EFEKTY KSZTAŁCENIA
na studiach podyplomowych
I. INFORMACJE OGÓLNE
- Jednostka prowadząca studia podyplomowe: Wydział Nauk o Zdrowiu UMB.
- Umiejscowienie studiów podyplomowych w obszarze/obszarach kształcenia (wraz z uwzględnieniem dziedziny/dziedzin nauki): obszar nauk medycznych i nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej, dziedzina nauk medycznych dyscyplina medycyna i nauk o zdrowiu.
- Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji: 7.
- Ogólne cele kształcenia: uzyskanie kwalifikacji podyplomowych w zakresie transkulturowosci
- Związek programu kształcenia z misją i strategią UMB: rozszerzenie oferty edukacyjnej UMB, podwyższenie jakości kształcenia, dostosowanie oferty edukacyjnej UMB do potrzeb rynku pracy........
- Wskazanie, czy w procesie definiowania efektów kształcenia oraz tworzenia programu studiów uwzględniono opinie słuchaczy, absolwentów i pracodawców: nie prowadzono konsultacji.
- Wymagania wstępne (oczekiwane kompetencje kandydata): Na studia przyjmowane są osoby z wykształceniem wyższym II stopnia
II. ZAKŁADANE EFEKTY KSZTAŁCENIA
Symbol | OPIS ZAKŁADANYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Po ukończeniu studiów podyplomowych absolwent: | Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji SYMBOL |
| |||||
WIEDZA |
| |||||||
W01 | Potrafi podać przykłady imperiów i państw wielokulturowych | P7S_WG |
| |||||
W02 | Rozróżnia tolerancję bierną i czynną; odróżnia szowinizm, nacjonalizm, patriotyzm, kosmopolityzm, rozróżnia integrację i asymilację | P7S_WK |
| |||||
W03 | Zna główne teorie konfliktu („zderzenia”) kultur i cywilizacji | P7S_WK |
| |||||
W04 | Zna główne odmiany politycznego i ideologicznego multikulturalizmu | P7S_WG |
| |||||
W05 | posiada wiedzę z zakresu istoty, przyczyn uczestniczenia w kulturze | P7S_WG |
| |||||
W06 | posiada wiedzę z zakresu istoty, przyczyn i uczestnictwa w subkulturach | P7S_WK |
| |||||
W07 | Zna problematykę w relacjach ja - otaczający świat | P7S_WG |
| |||||
W08 | zna proces kształtowania się postaw społecznych wobec poszczególnych jednostek chorobowych na przestrzeni epok | P7S_WK |
| |||||
W09 | posiada wiedzę z zakresu epidemii chorób zakaźnych w dziejach medycyny oraz metod diagnozy i leczenia | P7S_WK |
| |||||
W10 | posiada wiedzę na temat zmiany poglądów społecznych wobec chorób stygmatyzujących w wyniku postępu w medycynie | P7S_WK |
| |||||
W11 | zna postawy społeczne wobec chorych na choroby psychiczne, niepełnosprawnych i chorych na choroby zakaźne | P7S_WK |
| |||||
W12 | zna uwarunkowania stygmatyzmu instytucji medycznych na przestrzeni wieków | P7S_WK |
| |||||
W13 | posiada wiedzę z zakresu istoty, przyczyn stygmatyzacji | P7S_WK |
| |||||
W14 | posiada wiedzę z zakresu istoty, przyczyn stereotypizacji | P7S_WK |
| |||||
W15 | zna problematykę konsekwencji wykluczenia | P7S_WK |
| |||||
W16 | posiada wiedzę z jakich powodów dochodzi do zachowań ksenofobicznych | P7S_WK |
| |||||
W17 | posiada wiedzę z zakresu błędów w socjalizacji | P7S_WK |
| |||||
W18 | zna problematykę psychospołecznego oddziaływania stygmatyzacji na rozwój człowieka | P7S_WK |
| |||||
W19 | posiada wiedzę o grupach etnicznych w Polsce | P7S_WG |
| |||||
W20 | posiada wiedzę na temat mniejszości w Polsce | P7S_WG |
| |||||
W21 | ma podstawową wiedzę dotyczącą istoty religii oraz różnych jej form pojawiających się w dziejach ludzkości | P7S_WG |
| |||||
W22 | zna rozmieszczenie geograficzne najważniejszych religii świata | P7S_WK |
| |||||
W23 | zna podstawowe zasady Judaizmu, Chrześcijaństwa, Islamu, Hinduizmu, Buddyzmu i Shintoizmu | P7S_WG |
| |||||
W24 | posiada wiedzę na temat kulturowych uwarunkowań wybranych zaburzeń neurologicznych | P7S_WK |
| |||||
W25 | posiada wiedze z zakresu religijnych derminant zdrowia i choroby | P7S_WG |
| |||||
W26 | potrafi wymienić funkcje religii wobec zdrowia | P7S_WG |
| |||||
W27 | ma świadomość pozytywnych i negatywnych aspektów wpływu religii na zdrowie | P7S_WG |
| |||||
W28 | posiada wiedzę z zakresu znaczenia kompetencji międzykulturowych | P7S_WK |
| |||||
W29 | rozumie i zna rolę kultury i moralności w systemie opieki zdrowotnej na świecie | P7S_WG |
| |||||
W30 | rozumie rolę pośrednika międzykulturowego i znaczenie modelu TOPOI w komunikacji międzykulturowej | P7S_WG |
| |||||
W31 | zna znaczenie kształcenia medycznego w wielokulturowym świecie | P7S_WG |
| |||||
W32 | wyjaśnia zasady holistycznej opieki nad pacjentami odmiennymi kulturowa | P7S_WG |
| |||||
W33 | identyfikuje bariery w dostępie pacjenta odmiennego kulturowo | P7S_WG |
| |||||
W34 | omawia mechanizmy funkcjonowania pacjenta odmiennego kulturowo w sytuacjach trudnych, takich jak wykluczenie ekonomiczno-społeczne spowodowane ograniczeniami wynikającymi z migracji. | P7S_WG |
| |||||
W35 | charakteryzuje wymiary różnic w komunikacji międzykulturowej | P7S_WG |
| |||||
W36 | charakteryzuje zasady komunikacji międzykulturowej w ochronie zdrowia | P7S_WG |
| |||||
W37 | identyfikuje problemy występujące w relacjach międzykulturowych w ochronie zdrowia | P7S_WG |
| |||||
W38 | definiuje podstawowe zagadnienia koncepcji holizmu | P7S_WG |
| |||||
W39 | charakteryzuje modele zdrowia i choroby | P7S_WK |
| |||||
W40 | omawia podstawowe pojęcia dotyczące zdrowia i choroby | P7S_WK |
| |||||
W41 | posiada wiedzę z zakresu roli nierówności społeczno-kulturowych w zachowaniach zdrowotnych | P7S_WG |
| |||||
W42 | rozumie znaczenie zdrowia i choroby w kontekście barier społeczno-kulturowych oraz zna aktualną koncepcję jakości życia uwarunkowaną stanem zdrowia | P7S_WG |
| |||||
W43 | rozumie symboliczne znaczenie zdrowia, choroby oraz barier społeczno-kulturowych | P7S_WK |
| |||||
W44 | rozumie kulturowe, etniczne i narodowe uwarunkowania zachowań zdrowotnych | P7S_WK |
| |||||
W45 | zna proces kształtowania się poszczególnych praktyk medycznych począwszy od medycyny prehistorycznej po czasy współczesne | P7S_WG |
| |||||
