    opisuje prawa pacjenta ze szczególnym uwzględnieniem praw przysługujących pacjentom odmiennym kulturowo

    P7S_WK

     

    W172

    definiuje pacjenta w świetle polskiego ustawodawstwa

    P7S_WK

     

    W173

    posiada wiedzę na temat mechanizmów komunikowania interpersonalnego

    P7S_WG

     

    W174

    zdobył wiedzę na temat werbalnych barier komunikacyjnych

    P7S_WG

     

    W175

    zdobył wiedzę na temat niewerbalnych barier komunikacyjnych

    P7S_WK

     

    W176

    posiada podstawową wiedza na temat różnic kulturowych i ich implikacji dla diagnozowania/leczenia zagranicznego pacjenta

    P7S_WG

     

    W177

    zna znaczenie tradycji polskich Tatarów w kształtowaniu ich tożsamości

    P7S_WK

     

    W178

    posiada wiedzę na temat problemów związanych życiem Tatarów w Polsce

    P7S_WK

     

    W179

    zna znaczenie tradycji Żydów  w kształtowaniu ich tożsamości

    P7S_WG

     

    W180

    posiada wiedzę na temat problemów związanych życiem Żydów w Polsce

    P7S_WG

     

    W181

    zna znaczenie tradycji Prawosławnej  w kształtowaniu ich tożsamości mieszkańców wyznania prawosławnego w Polsce

    P7S_WK

     

    W182

    posiada wiedzę na temat problemów związanych życiem Prawosławnych w Polsce

    P7S_WG

     

    W183

    zna znaczenie tradycji Buddystów  w kształtowaniu ich tożsamości mieszkańców wyznania prawosławnego w Polsce

    P7S_WK

     

    W184

    posiada wiedzę na temat problemów związanych życiem Buddystów w Polsce

    P7S_WK

     

     

       Umiejętności

     

     

    U01

    ocenia wpływ oddziaływania kultury na życie codzienne

    P7S_UW

     

    U02

    ocenia znaczenia normy społecznej w relacjach pomiędzy ludzkich

    P7S_UW

     

    U03

    potrafi rozpoznawać procesy warunkujące stygmatyzowanie chorych w poszczególnych epokach

    P7S_UW

     

    U04

    umie wykorzystać wiedzę historyczną w ocenie współczesnych postaw społecznych z zakresu medycyny

    P7S_UW

     

    U05

    prognozuje wpływ rozwoju medycyny na odbiór chorych

    P7S_UW

     

    U06

    ocenia wpływ oddziaływania wykluczenia na życie codzienne

    P7S_UW

     

    U07

    rozumie procesy zachodzące i doprowadzające do wykluczenia

    P7S_UW

     

    U08

    ocenia znaczenia znaczeni stygmatu społecznego i jego oddziaływanie na życie człowieka

    P7S_UK

     

    U09

    rozumie procesy wynikające ze stygmatyzacji i stereotypizacji człowieka

    P7S_UO

     

    U10

    ocenia w jaki sposób mniejszości funkcjonują na terenie Polski

    P7S_UW

     

    U11

    ocenia znaczenia bogactwa mniejszości narodowych w Polce

    P7S_UW

     

    U12

    posługuje się terminologią dotyczącą poszczególnych religii

    P7S_UW

     

    U13

    rozpoznaje różnice w pojmowaniu sacrum w poszczególnych religiach

    P7S_UW

     

    U14

    ma świadomość różnorodności religijnej świata

    P7S_UW

     

    U15

    potrafi pozyskiwać informacje z literatury oraz innych właściwie dobranych źródeł

    P7S_UW

     

    U16

    jest świadomy wpływu pozytywnego i negatywnego religii na kondycje zdrowotną

    P7S_UW

     

    U17

    wykazuje zrozumienie dla poszanowania godności i autonomii osób wyznających inne religie i będących przedstawicielami innych kultur

    P7S_UK

     

    U18

    potrafi scharakteryzować i wykorzystać wiedzę o roli kompetencji międzykulturowej

    P7S_UO

     

    U19

    potrafi uwzględnić w procesie postępowania diagnostyczno-terapeutycznego rolę kultury i obszary różnorodność kulturalnej i moralnej pacjenta

    P7S_UW

     

    U20

    potrafi przedstawić rolę pośrednika międzykulturowego i scharakteryzować założenia modelu TOPOI w komunikacji międzykulturowej

    P7S_UW

     

    U21

    potrafi zrozumieć rolę kształcenia medycznego w wielokulturowym świecie

    P7S_UW

     

    U22

    potrafi scharakteryzować i wykorzystać wiedzę o roli kompetencji międzykulturowej

    P7S_UW

     

    U23

    kontroluje błędy i bariery w dostępie do świadczeń zdrowotnych  pacjenta odmiennego kulturowo

    P7S_UW

     

    U24

    ocenia funkcjonowanie pacjenta odmiennego kulturowo w sytuacjach trudnych (stres, konflikt, frustracja) wynikających ze zjawiska dyskryminacji.

