• Ostatnia zmiana 12.04.2018 przez Medyk Białostocki

    Patent na pszczoły sprzedany

    Zespół naukowy prof. Marii Borawskiej (Zakład Bromatologii) opracował nowy typ paszy dla pszczół, dzięki któremu mogą lepiej przetrwać zimę. Patent na to osiągnięcie został już skomercjalizowany.

     

    O problemach z pszczołami ostatnio bardzo dużo mówi się w mediach. Z racji rosnącego zanieczyszczenia środowiska i rosnącej ilości używanych w rolnictwie pestycydów, te drobne, ale niezwykle cenne owady mają się coraz gorzej. Dokładając do tego problemy z zimowaniem, mamy chyba już komplet ich nieszczęść.

    Prof. Borawska - wraz ze swoim zespołem naukowym - już od wielu lat zajmuje się badaniami nad zdrowotnymi właściwościami miodu i innych pszczelich produktów. W przypadku glejaka - najbardziej złośliwego nowotworu mózgu - zespół pani profesor sprawdza skuteczność działania propolisu (mieszanina żywic powstałych z pączków, drzew, roślin zielonych i wydzielin głowowych pszczół). Propolis przez pszczoły wykorzystywany jest do zabezpieczania i uszczelniania ula, ale okazuje się, że ma on dodatkowo właściwości przeciwnowotworowe.

    W jednym ze swoich ostatnich odkryć zespół naukowy w składzie: Maria Borawska, Sylwia K. Naliwajko, Renata Markiewicz-Żukowska, Katarzyna Socha, Jolanta Soroczyńska, Justyna Moskwa, skomponował nowy typ pokarmu dla pszczół, który przeznaczony jest do ich dokarmiania w okresie przedzimowym, po zimowaniu oraz w rodzinach pszczelich osłabionych chorobami.

    Pół miliona za pomysł

    500 tys. zł czeka w gotowości na realizację innowacyjnych pomysłów przez naukowców z Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. Wnioski o dofinansowanie badań można składać w ramach projektu „Inkubator Innowacyjności +” realizowanego przez konsorcjum Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, Instytutu Innowacji i Technologii Politechniki Białostockiej Sp. z o.o. oraz Uniwersytetu w Białymstoku. Na opracowanie produktów i rozwój innowacyjnych projektów UMB przeznaczy łącznie ponad 500 000 zł. W ramach „Inkubatora Innowacyjności +” przyznane zostanie wsparcie finansowe dla badań o potencjale komercyjnym. Maksymalna kwota dofinansowania jednego projektu wynosi: 60 000 zł. Środki można przeznaczyć m.in. na zakup materiałów, surowców i odczynników laboratoryjnych niezbędnych do badań, ochronę patentową, wynajem aparatury badawczej, zakup usług badawczych, badania in vivo (przeprowadzone np. w Centrum Medycyny Doświadczalnej UMB). Zgłaszane projekty nie mogą obejmować badań podstawowych, powinny mieć charakter wdrożeniowy. Nabór wniosków odbywa się w trybie ciągłym do wyczerpania środków. Ocena zgłoszenia trwa około 2 tygodni, a po jego pozytywnym rozpatrzeniu niezwłocznie dokonywane są zamówienia usług i materiałów wyszczególnionych we wniosku.

    Prace przedwdrożeniowe w ramach projektu muszą zakończyć się przed 31 października 2018 r., co wiąże się z koniecznością złożenia raportu końcowego. Wszystkie dokumenty wraz ze wzorem raportu dostępne są na stronie internetowej: http://iiplus.instytutpb.com/

    Szczegółowych informacji na temat „Inkubatora Innowacyjności +” udziela Uczelniane Biuro ds. Ochrony Własności Intelektualnej i Transferu Technologii, tel. 85 686 5122, e-mail: bowitt@umb.edu.pl

    - Preparat ten był już sprawdzany przez pszczelarzy, którzy testowali go w swoich pasiekach. Efekty tego eksperymentu były bardzo dobre. Pszczoły w ulach, w których stosowano ten rodzaj pożywienia, w świetnej kondycji przeżyły zimę - opowiada dr Andrzej Małkowski, z Biura Ochrony Własności intelektualnej i Transferu Technologii UMB.

    Nowy typ pokarmu dla pszczół wykorzystuje właściwości innego odkrycia prof. Borawskiej (też opatentowanego i też skomercjalizowanego). Chodzi o naturalną substancję konserwującą dla żywności lub kosmetyków: ekstrakty z kwiatów ostrożenia błotnego lub ostrożenia polnego. Związek ten prócz właściwości konserwujących, posiada właściwości bakteriobójcze.

    Od momentu zaoferowania tego odkrycia do jego komercjalizacji minęło w zasadzie pięć miesięcy (przełom 2017 i 2018 roku). Z czego ponad połowa, to był czas oczekiwania na to, czy nowy partner uczelni otrzyma grant Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego na rozwój swojego nowego biznesu.

    - Na potrzeby tej komercjalizacji specjalnie powstała nowa spółka - dodaje dr Małkowski.

    Umowa licencyjna zakłada 15-letnią wyłączność na ten preparat. W zamian UMB otrzymała jednorazową płatność w wysokości kilkudziesięciu tys. złotych oraz kilkuprocentowy udział w przychodach ze sprzedaży tego preparatu.

    Już jako ciekawostkę warto odnotować, że UMB ma w tej chwili pięć skomercjalizowanych wynalazków. Cztery z nich są dziełem prof. Borawskiej (prócz dwóch wyżej opisanych, dwa na żywność funkcjonalną). A jak trudny jest proces komercjalizacji niech świadczy fakt, że pierwsza, która się odbyła na naszej uczelni, negocjowana była aż dwa lata (dotyczyła preparatu konserwującego opracowanego przez prof. Borawską).

    Wojciech Więcko

     

     

  • Baner miejsc na twoją reklamę.      Logotyp 60 lat UMB.      Logotyp Młody Medyk.