W46 | posiada wiedzę na temat zjawiska obecności przesądów i zabobonów w procesie leczniczym | P7S_WG |
| |||||
W47 | posiada wiedzę na temat praktyk szamańskich, znachorskich stosowanych przez poszczególne grupy kulturowe | P7S_WK |
| |||||
W48 | zna podstawy medycyny ludowej | P7S_WG |
| |||||
W49 | zna uwarunkowania kulturowe, religijne i społeczne leżących u podstaw poszczególnych praktyk medycznych | P7S_WK |
| |||||
W50 | posiada wiedzę na temat związku religijności ze stanem zdrowia | P7S_WK |
| |||||
W51 | posiada wiedzę na temat konfliktów między przekonaniami religijnymi pacjenta a zleceniami lekarskimi | P7S_WK |
| |||||
W52 | posiada wiedzę o dostępie do systemu opieki medycznej w Polsce | P7S_WK |
| |||||
W53 | posiada wiedzę na temat utrudnień w dostępie do leczenia w Polsce | P7S_WK |
| |||||
W54 | definiuje podstawowe zagadnienia jakości życia | P7S_WK |
| |||||
W55 | charakteryzuje procesy społeczne i kulturowe dotyczące jakości życia | P7S_WK |
| |||||
W56 | omawia zasady oceny jakości życia | P7S_WK |
| |||||
W57 | zna pojęcie „satysfakcja pacjenta z opieki” | P7S_WK |
| |||||
W58 | zna czynniki wpływające na satysfakcję pacjenta z opieki | P7S_WK |
| |||||
W59 | zna znaczenie pomiaru satysfakcji chorego z opieki medycznej | P7S_WK |
| |||||
W60 | zna czynniki wpływające na zdrowie zgodnie z teorią M. Leininger. | P7S_WG |
| |||||
W61 | zna modele pielęgniarstwa w różnych religiach i kulturach świata | P7S_WG |
| |||||
W62 | zna zagadnienia dotyczące paradygmatu pielęgniarstwa i jego filozofii oraz holistycznego wymiaru opieki pielęgniarskiej według modelu pielęgniarstwa transkulturowego | P7S_WG |
| |||||
W63 | zna czynniki wpływające na zdrowie zgodnie z teorią M. Leininger. | P7S_WG |
| |||||
W64 | definiuje podstawowe zagadnienia medycyny holistycznej | P7S_WK |
| |||||
W65 | charakteryzuje modele opieki holistycznej | P7S_WK |
| |||||
W66 | omawia podstawowe pojęcia opieki skoncentrowanej na pacjencie | P7S_WG |
| |||||
W67 | posiada wiedzę o tym czym jest prawidłowa komunikacja | P7S_WG |
| |||||
W68 | posiada wiedzę na temat empatycznego komunikowania się z pacjentem | P7S_WK |
| |||||
W69 | potrafi zdefiniować i rozróżnić: moralność, etykę, prawo stanowione | P7S_WG |
| |||||
W70 | zna główne założenia najważniejszych współczesnych teorii etycznych | P7S_WK |
| |||||
W71 | rozumie na czym polega dylemat etyczny i potrafi podać przykłady ze sfery moralnej i sfery medycznej | P7S_WK |
| |||||
W72 | zna główne kontrowersje bioetyczne, wie na czym polega spór o eutanazję oraz wie, na czym polega „klauzula sumienia” | P7S_WK |
| |||||
W73 | posiada wiedzę z zakresu istoty, przyczyn i konsekwencji procesu starzenia | P7S_WK |
| |||||
W74 | wyjaśnia istotę i problemy poruszane w obszarze gerontologii społecznej | P7S_WK |
| |||||
W75 | zna zagrożenia społeczne wieku geriatrycznego: ageizm, nadużycia oraz główne problemy osób starszych | P7S_WK |
| |||||
W76 | zna problematykę relacji człowiek stary–środowisko społeczne | P7S_WK |
| |||||
W77 | omawia mechanizmy funkcjonowania człowieka starego w sytuacjach trudnych | P7S_WK |
| |||||
W78 | zna budowę i funkcję ośrodkowego układu nerwowego i narządów najsilniej unerwianych przez ośrodkowy układ nerwowy, zna wpływ czynników psychicznych i środowiskowych na narządy wewnętrzne. | P7S_WK |
| |||||
W79 | zna zasady diagnostyki ogólnej psychosomatycznej. | P7S_WK |
| |||||
W80 | zna podstawowe terminy medyczne i kulturowe w nomenklaturze psychiatrycznej z naciskiem na choroby psychosomatyczne. | P7S_WK |
| |||||
W81 | zna podstawy organizacji systemu ochrony zdrowia psychicznego i prawno-etyczne uwarunkowania w zakresie postępowania wobec osób z zaburzeniami psychosomatycznymi. | P7S_WG |
| |||||
W82 | posiada wiedzę na temat rodziny nuklearnej i tradycyjnej | P7S_WG |
| |||||
W83 | posiada wiedzę na temat roli rodziny w kształtowaniu społeczeństwa | P7S_WG |
| |||||
W84 | zna różnice kulturowe w wychowaniu dzieci | P7S_WK |
| |||||
W85 | posiada pogłębioną wiedzę na temat prawidłowego funkcjonowania organizmu, roli fizjologicznej i metabolizmu pobieranych składników odżywczych | P7S_WG |
| |||||
W86 | potrafi identyfikować problemy żywieniowe i zdrowotne jednostek oraz rozumie psychologiczne konsekwencje nieprawidłowej masy ciała. | P7S_WK |
| |||||
W87 | zna problematykę chorób psychosomatycznych dietozależnych. | P7S_WG |
| |||||
W88 | zna objawy i przyczyny zaburzeń i zmian chorobowych oraz metody ich oceny | P7S_WG |
| |||||
W89 | zna kliniczne rozumienie zaburzeń odżywiania | P7S_WG |
| |||||
W90 | posiada wiedzę na temat potrzeb noworodka/niemowlęcia w różnych epokach i kulturach | P7S_WK |
| |||||
W91 | posiada wiedzę dotycząca podejścia do karmienia piersią w różnych epokach i kulturach | P7S_WG |
| |||||
W92 | zna problemy moralne w opiece na noworodkiem w różnych epokach i kulturach | P7S_WG |
| |||||
W93 | posiada wiedzę na temat potrzeb noworodka/niemowlęcia w różnych epokach i kulturach | P7S_WG |
| |||||
W94 | posiada wiedzę dotycząca podejścia do karmienia piersią w różnych epokach i kulturach | P7S_WG |
| |||||
W95 | posiada szczegółową wiedzę z zakresu zaburzeń funkcji fizjologicznych organizmu człowieka | P7S_WG |
| |||||
W96 | prezentuje rozszerzoną wiedzę z zakresu rozpoznawania podstawowych zagrożeń zdrowia ludności związanych z jakością środowiska, stylem życia, sposobem żywienia, wykonywaną pracą oraz innymi czynnikami ryzyka zdrowotnego | P7S_WG |
| |||||
W97 | wykazuje znajomość zmian organicznych, czynnościowych i metabolicznych zachodzących w ustroju pod wpływem choroby oraz wynikających z jej przebiegu zaburzeń odżywiania. | P7S_WG |
| |||||
W98 | posiada wiedzę na temat podejścia do pacjenta niepełnosprawnego na przestrzeni wieków | P7S_WG |
| |||||
W99 | posiada wiedzę na temat kulturowych uwarunkowań zaburzeń neurologicznych w grupach etnicznych Żydów | P7S_WG |
| |||||
W100 | posiada wiedzę na temat kulturowych uwarunkowania wybranych zaburzeń neurologicznych | P7S_WG |