    P7S_UW

     

    U25

    wykazuje rozumienie psychologicznych aspektów funkcjonowania pacjenta odmiennego kulturowo.

    P7S_UW

     

    U26

    kontroluje błędy i bariery w procesie komunikacji z pacjentem odmiennym kulturowo.

    P7S_UW

     

    U27

    wykorzystuje techniki komunikacji werbalnej, niewerbalnej i pozawerbalnej w komunikacji z pacjentem odmiennym kulturowo.

    P7S_UK

     

    U28

    wykazuje umiejętność aktywnego słuchania

    P7S_UO

     

    U29

    ocenia praktyczne zastosowanie modeli zdrowia

    P7S_UW

     

    U30

    wykazuje rozumienie biomedycznego pojmowania zdrowia i choroby

    P7S_UW

     

    U31

    wykazuje umiejętność określenia społecznego  wymiaru  zdrowia  i  choroby

    P7S_UW

     

    U32

    potrafi uwzględnić w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych

    P7S_UW

     

    U33

    uwzględnia w procesie postępowania diagnostyczno-terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta oraz jego rodziny wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych i stylu życia jednostki

    P7S_UW

     

    U34

    wykazuje tolerancję i poszanowanie dla przekonań pacjentów do preferowanych przez niego   zachowań zdrowotnych

    P7S_UW

     

    U35

    potrafi rozpoznawać procesy warunkujące stosowanie poszczególnych praktyk medycznych na przestrzeni epok

    P7S_UW

     

    U36

    umie wykorzystać wiedzę historyczną w ocenie współczesnych postaw społecznych z zakresu medycyny

    P7S_UW

     

    U37

    ocenia wpływ przesądów i zabobonów na zachowanie chorego 

    P7S_UW

     

    U38

    omawia funkcje zawodowe zgodnie z przekonaniami religijnymi

    P7S_UW

     

    U39

    omawia czynniki związane z religią warunkujące stan zdrowia i zagrożenia zdrowotne

    P7S_UK

     

    U40

    omawia sposoby powstawania konfliktu na tle religii

    P7S_UO

     

    U41

    ocenia w jaki sposób następują utrudnienia w dostępie do świadczeń opieki zdrowotnej

    P7S_UW

     

    U42

    ocenia powody rezygnacji z korzystania z usług systemu opieki zdrowotnej

    P7S_UW

     

    U43

    ocenia funkcjonowanie człowieka w aspekcie kulturowym

    P7S_UW

     

    U44

    wykazuje umiejętność oceny jakości życia człowieka

    P7S_UW

     

    U45

    omawia zasady doboru odpowiednich narzędzi do oceny jakości życia

    P7S_UW

     

    U46

    wymienia sposoby pomiaru satysfakcji pacjenta z opieki.

    P7S_UW

     

    U47

    omawia elementy jakości opieki nad pacjentem

    P7S_UW

     

    U48

    dokonuje analizy teorii i modeli pielęgnowania, ich tworzenia i funkcjonowania w pielęgniarstwie oraz wskazuje wymagania związane z tworzeniem modeli i teorii: poznawczych i systemowych;

    P7S_UK

     

    U49

    omawia modele pielęgniarstwa w różnych religiach i kulturach świata

    P7S_UO

     

    U50

    interpretuje zagadnienia dotyczące paradygmatu pielęgniarstwa i jego filozofii oraz holistycznego wymiaru opieki pielęgniarskiej

    P7S_UW

     

    U51

    wykazuje rozumienie medycyny holistycznej i holistycznej opieki

    P7S_UW

     

    U52

    wykazuje umiejętność różnicowania modeli opieki holistycznej

    P7S_UW

     

    U53

    ocenia praktyczne wykorzystanie medycyny opartej na faktach

    P7S_UW

     

    U54

    ocenia następstwa braku empatii w komunikacji z pacjentem

    P7S_UW

     

    U55

    ocenia powody rezygnacji z terapii pacjenta – komunikacja

    P7S_UW

     

    U56

    potrafi odróżnić dylematy etyczne od innych życiowych dylematów oraz sytuacji konfliktowych

    P7S_UW

     

    U57

    próbuje rozwiązywać dylematy etyczne w oparciu o złożony zbiór przesłanek; biorąc po uwagę argumenty ze sfery moralnej, etycznej, prawnej i kodeksowej  

    P7S_UK

     

    U58

    ocenia wpływ choroby i innych sytuacji trudnych na stan fizyczny, psychiczny i funkcjonowanie społeczne człowieka starszego

    P7S_UO

     

    U59

    prognozuje wpływ samotności na stan psychiczny człowieka starszego oraz zależności somatopsychiczne

    P7S_UW

     

    U60

    rozumie procesy poznawcze i różnicuje zachowania prawidłowe, zaburzone i patologiczne u osób starszych

    P7S_UW

     

    U61

    kontroluje błędy i bariery w procesie komunikowania z człowiekiem starszym

    P7S_UW

     

    U62

    wykorzystuje techniki komunikacji werbalnej, niewerbalnej i parawerbalnej w opiece nad człowiekiem starszym

    P7S_UW

     

    U63

    skutecznie komunikuje się i współdziała z pacjentem, rodziną oraz otoczeniem, w zakresie pomocy osobom z zaburzeniami psychosomatycznymi.

    P7S_UW

     

    U64

    skutecznie komunikuje się i współdziała z pacjentem, rodziną oraz otoczeniem, w zakresie pomocy osobom z zaburzeniami psychosomatycznymi.

    P7S_UW

     

    U65

    umie zebrać wywiad od pacjenta i wywiad środowiskowy w zakresie objawów psychicznych i somatycznych.

    P7S_UW

     

    U66

    potrafi ocenić stan psychiczny i somatyczny pacjenta, rozpoznać stany nagłego zagrożenia życia i zdrowia pacjenta oraz postąpić adekwatnie do rozpoznanego stanu zagrożenia życia i zdrowia psychicznego.

    P7S_UW

     

    U67

    potrafi ocenić znaczenie rodziny w kształtowaniu środowiska wychowawczego

    P7S_UW

     

    U68

    potrafi ocenić w jaki sposób rodzina wpływa na postrzeganie i akceptację „Innego”

    P7S_UW

     

    U69

    potrafi uwzględnić różnice kulturowe w opiece  nad  dziećmi

    P7S_UW

     

    U70

    potrafi zidentyfikować uwarunkowania kulturowe, religijne i etniczne problemów pacjentów

    P7S_UW

     

    U71

    potrafi przygotować materiały edukacyjne dla pacjenta.

    P7S_UK

     

    U72

    potrafi zaplanować i poprowadzić edukację żywieniową w zakresie dieto terapii  i opracować instrukcje dla personelu realizującego opiekę żywieniową.

    P7S_UO

     

    U73

    umie wprowadzać odpowiednie zalecenia żywieniowe w alergiach pokarmowych.

    P7S_UW

     

    U74

    umie wdrożyć odpowiednie zalecenia żywieniowe mające na celu zapobieganie chorobom dietozależnym.

    P7S_UW

     

    U75

    wykazuje zrozumienie odmiennych kulturowo poglądów na potrzeby noworodka/niemowlęcia

    wykazuje zrozumienie problemów moralnych  w opiece na noworodkiem/niemowlęciem jakie wynikają  z różnic  kulturowych

     

    P7S_UW

     

    U76

    wykazuje zrozumienie odmiennych kulturowo poglądów na potrzeby noworodka/niemowlęcia

    wykazuje zrozumienie problemów moralnych  w opiece na noworodkiem/niemowlęciem jakie wynikają  z różnic  kulturowych

     

    P7S_UW

     

    U77

    angażuje się w działania propagujące zdrowe odżywianie i zdrowy styl życia

    P7S_UW

     

    U78

    posiada pogłębiona umiejętność stosowania technik efektywnego komunikowania się

    P7S_UW

     

    U79

    potrafi sformułować plan działania odpowiadający potrzebom pacjenta

    P7S_UW

     

    U80

    potrafi  ocenić  wpływ uwarunkowań kulturowych przebieg procesu chorobowego

    P7S_UK

     

    U81

    szanuje godność osoby ludzkiej i  jej odmienność  kulturową  w relacji z podopiecznym i jego rodziną

    P7S_UO

     

    U82

    potrafi uwzględnić kulturowe uwarunkowania zaburzeń w codziennej pracy z pacjentem i jego rodziną

    P7S_UW

     

    U83

    wykazuje zrozumienie dla odmiennych kulturowo poglądów odnośnie uwarunkowań społeczno-kulturowych ciąży

    wykazuje zrozumienie dla odmiennych uwarunkowań społeczno-kulturowych opieki nad rodzącą

    wykazuje zrozumienie odmiennych uwarunkowań społeczno-kulturowych podejścia do aborcji

    wykazuje zrozumienie odmiennych uwarunkowań społeczno-kulturowych podejścia do zapłodnienia in vitro

     

    P7S_UW

     

    U84

    wykazuje zrozumienie dla odmiennych kulturowo poglądów odnośnie uwarunkowań społeczno-kulturowych ciąży

    wykazuje zrozumienie dla odmiennych uwarunkowań społeczno-kulturowych opieki nad rodzącą

    wykazuje zrozumienie odmiennych uwarunkowań społeczno-kulturowych podejścia do aborcji

    wykazuje zrozumienie odmiennych uwarunkowań społeczno-kulturowych podejścia do zapłodnienia in vitro