| |||||
W101 | posiada wiedzę na temat uwarunkowań społeczno-kulturowych ciąży | P7S_WK |
| |||||
W102 | posiada wiedzę na temat uwarunkowań społeczno-kulturowych opieki nad rodzącą | P7S_WK |
| |||||
W103 | posiada wiedzę na temat podejścia do aborcji w różnych kulturach i religiach | P7S_WG |
| |||||
W104 | ma wiedzę dotyczącą uwarunkowań społeczno-kulturowych zapłodnienia in vitro | P7S_WG |
| |||||
W105 | zna podstawowe podejścia w rozumieniu psychologii osobowości | P7S_WK |
| |||||
W106 | zna i rozumie podstawowe mechanizmy wpływające na stałość i zmienność zachowania człowieka | P7S_WK |
| |||||
W107 | rozumie podejścia teoretyczne do osobowości: społeczno-poznawcze, psychodynamiczne oraz humanistyczne | P7S_WG |
| |||||
W108 | zna i rozumie kliniczną klasyfikację zaburzeń osobowości | P7S_WG |
| |||||
W109 | posiada wiedzę z zakresu rozwoju transfuzjologii na świecie | P7S_WK |
| |||||
W110 | rozumie i zna motyw krwi w kulturze i literaturze w świecie | P7S_WG |
| |||||
W111 | wymienia i charakteryzuje motyw krwi w kulturze i literaturze w Polsce | P7S_WK |
| |||||
W112 | prezentuje rozszerzona wiedzę z zakresu transfuzjologii-krwiodawstwa, przetaczania krwi kulturowo uwarunkowanych | P7S_WK |
| |||||
W115 | zna wpływ czynników środowiskowych na organizm ludzki w zakresie funkcjonowania psychicznego jednostki oraz mechanizmy prowadzące do uzależnień i nagłych zagrożeń życia i zdrowia psychicznego. | P7S_WK |
| |||||
W116 | zna zasady diagnostyki ogólnej uzależnień. | P7S_WK |
| |||||
W117 | zna podstawowe terminy medyczne i kulturowe w uzależnieniach. | P7S_WG |
| |||||
W118 | zna podstawy organizacji systemu lecznictwa uzależnień. | P7S_WK |
| |||||
W119 | zna prawno-etyczne uwarunkowania w zakresie postępowania wobec osób uzależnionych | P7S_WK |
| |||||
W120 | zna zagadnienia prawne regulujące pobieranie narządów | P7S_WG |
| |||||
W121 | zna i rozumie społeczne aspekty transplantacji narządów | P7S_WG |
| |||||
W122 | interpretuje zagadnienia dotyczące organizacji pobierania i przeszczepiania narządów | P7S_WK |
| |||||
W123 | zna stanowiska wybranych Kościołów i wyznań i mniejszości etnicznych to transplantologii (Kościoły chrześcijańskiej, Judaizm, Islam , Buddyzm, Hinduizm, Szintoizm , Romowie) | P7S_WG |
| |||||
W128 | posiada wiedzę na temat historii eutanazji | P7S_WK |
| |||||
W129 | posiada wiedzę na temat zaprzestania uporczywej terapii | P7S_WK |
| |||||
W130 | posiada wiedzę na temat różnic pomiędzy opieką paliatywną, uporczywą terapią a eutanazją | P7S_WK |
| |||||
W131 | posiada wiedzę na temat eutanazji w różnych światopoglądach | P7S_WK |
| |||||
W132 | poznaje doktrynalne założenia wiary katolickiej | P7S_WK |
| |||||
W133 | poszerza znajomość antropologii katolickiej | P7S_WK |
| |||||
W134 | zapoznaje się z teologicznymi fundamentami komunikacji pacjent – pracownik medyczny | P7S_WK |
| |||||
W135 | zdobywa wiedzę o etyce i moralności katolickiej | P7S_WG |
| |||||
W136 | umie stosować kryteria doktrynalne w kontakcie z pacjentem katolikiem | P7S_WG |
| |||||
W137 | posiada wiedzę na temat wybranych aspektów prawosławia | P7S_WG |
| |||||
W138 | wyjaśnia zasady holistycznej opieki nad wyznawcami prawosławia | P7S_WK |
| |||||
W139 | zna oczekiwania pacjenta prawosławnego względem pracowników ochrony zdrowia | P7S_WG |
| |||||
W140 | zna rozstrzygnięcia etyczne w prawosławiu dotyczące ochrony zdrowia istotne dla opieki nad pacjentem prawosławnym | P7S_WK |
| |||||
W141 | posiada podstawową wiedzę odnośnie zróżnicowania protestantyzmu w Polsce | P7S_WG |
| |||||
W142 | zna rozstrzygnięcia etyczne głównych denominacji protestanckich w Polsce związanych z bioetyką, etyką seksualną i ochroną zdrowia istotnych dla opieki nad pacjentem protestantem | P7S_WG |
| |||||
W143 | zna zasadnicze rysy duchowości protestanckiej w jej różnorodności i ich implikacji w obszarze opieki nad pacjentem | P7S_WG |
| |||||
W144 | posiada wiedzę na temat Judaizmu | P7S_WK |
| |||||
W145` | wyjaśnia zasady holistycznej opieki nad wyznawcami Judaizmu | P7S_WG |
| |||||
W146 | zna oczekiwania pacjenta wyznawcy Judaizmu względem pracowników ochrony zdrowia | P7S_WG |
| |||||
W147 | zna rozstrzygnięcia etyczne w Judaizmie dotyczące ochrony zdrowia istotne dla opieki nad pacjentem Żydem | P7S_WG |
| |||||
W148 | zna rozstrzygnięcia etyczne w buddyzmie i innych religiach wschodu dotyczące ochrony zdrowia i etyki seksualnej, istotnych dla opieki nad pacjentem wyznawcą Buddyzmu | P7S_WG |
| |||||
W149 | posiada wiedzę na temat religii dalekiego wschodu | P7S_WG |
| |||||
W150 | zna oczekiwania pacjenta wyznawcy Buddyzmu względem pracowników ochrony zdrowia | P7S_WG |
| |||||
W151 | zna rozstrzygnięcia etyczne w Buddyzmie dotyczące ochrony zdrowia istotne dla opieki nad pacjentem | P7S_WG |
| |||||
W152 | zna rozstrzygnięcia etyczne w teologii Świadków Jehowy | P7S_WG |
| |||||
W153 | posiada wiedzę na temat problemów bioetycznych u Świadków Jehowy | P7S_WG |
| |||||
W154 | zna oczekiwania Świadków Jehowy wobec pracowników ochrony zdrowia | P7S_WG |
| |||||
W155 | nabywa wiedzę o różnorodności kulturowej Islamu | P7S_WK |
| |||||
W156 | wyjaśnia zasady holistycznej opieki nad wyznawcami Islamu | P7S_WK |
| |||||
W157 | zna rozstrzygnięcia etyczne Islamu dotyczące ochrony zdrowia istotne dla opieki nad pacjentem wyznawcą Islamu | P7S_WG |
| |||||
W158 | charakteryzuje wybrane założenia kultury romskiej | P7S_WG |
| |||||
W159 | wyjaśnia zasady holistycznej opieki nad osobami pochodzenia romskiego | P7S_WG |
| |||||
W160 | identyfikuje problemy występujące w relacji Rom – środowisko społeczne | P7S_WK |
| |||||
W161 | zna rozstrzygnięcia etyczne w filozofii związanej ateizmem i agnostycyzmem | P7S_WK |
| |||||
W162 | posiada wiedzę na temat problemów związanych z hospitalizacją ateistów | P7S_WG |
| |||||
W163 | zna rozstrzygnięcia etyczne w filozofii związanej z nowoczesnymi religiami | P7S_WG |
| |||||
W164 | posiada wiedzę na temat problemów związanych z hospitalizacją osób z nowych grup wyznaniowych | P7S_WG |
| |||||
W165 | posiada wiedzę z zakresu wybranych obszarów odrębności kulturowych i religijnych w podejściu do śmierci i umierania | P7S_WK |
| |||||
W166 | wyjaśnia istotę i problemy spowodowane przez wydarzenia życiowe związane ze zdrowiem człowieka, w tym m.in. śmiercią, chorobą terminalną, stratą, żałobą | P7S_WG |
| |||||
W167 | zna specyfikę postrzegania problemu śmierci przez osoby będące wyznawcami różnych religii oraz ruchów religijno/społecznych | P7S_WG |
| |||||
W168 | potrafi wyjaśnić symbolikę cmentarną różnych religii jej znaczenie dla kultu zmarłych | P7S_WG |
| |||||
W169 | posiada wiedzę z zakresu ewaluacji postaw wobec śmierci w różnych epokach | P7S_WK |
| |||||
W170 | potrafi przybliżyć związek życia i śmierci, światów i zaświatów w rozmaitych kulturach | P7S_WG |
| |||||
W171 | opisuje prawa pacjenta ze szczególnym uwzględnieniem praw przysługujących pacjentom odmiennym kulturowo | P7S_WK |
| |||||
W172 | definiuje pacjenta w świetle polskiego ustawodawstwa | P7S_WK |
| |||||
W173 | posiada wiedzę na temat mechanizmów komunikowania interpersonalnego | P7S_WG |
| |||||
W174 | zdobył wiedzę na temat werbalnych barier komunikacyjnych | P7S_WG |
| |||||
W175 | zdobył wiedzę na temat niewerbalnych barier komunikacyjnych | P7S_WK |
| |||||
W176 | posiada podstawową wiedza na temat różnic kulturowych i ich implikacji dla diagnozowania/leczenia zagranicznego pacjenta | P7S_WG |
| |||||
W177 | zna znaczenie tradycji polskich Tatarów w kształtowaniu ich tożsamości | P7S_WK |
| |||||
W178 | posiada wiedzę na temat problemów związanych życiem Tatarów w Polsce | P7S_WK |
| |||||
W179 | zna znaczenie tradycji Żydów w kształtowaniu ich tożsamości | P7S_WG |
| |||||
W180 | posiada wiedzę na temat problemów związanych życiem Żydów w Polsce | P7S_WG |
| |||||
W181 | zna znaczenie tradycji Prawosławnej w kształtowaniu ich tożsamości mieszkańców wyznania prawosławnego w Polsce | P7S_WK |
| |||||
W182 | posiada wiedzę na temat problemów związanych życiem Prawosławnych w Polsce | P7S_WG |
| |||||
W183 | zna znaczenie tradycji Buddystów w kształtowaniu ich tożsamości mieszkańców wyznania prawosławnego w Polsce | P7S_WK |
| |||||
W184 | posiada wiedzę na temat problemów związanych życiem Buddystów w Polsce | P7S_WK |
| |||||
| Umiejętności |
|
| |||||
U01 | ocenia wpływ oddziaływania kultury na życie codzienne | P7S_UW |
| |||||
U02 | ocenia znaczenia normy społecznej w relacjach pomiędzy ludzkich | P7S_UW |
| |||||
U03 | potrafi rozpoznawać procesy warunkujące stygmatyzowanie chorych w poszczególnych epokach | P7S_UW |
| |||||
U04 | umie wykorzystać wiedzę historyczną w ocenie współczesnych postaw społecznych z zakresu medycyny | P7S_UW |
| |||||
U05 | prognozuje wpływ rozwoju medycyny na odbiór chorych | P7S_UW |
| |||||
U06 | ocenia wpływ oddziaływania wykluczenia na życie codzienne | P7S_UW |
| |||||
U07 | rozumie procesy zachodzące i doprowadzające do wykluczenia | P7S_UW |
| |||||
U08 | ocenia znaczenia znaczeni stygmatu społecznego i jego oddziaływanie na życie człowieka | P7S_UK |
| |||||
U09 | rozumie procesy wynikające ze stygmatyzacji i stereotypizacji człowieka | P7S_UO |
| |||||
U10 | ocenia w jaki sposób mniejszości funkcjonują na terenie Polski | P7S_UW |
| |||||
U11 | ocenia znaczenia bogactwa mniejszości narodowych w Polce | P7S_UW |
| |||||
U12 | posługuje się terminologią dotyczącą poszczególnych religii | P7S_UW |
| |||||
U13 | rozpoznaje różnice w pojmowaniu sacrum w poszczególnych religiach | P7S_UW |
| |||||
U14 | ma świadomość różnorodności religijnej świata | P7S_UW |
| |||||
U15 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury oraz innych właściwie dobranych źródeł | P7S_UW |
| |||||
U16 | jest świadomy wpływu pozytywnego i negatywnego religii na kondycje zdrowotną | P7S_UW |
| |||||
U17 | wykazuje zrozumienie dla poszanowania godności i autonomii osób wyznających inne religie i będących przedstawicielami innych kultur | P7S_UK |
| |||||
U18 | potrafi scharakteryzować i wykorzystać wiedzę o roli kompetencji międzykulturowej | P7S_UO |
| |||||
U19 | potrafi uwzględnić w procesie postępowania diagnostyczno-terapeutycznego rolę kultury i obszary różnorodność kulturalnej i moralnej pacjenta | P7S_UW |
| |||||
U20 | potrafi przedstawić rolę pośrednika międzykulturowego i scharakteryzować założenia modelu TOPOI w komunikacji międzykulturowej | P7S_UW |
| |||||
U21 | potrafi zrozumieć rolę kształcenia medycznego w wielokulturowym świecie | P7S_UW |
| |||||
U22 | potrafi scharakteryzować i wykorzystać wiedzę o roli kompetencji międzykulturowej | P7S_UW |
| |||||
U23 | kontroluje błędy i bariery w dostępie do świadczeń zdrowotnych pacjenta odmiennego kulturowo | P7S_UW |
| |||||
U24 | ocenia funkcjonowanie pacjenta odmiennego kulturowo w sytuacjach trudnych (stres, konflikt, frustracja) wynikających ze zjawiska dyskryminacji. | P7S_UW |
| |||||
U25 | wykazuje rozumienie psychologicznych aspektów funkcjonowania pacjenta odmiennego kulturowo. | P7S_UW |
| |||||
U26 | kontroluje błędy i bariery w procesie komunikacji z pacjentem odmiennym kulturowo. | P7S_UW |
| |||||
U27 | wykorzystuje techniki komunikacji werbalnej, niewerbalnej i pozawerbalnej w komunikacji z pacjentem odmiennym kulturowo. | P7S_UK |
| |||||
U28 | wykazuje umiejętność aktywnego słuchania | P7S_UO |
| |||||
U29 | ocenia praktyczne zastosowanie modeli zdrowia | P7S_UW |
| |||||
U30 | wykazuje rozumienie biomedycznego pojmowania zdrowia i choroby | P7S_UW |
| |||||
U31 | wykazuje umiejętność określenia społecznego wymiaru zdrowia i choroby | P7S_UW |
| |||||
U32 | potrafi uwzględnić w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych | P7S_UW |
| |||||
U33 | uwzględnia w procesie postępowania diagnostyczno-terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta oraz jego rodziny wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych i stylu życia jednostki | P7S_UW |