     

    P7S_UW

     

    U85

    wykazuje zrozumienie dla odmiennych kulturowo poglądów odnośnie uwarunkowań społeczno-kulturowych ciąży

    wykazuje zrozumienie dla odmiennych uwarunkowań społeczno-kulturowych opieki nad rodzącą

    wykazuje zrozumienie odmiennych uwarunkowań społeczno-kulturowych podejścia do aborcji

    wykazuje zrozumienie odmiennych uwarunkowań społeczno-kulturowych podejścia do zapłodnienia in vitro

     

    P7S_UW

     

    U86

    wykazuje zrozumienie dla odmiennych kulturowo poglądów odnośnie uwarunkowań społeczno-kulturowych ciąży

    wykazuje zrozumienie dla odmiennych uwarunkowań społeczno-kulturowych opieki nad rodzącą

    wykazuje zrozumienie odmiennych uwarunkowań społeczno-kulturowych podejścia do aborcji

    wykazuje zrozumienie odmiennych uwarunkowań społeczno-kulturowych podejścia do zapłodnienia in vitro

     

    P7S_UW

     

    U87

    rozumie wpływ środków masowego przekazu na ludzką psychikę

    P7S_UW

     

    U88

    potrafi rozróżnić podstawowe rodzaje teorii kształtowania się osobowości

    P7S_UW

     

    U89

    umie scharakteryzować poszczególne zaburzenia osobowości zgodnie z obowiązującymi klasyfikacjami chorób i zaburzeń psychicznych

    P7S_UW

     

    U90

    potrafi wdrożyć zasady kierujące motywację człowieka w praktyczną pracę z pacjentem

    P7S_UK

     

    U91

    umie wykorzystać wiedzę o wpływie stresu na kształtowanie się osobowości człowieka

    P7S_UO

     

    U92

    potrafi zidentyfikować uwarunkowania kulturowe, religijne i etniczne problemów pacjentów

    P7S_UW

     

    U93

    analizuje relację psychoterapeuta-pacjent

    P7S_UW

     

    U94

    omawia podstawowe zjawiska w psychoterapii, z rozróżnieniem na poszczególne nurty psychoterapeutyczne

    P7S_UW

     

    U95

    potrafi pracować z pacjentem w oporze. Używa metod psychologicznych pozwalających na podtrzymanie relacji z klientem

    P7S_UW

     

    U96

    skutecznie komunikuje się i współdziała z pacjentem, rodziną oraz otoczeniem, w zakresie pomocy osobom uzależnionym.

    P7S_UW

     

    U97

    umie zebrać wywiad od pacjenta i wywiad środowiskowy w zakresie używania substancji psychoaktywnej.

    P7S_UW

     

    U98

    potrafi ocenić stan psychiczny pacjenta uzależnionego, rozpoznać stany nagłego zagrożenia życia i zdrowia pacjenta oraz postąpić adekwatnie do rozpoznanego stanu zagrożenia życia i zdrowia psychicznego.

    P7S_UW

     

    U99

    omawia przepisy prawne regulujące pobieranie narządów

    posługuje się podstawowymi pojęciami związanymi z organizacją pobierania i przeszczepiania

    potrafi dokonać analizy porównawczej  wybranych Kościołów i wyznań i mniejszości etnicznych to transplantologii  (Kościoły chrześcijańskiej, Judaizm, Islam, Buddyzm, Hinduizm,  Szintoizm, Romowie)

     

    P7S_UW

     

    U100

    omawia przepisy prawne regulujące pobieranie narządów

    posługuje się podstawowymi pojęciami związanymi z organizacją pobierania i przeszczepiania

    potrafi dokonać analizy porównawczej  wybranych Kościołów i wyznań i mniejszości etnicznych to transplantologii  (Kościoły chrześcijańskiej, Judaizm, Islam, Buddyzm, Hinduizm,  Szintoizm, Romowie)

     

    P7S_UW

     

    U101

    omawia przepisy prawne regulujące pobieranie narządów

    posługuje się podstawowymi pojęciami związanymi z organizacją pobierania i przeszczepiania

    potrafi dokonać analizy porównawczej  wybranych Kościołów i wyznań i mniejszości etnicznych to transplantologii  (Kościoły chrześcijańskiej, Judaizm, Islam, Buddyzm, Hinduizm,  Szintoizm, Romowie)

     

    P7S_UW

     

    U102

    umie przedstawić rozwój transfuzjologii na świecie

    P7S_UK

     

    U103

    potrafi scharakteryzować motyw krwi w kulturze i literaturze w świecie

    P7S_UO

     

    U104

    umie przedstawić motyw krwi w kulturze i literaturze w Polsce

    P7S_UW

     