| |||||
U34 | wykazuje tolerancję i poszanowanie dla przekonań pacjentów do preferowanych przez niego zachowań zdrowotnych | P7S_UW |
| |||||
U35 | potrafi rozpoznawać procesy warunkujące stosowanie poszczególnych praktyk medycznych na przestrzeni epok | P7S_UW |
| |||||
U36 | umie wykorzystać wiedzę historyczną w ocenie współczesnych postaw społecznych z zakresu medycyny | P7S_UW |
| |||||
U37 | ocenia wpływ przesądów i zabobonów na zachowanie chorego | P7S_UW |
| |||||
U38 | omawia funkcje zawodowe zgodnie z przekonaniami religijnymi | P7S_UW |
| |||||
U39 | omawia czynniki związane z religią warunkujące stan zdrowia i zagrożenia zdrowotne | P7S_UK |
| |||||
U40 | omawia sposoby powstawania konfliktu na tle religii | P7S_UO |
| |||||
U41 | ocenia w jaki sposób następują utrudnienia w dostępie do świadczeń opieki zdrowotnej | P7S_UW |
| |||||
U42 | ocenia powody rezygnacji z korzystania z usług systemu opieki zdrowotnej | P7S_UW |
| |||||
U43 | ocenia funkcjonowanie człowieka w aspekcie kulturowym | P7S_UW |
| |||||
U44 | wykazuje umiejętność oceny jakości życia człowieka | P7S_UW |
| |||||
U45 | omawia zasady doboru odpowiednich narzędzi do oceny jakości życia | P7S_UW |
| |||||
U46 | wymienia sposoby pomiaru satysfakcji pacjenta z opieki. | P7S_UW |
| |||||
U47 | omawia elementy jakości opieki nad pacjentem | P7S_UW |
| |||||
U48 | dokonuje analizy teorii i modeli pielęgnowania, ich tworzenia i funkcjonowania w pielęgniarstwie oraz wskazuje wymagania związane z tworzeniem modeli i teorii: poznawczych i systemowych; | P7S_UK |
| |||||
U49 | omawia modele pielęgniarstwa w różnych religiach i kulturach świata | P7S_UO |
| |||||
U50 | interpretuje zagadnienia dotyczące paradygmatu pielęgniarstwa i jego filozofii oraz holistycznego wymiaru opieki pielęgniarskiej | P7S_UW |
| |||||
U51 | wykazuje rozumienie medycyny holistycznej i holistycznej opieki | P7S_UW |
| |||||
U52 | wykazuje umiejętność różnicowania modeli opieki holistycznej | P7S_UW |
| |||||
U53 | ocenia praktyczne wykorzystanie medycyny opartej na faktach | P7S_UW |
| |||||
U54 | ocenia następstwa braku empatii w komunikacji z pacjentem | P7S_UW |
| |||||
U55 | ocenia powody rezygnacji z terapii pacjenta – komunikacja | P7S_UW |
| |||||
U56 | potrafi odróżnić dylematy etyczne od innych życiowych dylematów oraz sytuacji konfliktowych | P7S_UW |
| |||||
U57 | próbuje rozwiązywać dylematy etyczne w oparciu o złożony zbiór przesłanek; biorąc po uwagę argumenty ze sfery moralnej, etycznej, prawnej i kodeksowej | P7S_UK |
| |||||
U58 | ocenia wpływ choroby i innych sytuacji trudnych na stan fizyczny, psychiczny i funkcjonowanie społeczne człowieka starszego | P7S_UO |
| |||||
U59 | prognozuje wpływ samotności na stan psychiczny człowieka starszego oraz zależności somatopsychiczne | P7S_UW |
| |||||
U60 | rozumie procesy poznawcze i różnicuje zachowania prawidłowe, zaburzone i patologiczne u osób starszych | P7S_UW |
| |||||
U61 | kontroluje błędy i bariery w procesie komunikowania z człowiekiem starszym | P7S_UW |
| |||||
U62 | wykorzystuje techniki komunikacji werbalnej, niewerbalnej i parawerbalnej w opiece nad człowiekiem starszym | P7S_UW |
| |||||
U63 | skutecznie komunikuje się i współdziała z pacjentem, rodziną oraz otoczeniem, w zakresie pomocy osobom z zaburzeniami psychosomatycznymi. | P7S_UW |
| |||||
U64 | skutecznie komunikuje się i współdziała z pacjentem, rodziną oraz otoczeniem, w zakresie pomocy osobom z zaburzeniami psychosomatycznymi. | P7S_UW |
| |||||
U65 | umie zebrać wywiad od pacjenta i wywiad środowiskowy w zakresie objawów psychicznych i somatycznych. | P7S_UW |
| |||||
U66 | potrafi ocenić stan psychiczny i somatyczny pacjenta, rozpoznać stany nagłego zagrożenia życia i zdrowia pacjenta oraz postąpić adekwatnie do rozpoznanego stanu zagrożenia życia i zdrowia psychicznego. | P7S_UW |
| |||||
U67 | potrafi ocenić znaczenie rodziny w kształtowaniu środowiska wychowawczego | P7S_UW |
| |||||
U68 | potrafi ocenić w jaki sposób rodzina wpływa na postrzeganie i akceptację „Innego” | P7S_UW |
| |||||
U69 | potrafi uwzględnić różnice kulturowe w opiece nad dziećmi | P7S_UW |
| |||||
U70 | potrafi zidentyfikować uwarunkowania kulturowe, religijne i etniczne problemów pacjentów | P7S_UW |
| |||||
U71 | potrafi przygotować materiały edukacyjne dla pacjenta. | P7S_UK |
| |||||
U72 | potrafi zaplanować i poprowadzić edukację żywieniową w zakresie dieto terapii i opracować instrukcje dla personelu realizującego opiekę żywieniową. | P7S_UO |
| |||||
U73 | umie wprowadzać odpowiednie zalecenia żywieniowe w alergiach pokarmowych. | P7S_UW |
| |||||
U74 | umie wdrożyć odpowiednie zalecenia żywieniowe mające na celu zapobieganie chorobom dietozależnym. | P7S_UW |
| |||||
U75 |
| P7S_UW |
| |||||
U76 |
| P7S_UW |
| |||||
U77 | angażuje się w działania propagujące zdrowe odżywianie i zdrowy styl życia | P7S_UW |
| |||||
U78 | posiada pogłębiona umiejętność stosowania technik efektywnego komunikowania się | P7S_UW |
| |||||
U79 | potrafi sformułować plan działania odpowiadający potrzebom pacjenta | P7S_UW |
| |||||
U80 | potrafi ocenić wpływ uwarunkowań kulturowych przebieg procesu chorobowego | P7S_UK |
| |||||
U81 | szanuje godność osoby ludzkiej i jej odmienność kulturową w relacji z podopiecznym i jego rodziną | P7S_UO |
| |||||
U82 | potrafi uwzględnić kulturowe uwarunkowania zaburzeń w codziennej pracy z pacjentem i jego rodziną | P7S_UW |
| |||||
U83 |
| P7S_UW |
| |||||
U84 |
| P7S_UW |
| |||||
U85 |
| P7S_UW |
| |||||
U86 |
| P7S_UW |
| |||||
U87 | rozumie wpływ środków masowego przekazu na ludzką psychikę | P7S_UW |
| |||||
U88 | potrafi rozróżnić podstawowe rodzaje teorii kształtowania się osobowości | P7S_UW |
| |||||
U89 | umie scharakteryzować poszczególne zaburzenia osobowości zgodnie z obowiązującymi klasyfikacjami chorób i zaburzeń psychicznych | P7S_UW |
| |||||