    U105

    umie wykorzystać wiedzę z transfuzjologia-krwiodawstwa, przetaczania krwi  kulturowo uwarunkowanej

    P7S_UW

     

    U106

    potrafi ocenić powody podejmowania decyzji o eutanazji przez pacjenta

    P7S_UW

     

    U107

    ma zdolność oceny znaczenia rozróżniania sytuacji etycznie trudnych

    P7S_UW

     

    U108

    wykorzystuje rozwiązania etyczne stosowane w katolicyzmie

    P7S_UW

     

    U109

    zdobywa doświadczenie uwarunkowane duszpasterstwem katolickim

    P7S_UW

     

    U110

    wykazuje zrozumienie odmiennych kulturowo poglądów na chorobę

    P7S_UW

     

    U111

    rozumie i szanuje kulturę, religię i tradycję, jako integralną część holistycznego pielęgnowania człowieka

    P7S_UW

     

    U112

    wykazuje zrozumienie odmiennych kulturowo poglądów na chorobę

    P7S_UW

     

    U113

    rozumie i szanuje kulturę, religię i tradycję, jako integralną część holistycznego pielęgnowania człowieka

    P7S_UW

     

    U114

    rozumie etyczne zaganiania wynikające z teologii prawosławnej

    P7S_UW

     

    U115

    rozumie charakterystyczne cechy duszpasterskie u pacjentów prawosławnych

    P7S_UW

     

    U116

    rozumie etyczne zobowiązania wynikające z przesłanek teologicznych charakterystycznych dla pacjentów-protestantów

    P7S_UK

     

    U117

    rozumie potrzeby z zakresu duszpasterstwa charakterystyczne dla pacjentów z denominacji protestanckich

    P7S_UO

     

    U118

    rozumie etyczne zaganiania wynikające z Judaizmu 

    P7S_UW

     

    U119

    rozumie wymagania Żydów wobec personelu medycznego

    P7S_UW

     

    U120

    rozumie dylematy etyczne wynikające z filozofii wschodu

    P7S_UW

     

    U121

    rozumie charakterystyczne cechy opieki pozamedycznej u pacjentów Buddystów

    P7S_UW

     

    U122

    rozumie etyczne zaganiania wynikające z opieki nad Świadkiem Jehowy

    P7S_UW

     

    U123

    rozumie charakterystyczne znamiona opieki po za medycznej u pacjentów Świadków Jehowy

    P7S_UW

     

    U124

    nabywa umiejętności komunikacji z pacjentem innym kulturowo

    P7S_UW

     

    U125

    potrafi empatycznie podejść do problemu różnorodności religijnej w kontekście wykonywanego zawodu

    P7S_UK

     

    U126

    kontroluje błędy i bariery w procesie komunikowania się z pacjentem Romem i jego rodziną.

    P7S_UO

     

    U127

    rozumie etyczne dylematy wynikające z opieki nad ateistami i agnostykami

    P7S_UW

     

    U128

    rozumie charakterystyczne znamiona opieki pozamedycznej u pacjentów ateistów

    P7S_UW

     

    U189

    rozumie etyczne zaganiania wynikające z opieki nad członkami grup parareligijnych

    P7S_UW

     

    U130

    rozumie charakterystyczne znamiona opieki pozamedycznej u pacjentów z nowych grup religijnych i parareligijnych

    P7S_UW

     

    U131

    potrafi  ocenić  wpływ religii na postrzeganie  śmierci i umierania

    P7S_UW

     

    U132

    potrafi uwzględnić kulturowe podejście do śmierci i umierania w codziennej pracy z pacjentem i jego rodziną

    P7S_UW

     

    U133

    szanuje  kulturowe odrębności pochówku

    P7S_UW

     

    U134

    wykazuje tolerancję i poszanowanie dla przekonań pacjentów do preferowanych przez niego   zwiastunów śmierci i przesądów pogrzebowych

    P7S_UW

     

    U135

    ocenia przestrzeganie praw pacjenta odmiennego kulturowo przez personel medyczny

    P7S_UK

     

    U136

    ma umiejętność odejścia od etnocentrycznej percepcji świata i bardziej obiektywnego spojrzenia na normy dotyczące innych społeczności

    P7S_UO

     

    U137

    ma umiejętność budowania empatii w stosunku do osób z innej kultury

    P7S_UW

     

    U138

    ma umiejętność  zrozumienia zagranicznego pacjenta

     

    P7S_UW

     

    U139

    ma umiejętność budowania zaufania u zagranicznego pacjenta

    P7S_UW

     

    U140

    ma umiejętność odejścia od etnocentrycznej percepcji świata i bardziej obiektywnego spojrzenia na normy dotyczące innych społeczności

    P7S_UW

     

    U141

    rozumie etyczne i kulturowe dylematy Tatarów Polskich

    P7S_UW

     