U90 | potrafi wdrożyć zasady kierujące motywację człowieka w praktyczną pracę z pacjentem | P7S_UK |
| |||||
U91 | umie wykorzystać wiedzę o wpływie stresu na kształtowanie się osobowości człowieka | P7S_UO |
| |||||
U92 | potrafi zidentyfikować uwarunkowania kulturowe, religijne i etniczne problemów pacjentów | P7S_UW |
| |||||
U93 | analizuje relację psychoterapeuta-pacjent | P7S_UW |
| |||||
U94 | omawia podstawowe zjawiska w psychoterapii, z rozróżnieniem na poszczególne nurty psychoterapeutyczne | P7S_UW |
| |||||
U95 | potrafi pracować z pacjentem w oporze. Używa metod psychologicznych pozwalających na podtrzymanie relacji z klientem | P7S_UW |
| |||||
U96 | skutecznie komunikuje się i współdziała z pacjentem, rodziną oraz otoczeniem, w zakresie pomocy osobom uzależnionym. | P7S_UW |
| |||||
U97 | umie zebrać wywiad od pacjenta i wywiad środowiskowy w zakresie używania substancji psychoaktywnej. | P7S_UW |
| |||||
U98 | potrafi ocenić stan psychiczny pacjenta uzależnionego, rozpoznać stany nagłego zagrożenia życia i zdrowia pacjenta oraz postąpić adekwatnie do rozpoznanego stanu zagrożenia życia i zdrowia psychicznego. | P7S_UW |
| |||||
U99 |
| P7S_UW |
| |||||
U100 |
| P7S_UW |
| |||||
U101 |
| P7S_UW |
| |||||
U102 | umie przedstawić rozwój transfuzjologii na świecie | P7S_UK |
| |||||
U103 | potrafi scharakteryzować motyw krwi w kulturze i literaturze w świecie | P7S_UO |
| |||||
U104 | umie przedstawić motyw krwi w kulturze i literaturze w Polsce | P7S_UW |
| |||||
U105 | umie wykorzystać wiedzę z transfuzjologia-krwiodawstwa, przetaczania krwi kulturowo uwarunkowanej | P7S_UW |
| |||||
U106 | potrafi ocenić powody podejmowania decyzji o eutanazji przez pacjenta | P7S_UW |
| |||||
U107 | ma zdolność oceny znaczenia rozróżniania sytuacji etycznie trudnych | P7S_UW |
| |||||
U108 | wykorzystuje rozwiązania etyczne stosowane w katolicyzmie | P7S_UW |
| |||||
U109 | zdobywa doświadczenie uwarunkowane duszpasterstwem katolickim | P7S_UW |
| |||||
U110 | wykazuje zrozumienie odmiennych kulturowo poglądów na chorobę | P7S_UW |
| |||||
U111 | rozumie i szanuje kulturę, religię i tradycję, jako integralną część holistycznego pielęgnowania człowieka | P7S_UW |
| |||||
U112 | wykazuje zrozumienie odmiennych kulturowo poglądów na chorobę | P7S_UW |
| |||||
U113 | rozumie i szanuje kulturę, religię i tradycję, jako integralną część holistycznego pielęgnowania człowieka | P7S_UW |
| |||||
U114 | rozumie etyczne zaganiania wynikające z teologii prawosławnej | P7S_UW |
| |||||
U115 | rozumie charakterystyczne cechy duszpasterskie u pacjentów prawosławnych | P7S_UW |
| |||||
U116 | rozumie etyczne zobowiązania wynikające z przesłanek teologicznych charakterystycznych dla pacjentów-protestantów | P7S_UK |
| |||||
U117 | rozumie potrzeby z zakresu duszpasterstwa charakterystyczne dla pacjentów z denominacji protestanckich | P7S_UO |
| |||||
U118 | rozumie etyczne zaganiania wynikające z Judaizmu | P7S_UW |
| |||||
U119 | rozumie wymagania Żydów wobec personelu medycznego | P7S_UW |
| |||||
U120 | rozumie dylematy etyczne wynikające z filozofii wschodu | P7S_UW |
| |||||
U121 | rozumie charakterystyczne cechy opieki pozamedycznej u pacjentów Buddystów | P7S_UW |
| |||||
U122 | rozumie etyczne zaganiania wynikające z opieki nad Świadkiem Jehowy | P7S_UW |
| |||||
U123 | rozumie charakterystyczne znamiona opieki po za medycznej u pacjentów Świadków Jehowy | P7S_UW |
| |||||
U124 | nabywa umiejętności komunikacji z pacjentem innym kulturowo | P7S_UW |
| |||||
U125 | potrafi empatycznie podejść do problemu różnorodności religijnej w kontekście wykonywanego zawodu | P7S_UK |
| |||||
U126 | kontroluje błędy i bariery w procesie komunikowania się z pacjentem Romem i jego rodziną. | P7S_UO |
| |||||
U127 | rozumie etyczne dylematy wynikające z opieki nad ateistami i agnostykami | P7S_UW |
| |||||
U128 | rozumie charakterystyczne znamiona opieki pozamedycznej u pacjentów ateistów | P7S_UW |
| |||||
U189 | rozumie etyczne zaganiania wynikające z opieki nad członkami grup parareligijnych | P7S_UW |
| |||||
U130 | rozumie charakterystyczne znamiona opieki pozamedycznej u pacjentów z nowych grup religijnych i parareligijnych | P7S_UW |
| |||||
U131 | potrafi ocenić wpływ religii na postrzeganie śmierci i umierania | P7S_UW |
| |||||
U132 | potrafi uwzględnić kulturowe podejście do śmierci i umierania w codziennej pracy z pacjentem i jego rodziną | P7S_UW |
| |||||
U133 | szanuje kulturowe odrębności pochówku | P7S_UW |
| |||||
U134 | wykazuje tolerancję i poszanowanie dla przekonań pacjentów do preferowanych przez niego zwiastunów śmierci i przesądów pogrzebowych | P7S_UW |
| |||||
U135 | ocenia przestrzeganie praw pacjenta odmiennego kulturowo przez personel medyczny | P7S_UK |
| |||||
U136 | ma umiejętność odejścia od etnocentrycznej percepcji świata i bardziej obiektywnego spojrzenia na normy dotyczące innych społeczności | P7S_UO |
| |||||
U137 | ma umiejętność budowania empatii w stosunku do osób z innej kultury | P7S_UW |
| |||||
U138 | ma umiejętność zrozumienia zagranicznego pacjenta
| P7S_UW |
| |||||
U139 | ma umiejętność budowania zaufania u zagranicznego pacjenta | P7S_UW |
| |||||
U140 | ma umiejętność odejścia od etnocentrycznej percepcji świata i bardziej obiektywnego spojrzenia na normy dotyczące innych społeczności | P7S_UW |
| |||||
U141 | rozumie etyczne i kulturowe dylematy Tatarów Polskich | P7S_UW |
| |||||
U142 | rozumie charakterystyczne znamiona życia rodzinnego Tatarów Polskich | P7S_UW |
| |||||
U143 | rozumie etyczne i kulturowe dylematy wyznawców Judaizmu | P7S_UW |
| |||||
U144 | rozumie charakterystyczne znamiona życia rodzinnego Żydów w Polsce | P7S_UW |
| |||||
U145 | rozumie etyczne i kulturowe zaganiania stawiane przez Prawosławnych w Polsce | P7S_UW |
| |||||
U146 | rozumie charakterystyczne znamiona życia rodzinnego Prawosławnych w Polsce | P7S_UW |
| |||||
U147 | rozumie etyczne i kulturowe wymagania stawiane przez buddystów w Polsce | P7S_UW |