    U142

    rozumie charakterystyczne znamiona życia rodzinnego Tatarów Polskich

    P7S_UW

     

    U143

    rozumie etyczne i kulturowe dylematy wyznawców Judaizmu

    P7S_UW

     

    U144

    rozumie charakterystyczne znamiona życia rodzinnego Żydów w Polsce

    P7S_UW

     

    U145

    rozumie etyczne i kulturowe zaganiania stawiane przez Prawosławnych w Polsce

    P7S_UW

     

    U146

    rozumie charakterystyczne znamiona życia rodzinnego Prawosławnych w Polsce

    P7S_UW

     

    U147

    rozumie etyczne i kulturowe wymagania stawiane przez buddystów w Polsce

    P7S_UW

     

    U148

    potrafi zdefiniować charakterystyczne znamiona życia rodzinnego Buddystów w Polsce

    P7S_UW

     

    U149

    potrafi scharakteryzować metody relaksacyjne z różnych szkół buddyzmu

    P7S_UW

     

    KOMPETENCJE

     

     

     

     

     

    K02

    Śledzi debatę etyczną i polityczną dotyczącą wielokulturowości i problemów mniejszości i aktywnie w niej uczestniczy

    P7S_KO

     

    K03

    Wykazuje się empatią, życzliwością oraz poszanowaniem godności i autonomii ludzi innej narodowości, religii, kultury

    P7S_KR

     

    K04

    wykazuje zrozumienie dla poszanowania godności osób odmiennych kulturowo

    P7S_KK

     

    K05

    wykazuje odpowiedzialność moralną za człowieka uczestniczącego w procesach socjalizowania się

    P7S_KO

     

    K06

    potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i poszerzać umiejętności w wymiarze interdyscyplinarnym

    P7S_KR

     

    K07

    wykazuje tolerancję i otwartość wobec odmiennych poglądów i postaw, ukształtowanych przez czynniki społeczno-kulturowe

    P7S_KK

     

    K08

    systematycznie wzbogaca wiedzę z zakresu historii medycyny

    P7S_KO

     

    K09

    wykazuje zrozumienie dla poszanowania godności osób odmiennych kulturowo

    P7S_KR

     

    K10

    wykazuje odpowiedzialność moralną za człowieka uczestniczącego w procesach socjalizowania się

    P7S_KK

     

    K11

    wykazuje zrozumienie dla osób o odmiennym światopoglądzie religijnym i kulturowym

    P7S_KO

     

    K12

    wykazuje odpowiedzialność moralną za człowieka o innych poglądach

    P7S_KR

     

    K13

    wykazuje odpowiedzialność za człowieka innej rasy

    P7S_KK

     

    K14

    wykazuje zrozumienie dla poszanowania godności i autonomii osób wyznających inne religie i będących przedstawicielami innych kultur

    P7S_KO

     

    K15

    systematycznie wzbogaca wiedzę zawodową w zakresie transkulturowości

    P7S_KR

     

    K16

    potrafi pracować w zespole wielospecjalistycznym, w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym

    P7S_KK

     

    K17

    współdziała w ramach zespołu interdyscyplinarnego w rozwiązywaniu dylematów etycznych z zachowaniem zasad kodeksu etyki zawodowej

    P7S_KO

     

    K18

    wykazuje zrozumienie dla poszanowania godności i autonomii osób wyznających inne religie i będących przedstawicielami innych kultur

    P7S_KR

     

    K19

    systematycznie wzbogaca wiedzę zawodową w zakresie transkulturowości

    P7S_KK

     

    K20

    potrafi pracować w zespole wielospecjalistycznym, w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym

    P7S_KO

     

    K21

    współdziała w ramach zespołu interdyscyplinarnego w rozwiązywaniu dylematów etycznych z zachowaniem zasad kodeksu etyki zawodowej

    P7S_KR

     

    K22

    krytycznie ocenia własne i cudze działania przy zachowaniu szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych

    P7S_KK

     

    K23

    potrafi brać odpowiedzialność za własna pracę

    P7S_KO

     

    K24

    przestrzega etyki zawodu i dba o prestiż zawodu

    P7S_KR

     

    K25

    stawia dobro pacjenta na pierwszym miejscu, przestrzega wszelkich praw oraz okazuje szacunek i zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych wobec pacjenta

    P7S_KK

     

    K26

    wykazuje odpowiedzialność moralną za pacjenta odmiennego kulturowo i związanym z tym wykonywaniem zadań zawodowych

    P7S_KO

     

    K27

    wykazuje zrozumienie dla poszanowania godności i autonomii pacjentów odmiennych kulturowo.