| |||||
U148 | potrafi zdefiniować charakterystyczne znamiona życia rodzinnego Buddystów w Polsce | P7S_UW |
| |||||
U149 | potrafi scharakteryzować metody relaksacyjne z różnych szkół buddyzmu | P7S_UW |
| |||||
KOMPETENCJE |
| |||||||
|
|
|
| |||||
K02 | Śledzi debatę etyczną i polityczną dotyczącą wielokulturowości i problemów mniejszości i aktywnie w niej uczestniczy | P7S_KO |
| |||||
K03 | Wykazuje się empatią, życzliwością oraz poszanowaniem godności i autonomii ludzi innej narodowości, religii, kultury | P7S_KR |
| |||||
K04 | wykazuje zrozumienie dla poszanowania godności osób odmiennych kulturowo | P7S_KK |
| |||||
K05 | wykazuje odpowiedzialność moralną za człowieka uczestniczącego w procesach socjalizowania się | P7S_KO |
| |||||
K06 | potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i poszerzać umiejętności w wymiarze interdyscyplinarnym | P7S_KR |
| |||||
K07 | wykazuje tolerancję i otwartość wobec odmiennych poglądów i postaw, ukształtowanych przez czynniki społeczno-kulturowe | P7S_KK |
| |||||
K08 | systematycznie wzbogaca wiedzę z zakresu historii medycyny | P7S_KO |
| |||||
K09 | wykazuje zrozumienie dla poszanowania godności osób odmiennych kulturowo | P7S_KR |
| |||||
K10 | wykazuje odpowiedzialność moralną za człowieka uczestniczącego w procesach socjalizowania się | P7S_KK |
| |||||
K11 | wykazuje zrozumienie dla osób o odmiennym światopoglądzie religijnym i kulturowym | P7S_KO |
| |||||
K12 | wykazuje odpowiedzialność moralną za człowieka o innych poglądach | P7S_KR |
| |||||
K13 | wykazuje odpowiedzialność za człowieka innej rasy | P7S_KK |
| |||||
K14 | wykazuje zrozumienie dla poszanowania godności i autonomii osób wyznających inne religie i będących przedstawicielami innych kultur | P7S_KO |
| |||||
K15 | systematycznie wzbogaca wiedzę zawodową w zakresie transkulturowości | P7S_KR |
| |||||
K16 | potrafi pracować w zespole wielospecjalistycznym, w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym | P7S_KK |
| |||||
K17 | współdziała w ramach zespołu interdyscyplinarnego w rozwiązywaniu dylematów etycznych z zachowaniem zasad kodeksu etyki zawodowej | P7S_KO |
| |||||
K18 | wykazuje zrozumienie dla poszanowania godności i autonomii osób wyznających inne religie i będących przedstawicielami innych kultur | P7S_KR |
| |||||
K19 | systematycznie wzbogaca wiedzę zawodową w zakresie transkulturowości | P7S_KK |
| |||||
K20 | potrafi pracować w zespole wielospecjalistycznym, w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym | P7S_KO |
| |||||
K21 | współdziała w ramach zespołu interdyscyplinarnego w rozwiązywaniu dylematów etycznych z zachowaniem zasad kodeksu etyki zawodowej | P7S_KR |
| |||||
K22 | krytycznie ocenia własne i cudze działania przy zachowaniu szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych | P7S_KK |
| |||||
K23 | potrafi brać odpowiedzialność za własna pracę | P7S_KO |
| |||||
K24 | przestrzega etyki zawodu i dba o prestiż zawodu | P7S_KR |
| |||||
K25 | stawia dobro pacjenta na pierwszym miejscu, przestrzega wszelkich praw oraz okazuje szacunek i zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych wobec pacjenta | P7S_KK |
| |||||
K26 | wykazuje odpowiedzialność moralną za pacjenta odmiennego kulturowo i związanym z tym wykonywaniem zadań zawodowych | P7S_KO |
| |||||
K27 | wykazuje zrozumienie dla poszanowania godności i autonomii pacjentów odmiennych kulturowo. | P7S_KR |
| |||||
K28 | systematycznie wzbogaca wiedzę zawodową w zakresie komunikacji międzykulturowej w ochronie zdrowia oraz kształtuje umiejętności w pracy z pacjentem odmiennym kulturowo, dążąc do profesjonalizmu | P7S_KK |
| |||||
K29 | wykazuje zrozumienie dla poszanowania godności i autonomii człowieka wymiarze bio-psycho-społecznym | P7S_KO |
| |||||
K30 | systematycznie wzbogaca wiedzę zawodową w zakresie bio-psycho-społecznego wymiaru zdrowia i choroby | P7S_KR |
| |||||
K31 | wykazuje postawę akceptacji i szacunku do „innego” | P7S_KK |
| |||||
K32 | wykazuje zrozumienie dla poszanowania godności i autonomii kulturowej w ocenie jakości życia | P7S_KO |
| |||||
K33 | rzetelnie i dokładnie wykonuje powierzone obowiązki zawodowe | P7S_KR |
| |||||
K34 | szanuje i uwzględnia w swych działaniach tożsamość kulturową pacjenta i jego rodziny | P7S_KK |
| |||||
K35 | jest zmotywowany do pogłębiania swojej wiedzy | P7S_KO |
| |||||
K36 | przestrzega zasad etyki zawodowej w relacji z pacjentem niepełnosprawnym fizycznie i psychicznie | P7S_KR |
| |||||
K37 | dba o wizerunek własnego zawodu | P7S_KK |
| |||||
K38 | wykazuje zrozumienie opieki skoncentrowanej na pacjencie i medycyny opartej na faktach | P7S_KO |
| |||||
K39 | systematycznie wzbogaca wiedzę zawodową w zakresie medycyny holistycznej i holistycznej opieki | P7S_KR |
| |||||
K40 | troszczy się o odpowiednie traktowanie pacjenta | P7S_KO |
| |||||
K41 | wykazuje zrozumienie dla poszanowania godności i autonomii osób starszych oraz ich opiekunów | P7S_KR |
| |||||
K42 | systematycznie wzbogaca wiedzę zawodową w zakresie geriatrii i gerontologii oraz kształtuje umiejętności niezbędne w pracy z osobami starszymi, dążąc do profesjonalizmu | P7S_KK |
| |||||
K43 | wykazuje odpowiedzialność moralną za człowieka starszego i związanym z tym wykonywaniem zadań zawodowych | P7S_KO |
| |||||
K44 | jest świadomy, że w dziedzinie nauki, jaką jest medycyna psychosomatyczna, należy na bieżąco aktualizować wiedzę, przez co rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. | P7S_KR |
| |||||
K45 | posiada świadomość własnych ograniczeń w niesieniu pomocy osobom z zaburzeniami psychosomatycznymi oraz ma umiejętność działania w warunkach stresu i niepewności. | P7S_KK |
| |||||
K46 | stawia dobro pacjenta na pierwszym miejscu, przestrzega wszelkich praw oraz okazuje szacunek wobec pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych osób z zaburzeniami psychosomatycznymi. | P7S_KO |
| |||||