    P7S_KR

     

    K28

    systematycznie wzbogaca wiedzę zawodową w zakresie komunikacji międzykulturowej w ochronie zdrowia oraz kształtuje umiejętności w pracy z pacjentem odmiennym kulturowo, dążąc do profesjonalizmu

    P7S_KK

     

    K29

    wykazuje zrozumienie dla poszanowania godności i autonomii człowieka wymiarze bio-psycho-społecznym

    P7S_KO

     

    K30

    systematycznie wzbogaca wiedzę zawodową w zakresie bio-psycho-społecznego wymiaru zdrowia i choroby

    P7S_KR

     

    K31

    wykazuje postawę akceptacji i szacunku do „innego”

    P7S_KK

     

    K32

    wykazuje zrozumienie dla poszanowania godności i autonomii kulturowej w ocenie jakości życia

    P7S_KO

     

    K33

    rzetelnie i dokładnie wykonuje powierzone obowiązki zawodowe

    P7S_KR

     

    K34

    szanuje i uwzględnia w swych działaniach tożsamość kulturową pacjenta i jego rodziny

    P7S_KK

     

    K35

    jest zmotywowany do pogłębiania swojej wiedzy

    P7S_KO

     

    K36

    przestrzega zasad etyki zawodowej w relacji z pacjentem niepełnosprawnym fizycznie i psychicznie

    P7S_KR

     

    K37

    dba o wizerunek własnego zawodu

    P7S_KK

     

    K38

    wykazuje zrozumienie opieki skoncentrowanej na pacjencie i medycyny opartej na faktach

    P7S_KO

     

    K39

    systematycznie wzbogaca wiedzę zawodową w zakresie medycyny holistycznej i holistycznej opieki

    P7S_KR

     

    K40

    troszczy się o odpowiednie traktowanie pacjenta

    P7S_KO

     

    K41

    wykazuje zrozumienie dla poszanowania godności i autonomii osób starszych oraz ich opiekunów

    P7S_KR

     

    K42

    systematycznie wzbogaca wiedzę zawodową w zakresie geriatrii i gerontologii oraz kształtuje umiejętności niezbędne w pracy z osobami starszymi, dążąc do profesjonalizmu

    P7S_KK

     

    K43

    wykazuje odpowiedzialność moralną za człowieka starszego i związanym z tym wykonywaniem zadań zawodowych

    P7S_KO

     

    K44

    jest świadomy, że w dziedzinie nauki, jaką jest medycyna psychosomatyczna, należy na bieżąco aktualizować wiedzę, przez co rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.

    P7S_KR

     

    K45

    posiada świadomość własnych ograniczeń w niesieniu pomocy osobom z zaburzeniami psychosomatycznymi oraz ma umiejętność działania w warunkach stresu i niepewności.

    P7S_KK

     

    K46

    stawia dobro pacjenta na pierwszym miejscu, przestrzega wszelkich praw oraz okazuje szacunek wobec pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych osób z zaburzeniami psychosomatycznymi.

    P7S_KO

     

    K47

    jest świadomy, że w dziedzinie nauki, jaką jest medycyna psychosomatyczna, należy na bieżąco aktualizować wiedzę, przez co rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.

    P7S_KR

     

    K48

    wykazuje chęć pomocy osobom, które funkcjonują jako inni w środowisku lokalnym

    P7S_KK

     

    K49

    wykazuje zrozumienie dla poszanowania godności i autonomii rodziców

    P7S_KO

     

    K50

    przestrzega etyki zawodowej i dba o prestiż zawodu.

    P7S_KR

     

    K51

    przestrzega tajemnicy zawodowej. Przestrzega praw pacjenta, w tym prawa do rzetelnej informacji na temat proponowanego postępowania żywieniowego.

    P7S_KK

     

    K52

    potrafi brać odpowiedzialność za pracę własną.

    P7S_KO

     

    K53

    doskonali umiejętności dyskusji, oraz nabywania umiejętności zastosowań teorii w praktyce.

    P7S_KR

     

    K54

    szanuje godność i autonomię oraz wykazuje zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych

    P7S_KK

     

    K55

    oddziaływuje na pacjenta i jego rodzinę poprzez stosowanie poszczególnych technik psychoterapeutycznych

    P7S_KO

     

    K56

    jest świadomy, że w dziedzinie nauki, jaką są uzależnienia i ich transkulturowe odmiany, należy na bieżąco aktualizować wiedzę, przez co rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.

    P7S_KR

     

    K57

    posiada świadomość własnych ograniczeń w niesieniu pomocy osobom z uzależnieniami oraz ma umiejętność działania w warunkach stresu i niepewności.

    P7S_KK

     

    K58

    stawia dobro pacjenta na pierwszym miejscu, przestrzega wszelkich praw oraz okazuje szacunek wobec pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych pacjentów uzależnionych.