K47 | jest świadomy, że w dziedzinie nauki, jaką jest medycyna psychosomatyczna, należy na bieżąco aktualizować wiedzę, przez co rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. | P7S_KR |
| |||||
K48 | wykazuje chęć pomocy osobom, które funkcjonują jako inni w środowisku lokalnym | P7S_KK |
| |||||
K49 | wykazuje zrozumienie dla poszanowania godności i autonomii rodziców | P7S_KO |
| |||||
K50 | przestrzega etyki zawodowej i dba o prestiż zawodu. | P7S_KR |
| |||||
K51 | przestrzega tajemnicy zawodowej. Przestrzega praw pacjenta, w tym prawa do rzetelnej informacji na temat proponowanego postępowania żywieniowego. | P7S_KK |
| |||||
K52 | potrafi brać odpowiedzialność za pracę własną. | P7S_KO |
| |||||
K53 | doskonali umiejętności dyskusji, oraz nabywania umiejętności zastosowań teorii w praktyce. | P7S_KR |
| |||||
K54 | szanuje godność i autonomię oraz wykazuje zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych | P7S_KK |
| |||||
K55 | oddziaływuje na pacjenta i jego rodzinę poprzez stosowanie poszczególnych technik psychoterapeutycznych | P7S_KO |
| |||||
K56 | jest świadomy, że w dziedzinie nauki, jaką są uzależnienia i ich transkulturowe odmiany, należy na bieżąco aktualizować wiedzę, przez co rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. | P7S_KR |
| |||||
K57 | posiada świadomość własnych ograniczeń w niesieniu pomocy osobom z uzależnieniami oraz ma umiejętność działania w warunkach stresu i niepewności. | P7S_KK |
| |||||
K58 | stawia dobro pacjenta na pierwszym miejscu, przestrzega wszelkich praw oraz okazuje szacunek wobec pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych pacjentów uzależnionych. | P7S_KO |
| |||||
K59 | rozwiązuje dylematy etyczne w organizacji pracy własnej i zespołu | P7S_KR |
| |||||
K60 | przestrzega tajemnicy zawodowej, przestrzega praw pacjenta, w tym prawa do rzetelnej informacji na temat proponowanego postępowania diagnostyczno-terapeutycznego | P7S_KK |
| |||||
K61 | potrafi formułować opinie dotyczące pacjenta na podstawie analizy i syntezy dostępnych danych | P7S_KO |
| |||||
K62 | wykazuje chęć pomocy osobom w sytuacji trudnej etycznie | P7S_KR |
| |||||
K63 | wykazuje zrozumienie odmiennych kulturowo poglądów na eutanazję | P7S_KO |
| |||||
K64 | teoretyczne założenia katolicyzmu wykorzystuje w relacji z pacjentem katolickim | P7S_KR |
| |||||
K65 | zachowuje empatię w procesie leczenia pacjenta katolika | P7S_KK |
| |||||
K66 | wykazuje się poszanowaniem godności osoby wierzącej | P7S_KO |
| |||||
K67 | przestrzega zasad tolerancji religijnej | P7S_KR |
| |||||
K68 | respektuje potrzeby posług duszpasterskich | P7S_KK |
| |||||
K69 | wykazuje zrozumienie dla poszanowania godności i autonomii osób wyznających inne religie i będących przedstawicielami innych kultur | P7S_KO |
| |||||
K70 | jest zdolny wykorzystać wiedzę dotyczącą potrzeb pacjenta prawosławnego w trakcje jego procesu terapeutycznego | P7S_KR |
| |||||
K71 | wykazuje troskę o potrzeby duszpasterskie pacjenta prawosławnego | P7S_KK |
| |||||
K72 | jest zdolny wykorzystać wiedzę dotyczącą potrzeb pacjenta prawosławnego w trakcje jego procesu terapeutycznego | P7S_KO |
| |||||
K73 | wykazuje zrozumienie dla motywowanych przekonaniami religijnymi postaw moralnych pacjentów protestantów z zakresu etyki seksualnej, bioetyki i ochrony zdrowia | P7S_KR |
| |||||
K74 | wykazuje zrozumienie dla potrzeb duszpasterskich pacjentów protestantów | P7S_KK |
| |||||
K75 | jest zdolny wykorzystać posiadaną wiedzę na temat protestantyzmu przy organizacji opieki duszpasterskiej dla pacjenta protestanta | P7S_KO |
| |||||
K76 | jest zdolny wykorzystać wiedzę dotyczącą potrzeb pacjenta Żyda w trakcje jego procesu terapeutycznego | P7S_KR |
| |||||
K77 | wykazuje troskę o potrzeby duszpasterskie pacjenta Żyda | P7S_KK |
| |||||
K78 | jest zdolny wykorzystać wiedzę dotyczącą potrzeb pacjenta Buddysty w trakcje jego procesu terapeutycznego | P7S_KO |
| |||||
K79 | Wykazuje troskę o potrzeby duszpasterskie pacjenta Buddysty | P7S_KR |
| |||||
|
| P7S_KK |
| |||||
|
| P7S_UO | ||||||
K80 | jest zdolny wykorzystać wiedzę dotyczącą potrzeb pacjenta Świadka Jehowy w trakcje jego procesu terapeutycznego | P7S_KR |
| |||||
K81 | wykazuje troskę o potrzeby duszpasterskie pacjenta Świadka Jehowy | P7S_KK |
| |||||
K82 | nabywa nowe kompetencje w zakresie różnic kulturowych i religijnych, które będą mu przydatne w czasie pracy z pacjentem kulturowo odmiennym | P7S_KO |
| |||||
L83 | wykazuje zrozumienie dla poszanowania godności i autonomii osób pochodzenia romskiego oraz ich rodzin. | P7S_KR |
| |||||
K84 | jest zdolny wykorzystać wiedzę dotyczącą potrzeb pacjenta ateisty i agnostyka w trakcje jego procesu terapeutycznego | P7S_KK |
| |||||
K85 | wykazuje troskę o potrzeby pacjenta ateisty agnostyka | P7S_KO |
| |||||
K86 | jest zdolny wykorzystać wiedzę dotyczącą potrzeb pacjenta z grup nowoczesnych religii w trakcie jego procesu terapeutycznego | P7S_KR |
| |||||
K87 | wykazuje troskę o potrzeby duszpasterskie pacjenta z grup para religijnych | P7S_KK |
| |||||
|
|
|
| |||||
|
|
|
| |||||
|
|
|
| |||||
|
|
|
| |||||
|
|
|
| |||||
|
|
|
| |||||
|
|
|
| |||||
|
|
|
| |||||
|
|
|
| |||||
|
|
|
| |||||
|
|
|
| |||||
|
| P7S_KK |
| |||||
|
| P7S_UO |
| |||||
|
| P7S_KR |
| |||||
|
| P7S_KK |
| |||||
|
|
|
| |||||
|
|
|
| |||||
|
|
|
| |||||
|
|
|
| |||||
|
|
|
| |||||
|
|
|
| |||||
|
|
|
| |||||
|
|
|
| |||||
|
|
|
| |||||
|
|
|
| |||||
|
|
|
| |||||
|
|
|
| |||||
|
|
|
| |||||
|
|
|
| |||||
|
|
|
| |||||
|
|
|
| |||||
|
|
|
| |||||
|
|
|
| |||||
|
|
|
|
* Objaśnienia oznaczeń:
W – kategoria wiedzy, U – kategoria umiejętności, K – kategoria kompetencji społecznych
01, 02, 03 i kolejne – numer efektu kształcenia
………………………………………….
(pieczątka i podpis Dziekana)
* Objaśnienia oznaczeń:
W – kategoria wiedzy, U – kategoria umiejętności, K – kategoria kompetencji społecznych
01, 02, 03 i kolejne – numer efektu kształcenia