    P7S_KO

     

    K59

    rozwiązuje dylematy etyczne w organizacji pracy własnej i zespołu

    P7S_KR

     

    K60

    przestrzega tajemnicy zawodowej, przestrzega praw pacjenta, w tym prawa do rzetelnej informacji na temat proponowanego postępowania diagnostyczno-terapeutycznego

    P7S_KK

     

    K61

    potrafi formułować opinie dotyczące pacjenta na podstawie analizy i syntezy dostępnych danych

    P7S_KO

     

    K62

    wykazuje chęć pomocy osobom w sytuacji trudnej etycznie

    P7S_KR

     

    K63

    wykazuje zrozumienie odmiennych kulturowo poglądów na eutanazję

    P7S_KO

     

    K64

    teoretyczne założenia katolicyzmu wykorzystuje w relacji z pacjentem katolickim

    P7S_KR

     

    K65

    zachowuje empatię w procesie leczenia pacjenta katolika

    P7S_KK

     

    K66

    wykazuje się poszanowaniem godności osoby wierzącej

    P7S_KO

     

    K67

    przestrzega zasad tolerancji religijnej

    P7S_KR

     

    K68

    respektuje potrzeby posług duszpasterskich

    P7S_KK

     

    K69

    wykazuje zrozumienie dla poszanowania godności i autonomii osób wyznających inne religie i będących przedstawicielami innych kultur

    P7S_KO

     

    K70

    jest zdolny wykorzystać wiedzę dotyczącą potrzeb pacjenta prawosławnego w trakcje jego procesu terapeutycznego

    P7S_KR

     

    K71

    wykazuje troskę o potrzeby duszpasterskie pacjenta prawosławnego

    P7S_KK

     

    K72

    jest zdolny wykorzystać wiedzę dotyczącą potrzeb pacjenta prawosławnego w trakcje jego procesu terapeutycznego

    P7S_KO

     

    K73

    wykazuje zrozumienie dla motywowanych przekonaniami religijnymi postaw  moralnych pacjentów protestantów z zakresu etyki seksualnej, bioetyki i ochrony zdrowia

    P7S_KR

     

    K74

    wykazuje zrozumienie dla potrzeb duszpasterskich pacjentów protestantów

    P7S_KK

     

    K75

    jest zdolny wykorzystać posiadaną wiedzę na temat protestantyzmu przy organizacji opieki duszpasterskiej dla pacjenta protestanta

    P7S_KO

     

    K76

    jest zdolny wykorzystać wiedzę dotyczącą potrzeb pacjenta Żyda w trakcje jego procesu terapeutycznego

    P7S_KR

     

    K77

    wykazuje troskę o potrzeby duszpasterskie pacjenta Żyda

    P7S_KK

     

    K78

    jest zdolny wykorzystać wiedzę dotyczącą potrzeb pacjenta Buddysty w trakcje jego procesu terapeutycznego

    P7S_KO

     

    K79

    Wykazuje troskę o potrzeby duszpasterskie pacjenta Buddysty

    P7S_KR

     

     

     

    P7S_KK

     

     

     

    P7S_UO

    K80

    jest zdolny wykorzystać wiedzę dotyczącą potrzeb pacjenta Świadka Jehowy w trakcje jego procesu terapeutycznego

    P7S_KR

     

    K81

    wykazuje troskę o potrzeby duszpasterskie pacjenta Świadka Jehowy

    P7S_KK

     

    K82

    nabywa nowe kompetencje w zakresie różnic kulturowych i religijnych, które będą mu przydatne w czasie pracy z pacjentem kulturowo odmiennym

    P7S_KO

     

    L83

    wykazuje zrozumienie dla poszanowania godności i autonomii osób pochodzenia romskiego oraz ich rodzin.

    P7S_KR

     

    K84

    jest zdolny wykorzystać wiedzę dotyczącą potrzeb pacjenta ateisty i agnostyka w trakcje jego procesu terapeutycznego

    P7S_KK

     

    K85

    wykazuje troskę o potrzeby pacjenta ateisty agnostyka

    P7S_KO

     

    K86

    jest zdolny wykorzystać wiedzę dotyczącą potrzeb pacjenta z grup nowoczesnych religii w trakcie jego procesu terapeutycznego

    P7S_KR

     

    K87

    wykazuje troskę o potrzeby duszpasterskie pacjenta z grup para religijnych

    P7S_KK

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    P7S_KK

     

     

     

    P7S_UO

     

     

     

    P7S_KR

     

     

     

    P7S_KK

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    * Objaśnienia oznaczeń:

    W – kategoria wiedzy, U – kategoria umiejętności, K – kategoria kompetencji społecznych

    01, 02, 03 i kolejne – numer efektu kształcenia

     

     

     

     

    ………………………………………….

    (pieczątka i podpis Dziekana)

     

    * Objaśnienia oznaczeń:

    W – kategoria wiedzy, U – kategoria umiejętności, K – kategoria kompetencji społecznych

    01, 02, 03 i kolejne – numer efektu kształcenia